V. Haugen Skrevet 24. mars 2014 Del Skrevet 24. mars 2014 Vil sikre staten enda mer avgiftspenger hvert år.Vegvesenet skal lage helt nytt bomstasjonsystem Lenke til kommentar
Populært innlegg Simen1 Skrevet 24. mars 2014 Populært innlegg Del Skrevet 24. mars 2014 (endret) Dette høres faktisk veldig fornuftig ut. Avgiftsnivået og den politisk valgte økningen kan man alltids diskutere men det er jo over hodet ikke det denne saken handler om.Dagens bompengesystemer er oppstykket i mange bompengeselskaper og ulike løsninger som ikke fungerer sammen og som er unødvendig dyrt å drifte fordi det er så oppstykket. Dette vil gi oss en helhetlig system som til og med gir positive effekter som sanntidsinfo og statistiske trafikkmålinger. Da kan statens vegvesen bruke mindre ressurser på trafikkmålinger og mer på veibygging og vedlikehold.Papirløshet er både miljøvennlig og økonomisk. Mer brukervennlige nettsider og kundeservice er vel også bare ensidig positivt. Endret 24. mars 2014 av Simen1 18 Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 24. mars 2014 Del Skrevet 24. mars 2014 Hvis man i tillegg kan oppnå bedre trafikkflyt ved god/bedre trafikkanalyse i sanntid, vil jo det dessuten være en bonus som kan gi ganske store samfunnsøknomiske gevinster, selv om de vil være vanskeligere å beregne... 2 Lenke til kommentar
DarkSlayer Skrevet 24. mars 2014 Del Skrevet 24. mars 2014 mm Men dette utvikles av IBM. Antagelig med Java som er positivt, men med IBM sine ekstremproprietære løsninger på både hardware og software siden. I Javaverden så betyr dette ulike WebSphere produkter som har værre lockin enn det Microsoft kan drømme om. Bedrifter og det offentlige sliter med gamle IBM sine sære og proprietære Unix løsninger som er for dyre å porte over til noe nytt. IBM er ekspert på å holde på kunder. Du finner ikke engang fornuftig dokumentasjon på IBM sine sider med mindre du har supportavtale. Konsulenter hater å jobbe med IBM produkter fordi de er så himla sære. Det finnes ikke engang flinke folk som kan dette fordi de flinke vil ikke jobbe med IBM. Du kan si mye stygt om Oracle og MS, men IBM er søppel. NAV er norges største IBM forbruker, og man ser hvor bra de fungerer. For stort, for over-komplisert, for mye inkompetanse. IBM er også viden kjent for å herpe Java, open source, og åpne standarder over en lav sko. Siden de kun leverer "industriløsninger" så ser ikke vanlige folk problemet. IBM er ikke annet enn blodsugere. Dyrt og Dårlig. Dere som skattebetalere(bombetalere) betaler for morroa Lenke til kommentar
Leftie Skrevet 24. mars 2014 Del Skrevet 24. mars 2014 mm Men dette utvikles av IBM. Antagelig med Java som er positivt, men med IBM sine ekstremproprietære løsninger på både hardware og software siden. I Javaverden så betyr dette ulike WebSphere produkter som har værre lockin enn det Microsoft kan drømme om. Bedrifter og det offentlige sliter med gamle IBM sine sære og proprietære Unix løsninger som er for dyre å porte over til noe nytt. IBM er ekspert på å holde på kunder. Du finner ikke engang fornuftig dokumentasjon på IBM sine sider med mindre du har supportavtale. Konsulenter hater å jobbe med IBM produkter fordi de er så himla sære. Det finnes ikke engang flinke folk som kan dette fordi de flinke vil ikke jobbe med IBM. Du kan si mye stygt om Oracle og MS, men IBM er søppel. NAV er norges største IBM forbruker, og man ser hvor bra de fungerer. For stort, for over-komplisert, for mye inkompetanse. IBM er også viden kjent for å herpe Java, open source, og åpne standarder over en lav sko. Siden de kun leverer "industriløsninger" så ser ikke vanlige folk problemet. IBM er ikke annet enn blodsugere. Dyrt og Dårlig. Dere som skattebetalere(bombetalere) betaler for morroa Wow! Jeg drifta AIX Unix servere i fire år. Fikk bra med kursing (hos IBM), opplevde nettsider som oversiktlige og lette å finne fram i, så dokumentasjon var sjelden noe problem. Stormaskina, som jobben også hadde, var det andre som håndterte, så den har jeg ikke noe hands-on erfaring fra. Klart, UNIX er ikke open source, og tjenestene til IBM koster, men når det gjelder de maskinene jeg jobba med, så har jeg ennå til gode å se så robuste servere og OS. Men, vi kan vel alle bare snakke av egen erfaring, kanskje? 4 Lenke til kommentar
funkweb Skrevet 24. mars 2014 Del Skrevet 24. mars 2014 Ofte ser vi skilt som: Ny 4-veis ferdig år : XXXX. Problemet er er at de mener 2-vei i retning Oslo, og 2-veis retning Asker = total 4-veis. Dette må vi være obs på, jeg ser trenden at de prøver å lure oss til å tro at vi vil få en EKSTRA vei, men nei. Det er heller mer snakk om nytt asfalt. Problemet blir ikke løst hva angår kø osv. . . Det kan godt være steder der vil få NYTT vei, men jeg har ikke sett mye av dette kontra hva vi har betalt i bompenger i de alle årene. I tillegg at hver gang det nedlegges en bomring, opprettes det 1-3 nye. 1 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 24. mars 2014 Del Skrevet 24. mars 2014 4-felts vei er ganske entydig definert, ingen prøver å lure noen. AtW 5 Lenke til kommentar
PosteMonopolet Skrevet 24. mars 2014 Del Skrevet 24. mars 2014 Bompengar burde heller vert innbakt i årsavgifta så slepp vi dyre og kompliserte bompengesystem. 2 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 24. mars 2014 Del Skrevet 24. mars 2014 Staten/vegvesent (samme ulla) skjønner fortsatt ikke at det kunne ha vært spart millioner ved å sette opp drivstoff prisene med 1 krone, øremerket til "whatever" bomstasjonene er for Rettferdig fordeling, de om bruker mye, betaler mye, de som bruker lite, betaler lite, i motsetning til dagens, hvor de som kjører lite kan ende opp med å betale mer enn de som kjører ofte, bare på grunn av hvor de bor 4 Lenke til kommentar
Hagene Skrevet 24. mars 2014 Del Skrevet 24. mars 2014 Staten/vegvesent (samme ulla) skjønner fortsatt ikke at det kunne ha vært spart millioner ved å sette opp drivstoff prisene med 1 krone, øremerket til "whatever" bomstasjonene er for Rettferdig fordeling, de om bruker mye, betaler mye, de som bruker lite, betaler lite, i motsetning til dagens, hvor de som kjører lite kan ende opp med å betale mer enn de som kjører ofte, bare på grunn av hvor de bor Veldig enig i det du sier, men synes de kunne tatt det et steg videre, legg på drivstoff prisene i stede for å ha ekstra avgifter på nye biler, moms hadde vært nok! Så kan heller de som kjører mest betale mest, i stede for å gjøre det håpløst dyrt å kjøpe seg en mer driftssikker bil. Betaler gjerne opp mot 25kr literen hvis det er det som skal til. 3 Lenke til kommentar
TomTom01 Skrevet 24. mars 2014 Del Skrevet 24. mars 2014 Blir vi kvitt de ca 47 bompengeselskapene som drives idag og samler det i en virksomhet, så høres dette meget fornuftig ut. 1 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 24. mars 2014 Del Skrevet 24. mars 2014 Blir vi kvitt de ca 47 bompengeselskapene som drives idag og samler det i en virksomhet, så høres dette meget fornuftig ut. Blir vi kvitt de 47 selskapene fullstendig og putter på noen kroner på drivstoffet istede så spare vi milliarder 3 Lenke til kommentar
V3gg3n Skrevet 24. mars 2014 Del Skrevet 24. mars 2014 Kommentar til dere som foreslår samling av alle avgifter i drifstoffprisen: - Enig i tanken om "den som forurenser/sliter ut veg/lager kø er den som betaler", som man oppnår ved en løpende avgift som dere foreslår. - Ett men: Et problem er at statens utgifter fra for f.eks. vegstøv og kø varierer enormt mye etter hvor du kjører! Staten har utgifter på ca 20kr/l i byene bare som følge av ting du som forbruker selv ikke merker (direkte) og derfor ikke tar hensyn til. Det tilsvarende tallet i distriktene er ca en tidel.. - Derfor er det prinsipielt forsvarlig å avgifslegge de som kjører i rushet og i byene, mens andre slipper unna. Om bomene faktisk er plassert slik at man oppnår en rettferdig fordeling er en helt annen sak... 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 24. mars 2014 Del Skrevet 24. mars 2014 V3gg3n: Så hvis jeg kjører en kilometer i byen så sliter jeg 10 ganger så mye vei som hvis jeg kjørte den samme kilometeren på landet? Eller er det kosntadene som følge av kø som er så vanvittig høye? Eller kan det hende du regner per km vei i byen, som i gjennomsnitt transporterer 10 ganger flere biler, enn tilsvarende på landet? 1 Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 24. mars 2014 Del Skrevet 24. mars 2014 (endret) Dette må jeg bare kommentere.Flere prosjekter , samme selskapDet snakkes om at det er mange små selskaper bak og det skaper høye driftsutgifterDet er sikkert noe i detDet som egentlig er et større problem er at samme selskap har flere prosjekter etter hverandre i samme område , som medføre at den samme bileieren må betale flere for passeringer på samme turå slå disse prosjektene sammen skaper trøbbel for inntjeningenRusttidsavgiftNoen av dere mener at rusttidsavgift er en god ideEgentlig så er det ikke rettferdig det heller fordi man kan jo ikke akkurat selv bestemme arbeidstiden.Det er svær få som faktisk ønsker å kjøre i køSå da er det bare en avgift for de som har normal arbeidstid .og ellers de som velger å kjøre på den tidenEkstra drivstoffavgiftDet er forslått flere gangerproblemet her er jo at alle som kjøper drivstoff betalr den ekstra avgiften uansett hvor man bruker drivstoffeten del hobby fiskere klagde på avgiften da bruket bensin til båten , ikke bilenBomstasjon og veienEn ting å tenke på ar jo at det er bare de som faktisk passerer bomstasjon som betaler .det er jo fullt mulig å kjøre på de nye veien uten kjøre hele strekningen.og så har man jo de som slipper unna avgiften fordi det er- Elektrisk bil- Utenlandsk bil- MotorsykkelSå da ender det vel man at bussbilletten går opp etter at de først har prøvd seg med avgift på elektriske biler ? Dette blir jo også et paradoks til de udanske vogntogene som slipper unna mens de norsk må betale Endret 24. mars 2014 av den andre elgen Lenke til kommentar
jegharspørsmåltildeg Skrevet 24. mars 2014 Del Skrevet 24. mars 2014 Frp (tror jeg) sa at de skulle få "Bedre veier, uten bompenger", men resultatet var at vi har de samme veiene og har forsatt bompenger. At de tar ned bomstasjonene/bompenger var for dyrt å demontere, men nå blir det ikke noe snakk om det. 1 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 24. mars 2014 Del Skrevet 24. mars 2014 Dette må jeg bare kommentere. Rusttidsavgift Noen av dere mener at rusttidsavgift er en god ide Egentlig så er det ikke rettferdig det heller fordi man kan jo ikke akkurat selv bestemme arbeidstiden. Det er svær få som faktisk ønsker å kjøre i kø Så da er det bare en avgift for de som har normal arbeidstid .og ellers de som velger å kjøre på den tiden Folk ønsker ikke å kjøre i kø, men det er ikke kjipt nok for de at de gjør noe annet enn å kjøre bil. Rushtidsavgift liker jeg, det er også fremmende for samkjøring. AtW Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 24. mars 2014 Del Skrevet 24. mars 2014 Dette må jeg bare kommentere. Rusttidsavgift Noen av dere mener at rusttidsavgift er en god ide Egentlig så er det ikke rettferdig det heller fordi man kan jo ikke akkurat selv bestemme arbeidstiden. Det er svær få som faktisk ønsker å kjøre i kø Så da er det bare en avgift for de som har normal arbeidstid .og ellers de som velger å kjøre på den tiden Folk ønsker ikke å kjøre i kø, men det er ikke kjipt nok for de at de gjør noe annet enn å kjøre bil. Rushtidsavgift liker jeg, det er også fremmende for samkjøring. AtW Men man oppnår jo ikke noe annet at staten "tar " penger fra dem som eier bilen , og de trenger ikke nødvendigvis å være den samme som kjører. hvis hensikten er å hindre kø så funger det ikke på den måten her det også flere konsekvenser man bør ta hensyn til Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 24. mars 2014 Del Skrevet 24. mars 2014 Dette må jeg bare kommentere. Rusttidsavgift Noen av dere mener at rusttidsavgift er en god ide Egentlig så er det ikke rettferdig det heller fordi man kan jo ikke akkurat selv bestemme arbeidstiden. Det er svær få som faktisk ønsker å kjøre i kø Så da er det bare en avgift for de som har normal arbeidstid .og ellers de som velger å kjøre på den tiden Folk ønsker ikke å kjøre i kø, men det er ikke kjipt nok for de at de gjør noe annet enn å kjøre bil. Rushtidsavgift liker jeg, det er også fremmende for samkjøring. AtW Men man oppnår jo ikke noe annet at staten "tar " penger fra dem som eier bilen , og de trenger ikke nødvendigvis å være den samme som kjører. hvis hensikten er å hindre kø så funger det ikke på den måten her det også flere konsekvenser man bør ta hensyn til Om du låner bort bilen din til folk, og de ikke betaler deg for bompasseringene, så er det ditt eget problem, at folk blir lurt eller vil være snille mot vennene sine er ikke noe man trenger å bry seg om. AtW 1 Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 24. mars 2014 Del Skrevet 24. mars 2014 (endret) Frp (tror jeg) sa at de skulle få "Bedre veier, uten bompenger", men resultatet var at vi har de samme veiene og har forsatt bompenger. At de tar ned bomstasjonene/bompenger var for dyrt å demontere, men nå blir det ikke noe snakk om det. Det stemmer . Nå er jo den nye regjering bare så vidt kommet i gang så man bør ha lit mer tålmodighet til man er kommet til 2015 . Endret 24. mars 2014 av den andre elgen 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg