Potestas Skrevet 24. mars 2014 Del Skrevet 24. mars 2014 Hei! Jeg er nå i prosessen med å kjøpe bolig hvor min mor skal stå som kausjonist for min egenkapital. Er snakk om cirka 200.000 som hun da kausjonerer for. Er veldig glad for at min mor stiller som kausjonist men jeg vil finne ut hvordan jeg da i ettertid kan "fri" henne som kausjonist. Lånet + fellesutgifter er såpass lave i forhold til min inntekt at jeg skal fint greie å spare penger. Hvis jeg nå greier å spare opp 200.000 kan jeg da gå til banken og kjøpe ut min mor eller på andre måter forsikre meg om at hun ikke blir sittende som kausjonist mer enn hun må? Takk på forhånd! Lenke til kommentar
Igniztion Skrevet 24. mars 2014 Del Skrevet 24. mars 2014 Det er jo ikke noe problem å betale ned mer på lånet enn den avtalte månedlige terminen. Da vil du fortere kommer ned til det punktet der kausjonisten ikke trengs, som oftest 85% belåningsgrad såvidt jeg vet. Boligens verdistigning tas jo også med i dette regnestykket. Jeg vil tro at det er gunstigere å betale ned mer på lånet enn å spare opp 200000 på en sparekonto. Du vil spare mer i lavere renteutgifter til lånet enn du får i innskuddsrenter på en høyrentekonto i de fleste tilfeller. 1 Lenke til kommentar
LtdEdFred Skrevet 24. mars 2014 Del Skrevet 24. mars 2014 Når du har betalt ned såpass på lånet at de 200.000 moren din kausjonerer for er sikret kan du løse henne ut. Hvor raskt dette går avhenger av hvor raskt du klarer å få utestående på lånet ned til den summen som gjør at lånet + EK (som moren din kausjonerer for) = leilighetens verdi. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 24. mars 2014 Del Skrevet 24. mars 2014 Her må du nesten lese avtalen du har med banken. Det KAN være at din kausjonist er ansvarlig for lånet også etter at de første 200k er nedbetalt, selv om hennes ansvar er for dette beløpet. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 24. mars 2014 Del Skrevet 24. mars 2014 Her kan du og banken avtale mer eller mindre hva dere vil, og du må derfor nesten spørre dem om hvordan de mener dette bør løses. Lenke til kommentar
JonasPB Skrevet 24. mars 2014 Del Skrevet 24. mars 2014 Fra min egen kausjonsavtale; Når jeg har betalt ned, eller huset har steget tilsvarende i verdi den summen som mine foreldre er kausjonister for, vil de frigjøres fra ansvar. Med andre ord, hvis huset stiger 200 000 i verdi kan jeg be om en ny verditakst med en megler, informere banken om dette, og på den måten slettes det ansvaret foreldrene mine har her. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå