Gå til innhold

Norsk Langsvarsoppgave

zed

Anbefalte innlegg

Trenger hjelp til emner eller hele historer til min norsk langsvarsoppgave (2.5-4 sider).

Dere kan gjøre 3 ting for meg:

1.Gi meg tips om ting jeg kan skrive om

2.Gi meg hele historier på mail :D

3.Poste offtopic-meldinger og flame'e meg.

Historien skal ha moralen : Ærlighets varer lengst.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Bra forslag, trenger kanskje litt mer utdyping (hva slags røver etc)

Men ellers takk. :woot:

Vel, et eller annet der skurken lyger til en eller annen om et eller annet og så foråder(?) fyren han til politiet eller.no

Eller at ei jente lyger om voldtekt og ender opp med fengsel/bot/samfunnstjeneste selv?

Det er bare å sette seg ned å lage tankekart. Værre er det ikke.

Det værste er å sette i gang.

Lenke til kommentar

Eller at ei jente lyger om voldtekt og ender opp med fengsel/bot/samfunnstjeneste selv?

Sett på Cæsar? :p

Det er bare å sette seg ned å lage tankekart. Værre er det ikke.  

Det værste er å sette i gang.

Det er det jeg ikke gidder :D

Lenke til kommentar

Ok nå skal jeg legge ut brainstormen min :D :

Ærlighet varer lengst – Brainstorm

Plot

Handle om en person som observer noen som gjør noe galt, og sier ifra til noen og på slutten av historien så kommer det fra at den personen handlet riktig.

 Hovedperson : Lars

 Handling : Lars overser to typer som stjeler penger fra en butikk. Tyvene ser at hovedpersonen ser at de stjeler. Tyvene oppsøker hovedpersonen og ber han holde tyst. Det gjør hovedpersonen. Men etter en stund så stjeler de samme typene igjen. Og denne gangen anmelder hovedpersonen tyvene og politet tar dem akkurat da de skal gjøre et nytt brekk. Og moralen kommer fram.

 Tidslinje :

 Lars er på skolen

 Lars drar hjem og stikker innom butikken for å kjøpe seg en cola

 Lars ser tyvene som stjeler

 Lars kjøper cola og går ut

 Lars møter tyvene utenfor, de ber han holde tyst

 Lars dra hjem, gjør lekser og sovner

 Lars våkner til dagens avis-overskrifter som viser at tyvene har stjelt igjen

 Lars går til politiet etter skolen

 Lars blir med politet i en bil og tar tyvene ved en daglivarebutikk

Lenke til kommentar

Btw den ideen du kommer med virker temmelig tam. Det illustrerer ikke ordentlig at ærlighet varer lengst. I utgangspunktet burde du ha et plott der hovedpersonen får svi for noe. Det du listet der viser bare at han holdt kjeft en gang men ikke meste. Har ingenting med oppgaven å gjøre.

Lag heller en brainstorm med en person som gjør en feil vurdering og setter seg selv i knipe for det.

Om man skulle bruke din historie, så kan man heller si at han observerte tyvene stjele, for så å bli fortalt om å holde kjeft. Det samme gjentar seg og personen blir fortalt om å holde kjeft. Men nå får han hovedpersonen litt gåsehud og virker tydelig nervøs...så tyvene går til politiet og anklager han for det ... der alle bevisene kan snu imot hovedpersonen.

Noe som da ender med at peronen får enten samfunnstjeneste eller betinget dom og bot :)

Men igjen nå er ikke jeg en kløpper i norsk...så ikke stol for mye på meg :p

Lenke til kommentar

Tada!

Nå er litt av stilen ferdig, venter på svar.

(Nei jeg gidder ikke begyne på nytt, selv om det er lite)

Stilen skal være på 2.5 til ca 3 sider.

”På tide å stå opp!”, Lars hører den irriterende skarpe stemmen til mamma.

”Ja, jeg kommer snart!” skriker han tilbake og kavler seg opp fra senga.

Etter han hadde tatt på seg klær overså han timeplanen. Han har fire timer matte idag, noe han ikke liker. Han subber seg ned trappa til frokostbordet.

Han tar opp lokalavisen og ser overskriften med fete typer ”Tyver herjer butikker”. Han leser litt i artikkelen mens han spiser frokostblandingen. Han kikker på klokka og innser at han må kjappe seg, så han hiver seg inn på badet vasker ansiket og pusser tenna. Han går ut av døre og roper ”Hade, kommer hjem cira klokka fire!”.Han kjapper seg opp på sykkelen, og begyner på veien mot skolen.

Det er kaldt, og han holder hanskene over ørene og sykler videre. Vel framme på skolen møter han på vennene sine som står utenfor. Han tar følge med dem inn når det ringer. De prater om tyvene som herjer i byen.

Tiden går, og sakte men sikkert går skoledagen forbi, og Lars tar fatt på veien hjem. Men ha bestemmer seg for å stikke innom butikken for kjøpe seg en cola, for å slukke tørsten. Da han kommer inn døra, går han bort til kjøleskapet med brus i. Da ser han to folk som tømmer varer opp i en sekk bak en hylle. Han ser på dem, og kjapper seg med å betale.

Han går ut av butikken og fort bort til sykkelen sin, da kommer to gutter bort.

:-?

Lenke til kommentar

ikke verst.. selv HATER jeg å skrive historier... (ser :evil::evil::evil: rødt!! :evil::evil::evil: hver gang den foreldrelyvende klasseforstanderen an en norsklærer, som bare gir meg dårlig karakter på historiene mine fordi hun ikke liker dem.. nevner en prøve hvor man skal skrive historie...) og klarer ikke å dikte heller...

men du kan legge till at de "truer Lars på liv og død"(eller noe)"til å holde kjæft!!"... ellers god historie... :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...