lilepija Skrevet 24. mars 2014 Del Skrevet 24. mars 2014 Hadde en diskusjon her i helga, og jeg må spørre her.Når man har to akkurat like biler med begge fart på 80 km/t eller en fjellvegg der man kjører i 80 km/t og kræsjer i.Hvilke av disse to blir bilen mest skadet av?For det er jo Newtons lov med kraft=motkraft, er det slik at å kræsje med to biler så fordeler 80*2 = 160 seg på bilene mens når man kræsjer mot fjellvegg så fordeler krafta seg 80/2 på bilen og fjellveggen?Eller tenker jeg feil.Men samtidig så er bilene mer "elastiske" om jeg kan bruke det ordet, mens en fjellvegg vil jo ikke gi etter...Vi ble liksom ikke helt enige. Lenke til kommentar
Gyr0 Skrevet 24. mars 2014 Del Skrevet 24. mars 2014 Hehe, det er ganske enkelt egentlig.Når bilen kræsjer i en fjellvegg så er det bråstopp sant ? fra 80 km/t til 0.Og for argumentets skyld, hvis to like biler kræsjer så blir det bråstopp på begge to. Fra 80 km/t til 0.Det er akkurat samme situasjon egentlig. Bortsett fra i virkeligheten så snurrer vel biler rundt og sklir litt her og der hvis de frontkolliderer. Lenke til kommentar
lilepija Skrevet 24. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2014 Hehe, det er ganske enkelt egentlig. Når bilen kræsjer i en fjellvegg så er det bråstopp sant ? fra 80 km/t til 0. Og for argumentets skyld, hvis to like biler kræsjer så blir det bråstopp på begge to. Fra 80 km/t til 0. Det er akkurat samme situasjon egentlig. Bortsett fra i virkeligheten så snurrer vel biler rundt og sklir litt her og der hvis de frontkolliderer. Så da vil det si at begge deler er akkurat lik, sånn i teorien? Lenke til kommentar
Kontorstol Skrevet 24. mars 2014 Del Skrevet 24. mars 2014 I teorien ja, men ikke i praksis. Lenke til kommentar
Gyr0 Skrevet 24. mars 2014 Del Skrevet 24. mars 2014 Siden begge bilene veier like mye så blir det bråstopp uten at noen av de dytter den ene verken frem eller tilbake.Akkurat som det blir bråstopp i en fjellvegg.La oss si det tar 0,2 sekunder fra 80 til 0 i en fjellvegg og 0,2 sekunder fra 80 til 0 mot en helt lik bil.Da er det ingen forskjell. Lenke til kommentar
Mad Esc Skrevet 24. mars 2014 Del Skrevet 24. mars 2014 Siden bilene kan "komprimeres", og en fjellvegg ikke kan det, vil bilene fordele kraften bedre enn én bil som treffer en fjellvegg. Derfor vil to biler som kolliderer ta mindre skade og man vil ha bedre sjanse til å overleve. Lenke til kommentar
lilepija Skrevet 24. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2014 Ja, nå tenker jeg teoretisk. Ok Da fikk jeg svaret på det.Takk Lenke til kommentar
Aleks855 Skrevet 24. mars 2014 Del Skrevet 24. mars 2014 Bil mot trailer er nok enda verre. Da kan bilen faktisk gå fra å ha 80km/t, til å ha -50km/t på 0.2 sekunder. Traileren vil være som en fjellvegg som kjører mot deg i tillegg. Lenke til kommentar
lilepija Skrevet 24. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2014 Bil mot trailer er nok enda verre. Da kan bilen faktisk gå fra å ha 80km/t, til å ha -50km/t på 0.2 sekunder. Traileren vil være som en fjellvegg som kjører mot deg i tillegg. Ja, for den har større masse, og dermed blir tanken en annen. Men da når du er inne på dette. Så sier Newton kraft=motkraft. men når du har to legmer med forskjellig masse, fordeler kraften seg ut i fra massen? Eks. om en bil er 50 kg og en trailer 100 kg "joda, urealistiske tall, men samme prinsipp". blir kraften som virker på disse fordelt utifra massen? eller hvordan er det da man må tenke? Lenke til kommentar
Dudeliduu Skrevet 24. mars 2014 Del Skrevet 24. mars 2014 Bil mot trailer er nok enda verre. Da kan bilen faktisk gå fra å ha 80km/t, til å ha -50km/t på 0.2 sekunder. Traileren vil være som en fjellvegg som kjører mot deg i tillegg. Ja, for den har større masse, og dermed blir tanken en annen. Men da når du er inne på dette. Så sier Newton kraft=motkraft. men når du har to legmer med forskjellig masse, fordeler kraften seg ut i fra massen? Eks. om en bil er 50 kg og en trailer 100 kg "joda, urealistiske tall, men samme prinsipp". blir kraften som virker på disse fordelt utifra massen? eller hvordan er det da man må tenke? korrekt at det er proporsjonalt med masse. lastebilen kan f.eks gå ned til 1/3 av opprinnelig hastighet, mens bilen plutselig har samme hastighet, men bakover ift. retningen den opprinnelig hadde. Det er dette som heter ikke-elastisk støt og regnes ut med hjelp av bevegelsesmengde (masse og hastighet) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå