Gå til innhold

[Løst] Finner ekstern HDD i Device manager, men ikke i "Min Datamaskin"

Anbefalte innlegg

Har en ekstern harddisk som jeg ikke får "lest" av. Jeg finner den både under "Device manager" og "disk management". Har forsøkt annen USB kabel, prøvd harddisken i annen pc og forsøkt avinstallering.

Jeg har vedlagt et bilde fra "disk management", og der ser man at all plassen på harddisken er ledig, noe som ikke stemmer. Den er full av filer jeg gjerne skulle ha hatt. Jeg kan heller ikke "assign drive letter", eller noen andre ting. Kun "delete".

Harddisken er en; Western Digital Elements 1TB External Hard Drive

Håper noen kan hjelpe :)

post-54096-0-86514400-1395652517_thumb.jpg

post-54096-0-75514000-1395652604_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Windows har en funksjon i Folder options som heter "Hide empty drives in the Computer folder" - Kan du sjekke hva som er status på den?
Er disken tom?

Har disken fått en bokstav? Kan du trykke på fliken "Volumes" og velge "Populate"?

Takk.

Endret av Stoltenberg
Lenke til kommentar

Det er bare å allokere stasjons bokstaver (drive letter).

Høyre klikk på hver av partisjonene uten bokstav og velg - assign drive letter. Velg noe ledig som kommer opp. Gjenta til du har stasjonsbokstav på alle fire partisjonene på disk 3.

Exit:

Gjør dette for disk #3 i disk management.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Hva mener du med "forsøkt avinstallering"?

Dere andre klarer sikkert å lese gjennom første post igjen og se at TS ikke får tildelt stasjonsbokstav, noe som også fremgår av bildet.

Har disken fungert på denne maskinen tidligere?

Har du prøvd å starte maskinen på nytt, med harddisken tilkoblet?

Litt spesielt at en 1TB disk blir registrert som 4TB.

Lenke til kommentar

"Hide empty drives in the Computer folder" er huket av, kommer ikke opp noe. Og disken er full av dill dall, selv om den vises som tom :)

​Jeg kan ikke allokere bokstaver, siden jeg kun får muligheten til å "delete volume", som dere ser på bildet.

Lenke til kommentar

Hva mener du med "forsøkt avinstallering"?

Dere andre klarer sikkert å lese gjennom første post igjen og se at TS ikke får tildelt stasjonsbokstav, noe som også fremgår av bildet.

Har disken fungert på denne maskinen tidligere?

Har du prøvd å starte maskinen på nytt, med harddisken tilkoblet?

Litt spesielt at en 1TB disk blir registrert som 4TB.

Mente at jeg hadde avinstallert manuelt i device manager, altså driverne.

Disken fungerte for noen dager siden. Siden formaterte jeg stasjonæren mens den eksterne harddisken var koblet i og etter det har den ikke fungert. Så jeg vet ikke om det kan ha skjedd noe der?

Ja merkelig. Kan den være i ferd med å ta kvelden?

Lenke til kommentar

Du har re installert stasjonær.

Da forsvinner selvsagt drive letter (siden disse var lagret i din gamle OS installasjon)

I disk management bildet ditt står det for disk 3

A) Total 4125,02 GB , type disk basic.

B) partition 0 ,1734,37 GB , Healthy , basic (primary)

C) partition 1 , 923,17 GB , Healthy , basic (primary)

D) partition 2 , 544,31 GB , Healthy , basic (primary)

E) partition 3 , 923,17 GB , Healthy , basic (primary)

Du mener dette er feil ?

At hele ekstern disken er på 1TB?

Hvor mange partisjoner hadde du på den ?

Legg merke til at størrelsen på C) er lik E) 923,17 GB.

Noe som får meg til å tro at det er to disker av 1TB i et proprietære raid-1 i denne boksen.

Forsvant drivere du hadde også...

Kan du notere fullt modell , artikkel nummer , part nummer osv i tråden . Slik at vi kan søke informasjon på nettet om innvendig arkitektur.

Edit: Har rettet skrivefeil . Blir noen siden jeg bruker nettbrett som korrigerer ord hele tiden til noe helt annet enn jeg skriver.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Det blir samme resultatet om jeg trykker på partisjonene som på disken. Så jeg kan ikke få gitt den noe bokstav.

Ja, størrelsen er fullstendig feil. Jeg har aldri splittet den opp i forskjellige partisjoner. Men jeg oppga feil informasjon, harrdisken er på 2tb, ikke 1. Men den viser uansett 2tb for mye.

C disk er en 120gb ssd disk. G er 240gb ssd disk, mens E og D er en 2tb vanlig harddisk.

Jeg kjøpte denne; http://www.dustinhome.no/product/5010384008/wd-elements-desktop-2tb-usb-2-0-black/

P/N: WDBAAU0020HBK-01

S/N:WMAY02126080

Trenger du noe mer informasjon?

Takk for hjelpen :)

Endret av SirreStrikk
Lenke til kommentar

Hei.

Fra hva jeg kan finne på nettet av informasjon er det kun en stk disk internt i denne, altså ikke noe raid.

Type disk er usikkert ,kan være wd black 2tb , eller en wd green power 2tb.

Når det gjelder partisjonene er jeg usikker på hva som har skjedd.

En ting vi never ofte her i forumet er den notoriske ustabiliteten i a) store drives med fat/NTFS over et usb 2.0 mass storage grensesnitt med en sata/usb bridge chip i en ekstern boks. Og b) hvor lett det er å få korrupsjon i partisjons tabeller og filallokerings tabeller.

Jeg ville lastet ned og analysert med wd data lifeguard først og fremst føre man roter noe med disk initialiering og partisjoner via disk management i Windows.

http://support.wdc.com/product/download.asp?groupid=304&lang=en

Edit:

Det er ulike programmer du kan teste og bruke for data recovery.

Getdataback, Recuva , Ontrack Easy recovery m.fl.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Tror ikke det gjør noe fra eller til da du kan lese partisjoner og info mens den er i boksen. Det tyder jo på at kretskortene og sata bridge i boksen virker.

Den vil sikkert se dønn lik ut i disk management koplet rett på sata port i hovedkortet.

Du kan laste ned fra wd noe som kalles advanced file format (quick formatter).

Sannsynligvis vil dette klare å omgå problemene du har i disk management med å få disken nullet ut , og satt opp igjen med "en" ny tom partisjon. Men gjør ikke det føre du har eventuelt brukt datarecovery på den.

Lenke til kommentar

Det er ingen vits å fortsette wdlg extended test. Var mere om wdlg oppdaget feil ved oppstart. Og du kunne kjørt quick testen.

Det du gjør nå er å installere et data recovey program , scanne den eksterne disken , og gjenopprette file/bilder til en alternativ drive.

Edit:

Tabletten min streika.

Jeg ville prøvd først med easus.u

http://www.easeus.com/datarecoverywizard/free-data-recovery-software.htm

Ontrack home ( er free å scanne sjekke disk med , koster ca 400 å låse opp til fullversjon home)

http://www.ibas.no/ontrack-datarecovery/easyrecovery/

Endret av syar2003
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...