russen Skrevet 24. mars 2014 Del Skrevet 24. mars 2014 Det er da ikke 1 april enda? Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 24. mars 2014 Del Skrevet 24. mars 2014 Dette må jeg bare kommentere. Rusttidsavgift Noen av dere mener at rusttidsavgift er en god ide Egentlig så er det ikke rettferdig det heller fordi man kan jo ikke akkurat selv bestemme arbeidstiden. Det er svær få som faktisk ønsker å kjøre i kø Så da er det bare en avgift for de som har normal arbeidstid .og ellers de som velger å kjøre på den tiden Folk ønsker ikke å kjøre i kø, men det er ikke kjipt nok for de at de gjør noe annet enn å kjøre bil. Rushtidsavgift liker jeg, det er også fremmende for samkjøring. AtW Men man oppnår jo ikke noe annet at staten "tar " penger fra dem som eier bilen , og de trenger ikke nødvendigvis å være den samme som kjører. hvis hensikten er å hindre kø så funger det ikke på den måten her det også flere konsekvenser man bør ta hensyn til Om du låner bort bilen din til folk, og de ikke betaler deg for bompasseringene, så er det ditt eget problem, at folk blir lurt eller vil være snille mot vennene sine er ikke noe man trenger å bry seg om. AtW problem er kun de avgiftene som har til hensikt å få inne penger til staten slik er flere av de avgiftene nevnt tidligere i tråden som f.eks rushtidavgiften Det er rett og slet bare lureri for kunne dra inne flere penger Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 24. mars 2014 Del Skrevet 24. mars 2014 Det er da ikke 1 april enda? Hva mener du med det ? Lenke til kommentar
srbz Skrevet 25. mars 2014 Del Skrevet 25. mars 2014 (endret) Staten har utgifter på ca 20kr/l i byene bare som følge av ting du som forbruker selv ikke merker (direkte) og derfor ikke tar hensyn til. Det tilsvarende tallet i distriktene er ca en tidel..At staten har mindre utgifter relatert til veiutbygging og -vedlikehold i rurale strøk gjenspeiles i veistandarden i nevnte rurale strøk. Ellers hva Simen1 skrev. Noen av dere mener at rusttidsavgift er en god ide Egentlig så er det ikke rettferdig det heller fordi man kan jo ikke akkurat selv bestemme arbeidstiden. Det er svær få som faktisk ønsker å kjøre i kø Så da er det bare en avgift for de som har normal arbeidstid .og ellers de som velger å kjøre på den tiden Rushtidsavgift er først og fremst aktuelt i områder der rushtidstrafikk oppstår, og i slike områder finnes det alternative fremkomstmidler som ikke medfører noen ekstra avgifter. Avgifter er ikke nødvendigvis alltid "rettferdige", men kan brukes for å gjøre mer samfunnsoptimale løsninger mer attraktive for Ola Nordmann - i dette tilfellet kollektivtrafikk. Å gjøre det dyrere å kjøre bil vil forhåpentligvis medføre at flere velger andre fremkomstmidler som buss/bane/sykkel etc. En fullstappet buss kan erstatte en kilometer med kø av biler med én person i hver bil. Her i Bergen tilstoppes det kilometervis med kø til og fra Sandsli i rushtiden hver eneste dag, morgen og ettermiddag. Det er to felter hver vei mellom Sandsli og Bergen sentrum: et sambruksfelt (2+) og et ordinært felt for alle. Sambruksfeltet har alltid vært tomt de få gangene jeg har hatt bruk for å kjøre denne strekningen i rushtid. Et simpelt tiltak som et par-tre gratisbussavganger morgen og ettermiddag hadde sannsynligvis fjernet hundrevis av stillestående, tomgangskjørende biler i kø hver eneste dag. De (mange?) som fremdeles ville ønsket luksusgodet å kunne ta sin egen bil til jobb ville sikkert ikke hatt noe imot å spytte i noen skarve kronestykker i påslag på bompenger for å finansiere et slikt tiltakt som samtidig fjerner halve køen for deres del. edit: Og siden jeg først var i gang - medbergensere, signer her! (ved 300 signaturer plikter bystyret å behandle saken) Endret 25. mars 2014 av srbz Lenke til kommentar
Actibus Skrevet 25. mars 2014 Del Skrevet 25. mars 2014 Nå er det ikke alle som jobber slik at det er enkelt å ta buss eller tog til jobb. Jeg jobber i nabobyen, går ingen buss herfra, da må jeg ta toget, også må jeg enten gå fra jernbanestasjon til jobb ca 20min eller vente på neste buss som stopper i nærheten. Med bil tar det 25min til jobb, med tog og venting ville jeg brukt nesten 90min på samme strekning, ikke rart man kjører bil da? 2 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 25. mars 2014 Del Skrevet 25. mars 2014 Nå er det ikke alle som jobber slik at det er enkelt å ta buss eller tog til jobb. Jeg jobber i nabobyen, går ingen buss herfra, da må jeg ta toget, også må jeg enten gå fra jernbanestasjon til jobb ca 20min eller vente på neste buss som stopper i nærheten. Med bil tar det 25min til jobb, med tog og venting ville jeg brukt nesten 90min på samme strekning, ikke rart man kjører bil da? Nei, det er ikke alle som jobber slik, men for det første er det mange av de i køen som kunne latt være å kjøre bil, eller samkjørt, slik at de som måtte kjøre bil slapp å sitte i kø, for det andre synes jeg helt ærlig at det er greit at det koster å bosette seg langt unna der man jobber, og kjøre masse hver eneste dag. AtW Lenke til kommentar
mackanz Skrevet 25. mars 2014 Del Skrevet 25. mars 2014 Precis som med tv lisensen är inte detta annat än att vi sponsar staten med lägre arbetslöshet. Bägge två kunde göras långt mer effektiva, men det har staten liten intresse av. 1 Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 25. mars 2014 Del Skrevet 25. mars 2014 Bompengar burde heller vert innbakt i årsavgifta så slepp vi dyre og kompliserte bompengesystem. Det er på drivstoffavgiften denne da må legges på. Ellers blir det ekstremt urettferdig. Fru hansen som kjører til butikken 2 ganger i uken, som er 3 km unna bør ikke betale like mye for veislitasjen som naboen som kjører til jobb hver dag, en jobb som er 30 km unna. 2 Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 25. mars 2014 Del Skrevet 25. mars 2014 En fullstappet buss kan erstatte en kilometer med kø av biler med én person i hver bil. Her i Bergen tilstoppes det kilometervis med kø til og fra Sandsli i rushtiden hver eneste dag, morgen og ettermiddag. Det er to felter hver vei mellom Sandsli og Bergen sentrum: et sambruksfelt (2+) og et ordinært felt for alle. Sambruksfeltet har alltid vært tomt de få gangene jeg har hatt bruk for å kjøre denne strekningen i rushtid. Et simpelt tiltak som et par-tre gratisbussavganger morgen og ettermiddag hadde sannsynligvis fjernet hundrevis av stillestående, tomgangskjørende biler i kø hver eneste dag. De (mange?) som fremdeles ville ønsket luksusgodet å kunne ta sin egen bil til jobb ville sikkert ikke hatt noe imot å spytte i noen skarve kronestykker i påslag på bompenger for å finansiere et slikt tiltakt som samtidig fjerner halve køen for deres del. edit: Og siden jeg først var i gang - medbergensere, signer her! (ved 300 signaturer plikter bystyret å behandle saken) Er mye enig i det du sier, men det er en gruppe som ALLTID glemmes. De som faktisk trenger bilen i jobb. De vil da bli unødvendig straffet. Har selv firmabil som jeg MÅ ha i jobben, og skatter ganske mange tusen i året for å ha denne, og det er oppå alle andre avgifter som Staten får for bilen. Har intet problem med at det er en fordelsbeskattning av firmabil, men den er altfor høy, og ufornuftig (servicebil med utstyr mot familiebil osv). Slik jeg ser det så er et ett bedre alternativ enn rushtidsavgift, og det er å gjøre kollektivtrafikken til det beste alternativet. Det må i Oslo området som jeg kjenner mange dobbles. Folk gidder ikke stå som