stoffix Skrevet 11. oktober 2003 Del Skrevet 11. oktober 2003 ikke verst.. selv HATER jeg å skrive historier... (ser rødt!! hver gang den foreldrelyvende klasseforstanderen av en norsklærer, som bare gir meg dårlig karakter på historiene mine fordi hun ikke liker dem... nevner en prøve hvor man skal skrive historie...) og klarer ikke å dikte heller... men du kan legge till at de "truer Lars på liv og død"(eller noe)"til å holde kjæft!!"... ellers god historie... *EDIT* skrivefeil Lenke til kommentar
zed Skrevet 12. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2003 Nå er den ferdig, read and cry ”På tide å stå opp!”, Lars hører den irriterende skarpe stemmen til mamma. ”Ja, jeg kommer snart!” skriker han tilbake og kavler seg opp fra senga. Etter han hadde tatt på seg klær overså han timeplanen. Han har fire timer matte idag, noe han ikke liker. Han subber seg ned trappa til frokostbordet. Han tar opp lokalavisen og ser overskriften med fete typer ”Tyver herjer butikker”. Han leser litt i artikkelen mens han spiser frokostblandingen. Han kikker på klokka og innser at han må kjappe seg, så han hiver seg inn på badet vasker ansiket og pusser tenna. Han går ut av døre og roper ”Hade, kommer hjem cira klokka fire!”.Han kjapper seg opp på sykkelen, og begyner på veien mot skolen. Det er kaldt, og han holder hanskene over ørene og sykler videre. Vel framme på skolen møter han på vennene sine som står utenfor. Han tar følge med dem inn når det ringer. De prater om tyvene som herjer i byen. Tiden går, og sakte men sikkert går skoledagen forbi, og Lars tar fatt på veien hjem. Men ha bestemmer seg for å stikke innom butikken for kjøpe seg en cola, for å slukke tørsten. Da han kommer inn døra, går han bort til kjøleskapet med brus i. Da ser han to folk som tømmer varer opp i en sekk bak en hylle. Han ser på dem, og kjapper seg med å betale. Han går ut av butikken og fort bort til sykkelen sin, da kommer to gutter bort. ”Dette holder du kjeft om” sier han ene. ”Hva da” spør Lars som om han ikke hadde sett noe. Men gutten vet han juger. Den andre gutten ser skummelt på Lars, ”Hvis du ikke holder kjeft, vil du angre”. Deretter løper gutten vekk, og Lars står forskrekket igjen. Han sykler fort hjem, fortere enn han aldri har syklet før. Han er gjennomvåt av svette idet han kommer innenfor døra. Han trekker et stort drag luft og tar av seg jakka. Han går inn i stua og skrur på tv’en. Han tenker på det de to guttene sa, og velger å holde kjeft, ikke si det til noen. Han stikker opp på rommet sitt og setter seg ved pulte med hendene i ansiktet. Han vet at de to guttene var de samme som det sto om i avisene. Men han velger og ikke si noe, fordi han er redd de skal komme å ta han. Dagen går og Lars tenker ikke så mye på guttene idet han legger seg, han skyver det ifra seg. Nest da våkner han idet vekkerklokka ringer, han stikker ned på kjøkkenet raser igjennom frokosten. Han kjapper seg til badet for å vaske ansiktet. Etter det farer han ut døra. Han sykler ned på skolen, og fremme stikker han bort til kameratene sine. Han forteller dem om de to guttene. ”Hvorfor går du ikke til politiet, det hadde jeg gjordt” sier Simen, de andre er enige. Så han ombestemmer seg, og planlegger å gå til politet etter skolen. Skoledagen gikk overraskende fort, og Lars sykler til politistarsjonen. Men utenfor starsjonen ser han de to guttene stå ventende på han. Han blir redd men fortsetter å trille mot starsjonen. ”Hva gjør du her?” spør den ene gutten med en mørk og truende stemme. ”Jeg...jeg...” Lars får ikke ut ett ord. Den andre gutten snur seg mot han og sier ”Jeg håper du holder kjeft?”. ”J ja jeg gjør det” stammer Lars fram. ”Bra” kommer det fra han ene, også stikker de vekk. Og Lars blir stående igjen. Nå har han valget, skal han velge å si ifra eller dra hjem? Ifrykt for guttene drar Lars hjem. Hjemme ser han avisen der det står på forsiden med store fonter ”Tyvene slår til igjen!” . Han leser artikkelen der det står at guttene hadde ranet enda en butikk. ”Jeg skulle ha anmeldt de gutten, jeg får gjør det imorra” tenker Lars og tar fatt på leksene. Han driver med lekser til han skal legge seg, og sovner med en gang. ”Brrr” klokken ringer. Lars slår klokken og snorker videre. ”Nå får du komme deg opp Lars!” skriker den skrikende stemmen til mamma. ”Ja, slapp av jeg begyner en time seinere idag!” skriker Lars tilbake med en sur tone fordi han egentlig skulle ha stått opp en time seinere. Han er sint fordi han glemte å stille vekkerklokka og fordi mamma vekte han. Han går ned trappa trøtt og sur, og lager seg en kjap frokost. Etter frokosten bærer det ut i det kalde høstværet. Sykkelen farer fort nedover til skolen, han parkerer den litt utenfor for at ingen skal stjele den. Kameratene hans står ved den samme plassen de alltid står. Han går bort til dem, og de spør han om han anmeldte tyvene. ”Nei de truet jo meg med bank, så jeg turte ikke.” sier han. ”Du må få gjordt det Lars, du må stoppe de tyvene før de slår til igjen”. Han forteller dem at han skal til politistajonen etter skolen, og at han skal gjøre det uansett. ”Bra Lars” kommer det fra mange. Skoledagen går forbi, ganske sakte egentlig fordi han tenker på de tyvene, og hva de kommer til å gjøre med han. Når klokka ringer finner Lars ut at han er tørst, og ikke noe slukker tørsten mer en cola. Så han stikker til nærmeste kios og parkerer sykkelen utenfor. Han skal akkurat gå inn døra da den smeller opp og de to tyvene kommer løpende ut. ”Her ta denne, og stikk!” sier den ene gutten og slenger en pose med penger i hendene til Lars. Lars blir stående stille av skrekk. Da hører han sirener og tenker ”Shit nå kommer politiet, best å komme seg unna”. Han hopper opp på sykkelen og sykkler alt han kan, men politiet ligger rett bak han. Han prøver seg på en snarvei, og greier å riste politiet av seg. Da tar han fatt på veien hjem, men etter litt hører han igjen sirener og han må sykle fort igjen. Han inser at det er lite å gjøre og stopper sykkelen foran politibilen. En politimann kommer ut. ”Hvorfor prøvde du å komme deg unna?” spør han. ”Eh, jeg vet egentlig ikke” svarer Lars. ”Hva har du i den posen da?” spør den andre politimannen, og Lars svarer ”Jeg er ikke sikker, tror det er penger”. ”Da får du bli med oss ned på stasjonen en tur tror jeg” sier politimannen og går mot han. Lars setter seg inn i bilen og blir med politimennene ned på stasjonen. Vel inne på stasjonen går de inn i et rom, der setter den ene politimannen seg ned. ”Sett deg ned, så skal jeg stille deg noen spørsmål”. Lars setter seg ned, han tenker ”De kan ikke mene alvor i å sette meg i fengsel? Jeg har jo ikke gjort noe galt?”. Politimannen spør hva han gjorde med posen med penger, og Lars sier at han bare fikk posen slengt på seg av de to kjente tyvene. Da lurer politiet på Lars sin kjennskap til de to tyvene. Lars forklarer alt sammen, og mens han forklarer går det opp for han hvor dum han var som ikke anmeldte dem med en gang. ”Ok her er en ide” begyner politimannen. ”Hvis du kan si oss hvor vi finner tyvene og vi tar dem, så slipper du unna med en liten bot, kan du det?”. ”Tjaa, jeg kan vel tippe de er i byen ett sted”. ”Greit, da drar vi ned nå” sier politimannen og reiser seg opp. Lars følger etter inn i bilen. De kjører ned til sentrum, forbi mange butikker. De ser ikke liv til noen av tyvene. De kjører rundt i byen i en hel time, rundt og rundt i sentrum. Da plutselig ser Lars to gutter utenfor en butikk, og jammen er det ikke de to tyvene. De står og ser ned i en pose. ”Den er sikkert full av penger” tenker Lars, ”Endelig skal jeg bli renvasket”. Politiet stopper foran guttene og går ut. ”Hva har dere i den posen da gutter?” spør politimannen. ”Handlevarer? Hva tror du vi har?” sier en av guttene. ”Oja? La meg få se den posen” sier politimannen og rekker hånda ut mot den. ”Værsågod” sier den ene gutten med et smil. Lars begyner å lure, han kikker i posen. Der ligger, til hans forskrekkelse ikke penger men daglivarer! ”Greit, jeg måtte bare sjekke. Denne guttungen sa dere hadde penger i posen som dere hadde stjelt fra en butikk”. ”Hæ? Hvorfor trodde han det da?” sier den ene gutten smilende mot Lars. Lars vet guttene juger, men kan ikke gjøre noe med det. Inne i bilen sier politimannen ”Jaså, jeg tror vi kjører hjem til deg og snakker med moren din jeg”. Lars sitter forskrekket i baksete og ser på guttene, som bare smiler til han og ler. Han innser nok en gang at han skulle ha anmeldt dem med en gang. Nå får han bare ta straffen sin.Når de kommer fram til huset hans går politimannen inn, Lars venter ute. Etter en stund kommer politimannen ut og setter seg i bilen og kjører vekk. Lars går inn i huset. ”Nå har du gjodt det Lars!” sier mamma og viser fra boten på titusen kroner. ”Du har å finne deg en jobb for å få inn de pengene!”. ”Ja, jeg får vel det” sier Lars med en oppgitt tone. Han går inn på rommet og tenker seg nøye om, han er glad alt er over men fortsatt sur på seg selv. Fra nå av skal han gjøre det som er rett med en gang. Lenke til kommentar
stoffix Skrevet 12. oktober 2003 Del Skrevet 12. oktober 2003 ganske bra den.. men jeg så to skrivefeil i starten av historien... husker ikke hvor.(tenkte kanskje det kunne være greit å vite med tanke på at det er norsk historie.) Lenke til kommentar
lauking Skrevet 12. oktober 2003 Del Skrevet 12. oktober 2003 Han har fire timer matte idag, noe han ikke liker. Han subber seg ned trappa til frokostbordet. Han tar opp lokalavisen og ser overskriften med fete typer ”Tyver herjer butikker”. Han leser litt i artikkelen mens han spiser frokostblandingen. Han kikker på klokka og innser at han må kjappe seg, så han hiver seg inn på badet vasker ansiket og pusser tenna. Han går ut av døre og roper ”Hade, kommer hjem cira klokka fire!”.Han kjapper seg opp på sykkelen, og begyner på veien mot skolen. Dette må jeg si meg litt kritisk til... Syv setninger på rad som begynner med "Han". Av egen erfaring vet jeg godt at dette er noe lærere ikke liker. Og jeg hadde som regel bare tre-fire på rad. Så jeg vil anbefale deg å skrive om de setningene hvis du sikter mot en god karakter. Lenke til kommentar
stoffix Skrevet 13. oktober 2003 Del Skrevet 13. oktober 2003 hmmm... de der så jeg ikke... men godt poeng... har erfar det selv... og da bare med 2-3 etter hverandre Lenke til kommentar
Earendil Skrevet 16. oktober 2003 Del Skrevet 16. oktober 2003 www.propaganda.net Der finner du det meste. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå