Gå til innhold

Johan sikter mot bedre helse


Anbefalte innlegg

Jada.

 

Jeg trenger å forbedre helsen min, både når det gjelder muskler kontra fett, og kondisjon.

 

Jeg har ikke noen umiddelbare planer om å bli veldig stor, men jeg vil ha bort en del fett og bygge iallfall LITT muskler. Kondisjonen er også latterlig dårlig, og selv om jeg skal klare å løpe et stykke på ren vilje, er det ikke uten blodsmak i kjeften og høylytt pusing og pesing.

 

 

Så, jeg har funnet meg et okay treningsprogram (tror jeg), som bygger litt på 5x5 saker, men da er spørsmålet - er det mest for å pumpe større muskler, kontra det å bare bli sterkere generelt?

 

Also, jeg er superlat og helt latterlig dårlig på å spise riktig. Finnes det noen steder hvor man kan få god veiledning for å spise riktig, for latsabber som meg?

 

Vil vektklubb.no fungere for meg?

 

 

ALL hjelp mottas med takk, selv om jeg kanskje er for teit til å bukke og nikke og følge de rådene jeg får rent slavisk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette høres ut som mitt utgangspunkt for en tid tilbake. Jeg holdt da på med masse isolasjonsøvelser og treninga tok lang tid og jeg merka liten fremgang. Jeg var ikke glad i å trene, og det var et ork å komme seg på trening. Sånn - da er det sagt og du forstår bedre det jeg sier videre.

I januar så starta jeg med StrongLifts 5*5 og har fulgt det siden den gang. SL5*5 er mer et program for å bygge styrke, fremfor å bygge seg stor og svær, men som mantraet er, "more strenght = more muscle". Det som gjør at jeg er superfornøyd med SL5*5 er at treninga er unnagjort forholdsvis kjapt, jeg får virkelig kjørt meg hver økt og jeg har blitt merkbart sterkere. Jeg er ikke blitt noen Hulk akkurat, men er blitt mye sterkere i de fleste øvelsene - selv om jeg sliter noe helt forjævlig med å få til fremgang i "militærpress".

Kroppsfasongen har også endret seg noe, selv om endringene ikke er magisk og revolusjonerende enda - så ser jeg det godt i speilet at det har skjedd noe. Jeg ble ikke småfeit over natta og innser at jeg ikke blir sterk og muskuløs heller over natta.

Hvis du som meg, ikke har trent og spist sunn kost før, og er latterlig dårlig på å endre slike ting - så kan du jo velge å følge mitt tips, eller finne din egen vei. Det jeg gjorde var at jeg starta med treninga, og satte meg faste dager til trening. Jeg tillot meg selv INGEN unnskyldninger for å ikke dra på trening. I dag er det mandag? OK få ræva bort på senteret for å gjennomføre økta. Gjør det skikkelig og få ut det som er der. Etter at jeg hadde holdt på med treninga en periode, så var det blitt en vane og jeg begynte å glede meg til å dra på trening. YES! Mål nummer 1 oppnådd - nemlig å komme igang med bevegelse og aktivitet.

Da sto mål nummer to for tur, kutte ut brus, snacks og snop. Her valgte jeg "cold turkey" og stoppa på dagen, og gikk fra å drikke 0,5-1 liter brus per dag, til ingenting. Jeg kjøpte kullsyremaskin, og erstatta brusen, juicen og alle de andre drikkene med kaldt vann fra springen, med tilsatt kullsyre. Til slutt var dette også blitt en vane. Jeg går forbi hylla med snacks uten problem nå, uten å plukke med meg den potetgullposen som for ett år siden alltid ble med.

Deretter var det maten generelt som sto for tur. Og samma greia der også, mer grønt, mer fisk, mer kylling og annet hvitt kjøtt, sjekke proteininnhold, fett og karbohydrater i pålegg, sjekke fiber og protein, salt og slikt i brødet. Nå har jeg god kontroll, uten å telle kalorier. Jeg spiser MASSE kjøtt og fisk, til middag går det med alt fra 3-500 gram rent kjøtt, med linser, kikerter og slike ting, fremfor poteter og ris.

I tillegg har jeg selvsagt slutta med alle tobakksprodukter jeg dytta i meg.

Nå i den senere tid så har jeg også kutta drastisk ned på alkoholinntaket. Det er slutt på å drikke hver helg, det er slutt på å ta seg en øl(som gjerne blir til fem). Nå drikker jeg kun ved spesielle anledninger og trives med det. Selv om jeg er medlem både av whisky- og ølforening.

Har det vært enkelt? Nope. Har det krevd viljestyrke og forsakelser? Jepp. Har det vært verd strevet? Jepp!

Vektklubb har jeg ikke prøvd, så det kan jeg ikke uttale meg om. Det jeg mener er det viktige her, er at man skjønner at det ikke er noen vits med dietter, for å på sikt gå ned i vekt. Man må gjøre varige endringer man kan leve med.

For min del var det viktigst å starte og komme igang med treninga. For det legger liksom grunnlaget for bedre helse. Når så det var blitt en vane, så begynte jeg å tenke på at jeg ikke ville ødelegge effekten av blodslitet i studioet, med å fråtse i potetgull og faenskap etterpå. Og det gjorde det lettere å legge bort de dårlige matvanene.

Sånn, nå 18-20 kilo etter, så føler jeg meg MYE bedre og gleder meg til å dra på trening og er egentlig litt trist for at jeg ikke får trent på restitusjonsdagene. :p

Hvordan du nå enn ønsker å legge løpet, så må du finne noe som fungerer for deg. Hent gjerne idéer fra andre, men å kopiere det andre har gjort vil neppe funke for deg. Og husk på at du ikke må gi opp, selv om du "dummer deg ut" og spiser potetgull en dag, eller kaster i deg sjokolade. Legg den dagen bak deg og fokuser på å ikke gjør den samme feilen dagen etter, og dagen etter der. Det er ikke den ene dagen man fucker opp som ødelegger, det er at man gjør det til en vane å fucke opp som gjør at man går i dass.

Anyhow, lykke til! :)

Lenke til kommentar

Takk for langt svar!



Det å komme seg på trening er vel det største hinderet for meg. Jeg er litt merkelig og har et behov for at ting er på stell før jeg begynner. Treningsprogrammet må være klart og dietten må jeg ha en plan med... her må jeg kanskje fire på mine krav.



Jeg er som sagt ikke ute etter å se ut som hulk eller arnold eller kunne "fly" med mine "lats", så hele poenget er å miste en del kroppsfett og heller få generelt litt mer muskler. Jeg sliter også litt med nedre del av ryggen, så en styrking av kjernemuskulatur må være et mål for meg.



Etter å ha lest innlegget ditt har jeg egentlig bare fått det for meg at det beste er vel bare å begynne å gå og trene, og så får jeg heller justere litt etterhvert. Både treningsopplegg og hva jeg spiser. Brus drikker jeg bare en sjelden gang, men jeg drikker saft. Dog, veldig tynn saft, utblandet 1:10 eller noe, istedenfor 1:4 som spesifiseres på flasken.



Jeg veier i dag i underkant av 85 kg, og er 180 cm høy. Jeg har egentlig alltid vært tynn, så jeg tror jeg ville vært mer komfortabel rundt 75 kg. Jeg får sette det som et delmål, og så får jeg se hvor mye jeg veier når jeg er fornøyd med hvordan kroppen ser ut og formen er sånn generelt. :p



Som sagt, takk for tilbakemeldingen Nikka. Jeg skal prøve å komme meg på trening og få den rutinen i kroppen.


Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...