sild i tønne på vei til jobb. Det må bli bedre kapasitet, og billigere. For tiden vil man for de fleste som ikke jobber i sentrum osv vil besparelsen med bil ikke kunne fikses med buss. (de som må til sentrum for å bytte til annet kollektivtilbud for å komme seg videre) 1 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 25. mars 2014 Del Skrevet 25. mars 2014 En fullstappet buss kan erstatte en kilometer med kø av biler med én person i hver bil. Her i Bergen tilstoppes det kilometervis med kø til og fra Sandsli i rushtiden hver eneste dag, morgen og ettermiddag. Det er to felter hver vei mellom Sandsli og Bergen sentrum: et sambruksfelt (2+) og et ordinært felt for alle. Sambruksfeltet har alltid vært tomt de få gangene jeg har hatt bruk for å kjøre denne strekningen i rushtid. Et simpelt tiltak som et par-tre gratisbussavganger morgen og ettermiddag hadde sannsynligvis fjernet hundrevis av stillestående, tomgangskjørende biler i kø hver eneste dag. De (mange?) som fremdeles ville ønsket luksusgodet å kunne ta sin egen bil til jobb ville sikkert ikke hatt noe imot å spytte i noen skarve kronestykker i påslag på bompenger for å finansiere et slikt tiltakt som samtidig fjerner halve køen for deres del. edit: Og siden jeg først var i gang - medbergensere, signer her! (ved 300 signaturer plikter bystyret å behandle saken) Er mye enig i det du sier, men det er en gruppe som ALLTID glemmes. De som faktisk trenger bilen i jobb. De vil da bli unødvendig straffet. Har selv firmabil som jeg MÅ ha i jobben, og skatter ganske mange tusen i året for å ha denne, og det er oppå alle andre avgifter som Staten får for bilen. Har intet problem med at det er en fordelsbeskattning av firmabil, men den er altfor høy, og ufornuftig (servicebil med utstyr mot familiebil osv). Slik jeg ser det så er et ett bedre alternativ enn rushtidsavgift, og det er å gjøre kollektivtrafikken til det beste alternativet. Det må i Oslo området som jeg kjenner mange dobbles. Folk gidder ikke stå som sild i tønne på vei til jobb. Det må bli bedre kapasitet, og billigere. For tiden vil man for de fleste som ikke jobber i sentrum osv vil besparelsen med bil ikke kunne fikses med buss. (de som må til sentrum for å bytte til annet kollektivtilbud for å komme seg videre) Hvordan er det å glemme yrkessjåfører å "straffe" folk for unødvendig kjøring? Det som koster i yrkessammenheng er unødvendig tidsbruk, man kan nesten ha så høye bompenger man bare vil, og man vil fortsatt tjene det inn på tiden man sparer på å ikke stå i kø. Å holde en bil koster deg kanskje 70 000 i året, buss koster en tiendepart her i byen, jeg tror ikke det er prisen som hindrer folk, om de sparer 63000 eller 66500 tror jeg gjør liten forskjell, prisargumentet virker som stort sett fremmes av folk som ikke kunne tenkt seg å kjøre buss selv om det var billigere. AtW 1 Lenke til kommentar
cpt123 Skrevet 25. mars 2014 Del Skrevet 25. mars 2014 Jeg er positiv så lenge det fører til at mer av pengene som blir betalt går til vei, og at ikke bilistene blir blødd yterligere. slik det er idag tillater det offentlige at griske bomselskaper stikker av med en stor del av kaka. enkelte steder går hele 40% med til drift. det er ganske drøyt med tanke på at bomstasjonene er helautomatsike. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 25. mars 2014 Del Skrevet 25. mars 2014 Jeg er positiv så lenge det fører til at mer av pengene som blir betalt går til vei, og at ikke bilistene blir blødd yterligere. slik det er idag tillater det offentlige at griske bomselskaper stikker av med en stor del av kaka. enkelte steder går hele 40% med til drift. det er ganske drøyt med tanke på at bomstasjonene er helautomatsike. Det går allerede massive summer ut av samfunnsregnskapet for å dekke kostnadene med privatbilisme. Man må vurdere det individuelt om det er hensiktsmessig å bruke enda mer. AtW 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 25. mars 2014 Del Skrevet 25. mars 2014 Husk at dette ikke er en diskusjon om avgftsnivå, men om modernisering og samkjøring av bompengesystemene. Lenke til kommentar
Skeetzoid Skrevet 25. mars 2014 Del Skrevet 25. mars 2014 Og dette kommer til å koste hvor mye ? (Kan se for meg økte bompenger for å dekke kostnaden av ett slikt system) men nå er jeg jo pessimist så det sier seg vel selv. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 25. mars 2014 Del Skrevet 25. mars 2014 Nå har dere allerede tatt for dere om det er rettferdig man rushtidavgift. her har der stort sett skrevet det same som jeg skulle si likevel må jeg spørre hvor skall alle bilister rammes av det ( i området ) når det kun er en gruppe av bilisten som er problemet ? Er det ikke kynisk at alle skal rammes enten det er unødvendige ærender eller nødvendige ærender hva med dem som må kjøre ? Og hva med de som bruker bilen i jobben , som kommer tilbake til hovedsentre når rushtiden settes inn ( de er ferdig på obbrn på den tiden ) Driver man et firma så kan man overføre disse veiavgiftene over til kunden men det spørs jo hvor populært firmaet blir i forhold til konkurrenten når det gjelder bompenger så må man jo få dem inn på en eller annen måt selv o mange aller hels hadde set at de ikke eksisterte her er det selvsagt mange som ikke trente å kjøre på den mest trafikkerte tiden men de har soppas mye penger at de bryr seg ikke og så er det jo mange som må kjøre fordi de ikke har noe alternativ Når man snakker om at de kan bruke bussen i stedet for bilen så må bussen helt konkret kunne erstatte bilen , både når man skal fra og til jobben , på tur et eller annet sted eller til butikken for å gjøre storhandel Når man så stiller disse kravene så blir man beskyldt for å være urimelig Men er man nå det egentlig ? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 25. mars 2014 Del Skrevet 25. mars 2014 Og dette kommer til å koste hvor mye ? (Kan se for meg økte bompenger for å dekke kostnaden av ett slikt system) men nå er jeg jo pessimist så det sier seg vel selv. Antagelig vesentlig mindre enn å fortsette å drifte 47 ulike bompengesystemer. Dvs investeringskostnaden vil nok spares inn relativt kjapt. Lenke til kommentar
mortalisk Skrevet 27. mars 2014 Del Skrevet 27. mars 2014 Jeg elsker bompenger. Bompenger synliggjør nytteverdien av en vei, og man kan da veie dette opp mot kostnaden. Altså, konseptet med å betale for og kun for det man benytter er det jeg liker. Men jeg synes man bør fase ut veiavgift og særavgifter på bil snarest mulig for at dette systemet skal fungere skikkelig. Jeg føler meg straffet for å benytte bil relativt lite, fordi jeg uansett betaler like mye avgifter på vei som de som benytter veien 24/7. Jeg ser ingen av de reelle økonomiske gevinstene som følger av at jeg bor nært min jobb. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 27. mars 2014 Del Skrevet 27. mars 2014 hvis alle som benytter veien må betale hvorfor er det da mulig kjøre deler av disse strekningene uten å passere bomstasjonen ? Først betaler det inn et hopetal av avgifter som kunne dekke veien flere ganger når så veine skal bygges må prosjektet ta opp lån for få midler til gjøre prosjektet ferdig Lånet har jo store renteutgifter , som gjør det enda dyrere. Alt dett må dekkes gjennom bompengene Så hvorfor er det nødvendig å gjøre det dyrere en man trenger ? jeg er også rimelig sikker på at staten får inntekt på bompengene og at de pengene som blir lånt ut er fra de andre bilavgiftene Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg