Gå til innhold

Hjelp! DVD-installering med MASSE trøbbel i kjølvannet

Onkel

Anbefalte innlegg

Kjøpte nylig en Pioneer DVD-106s DVD-ROM bulk, og satte den inn i min ellers så medgjørlige gamle traver. Har generelt gode erfaringer med å bare prøve meg fram ut fra min begrensede hardwarekunnskap, men dette har vært et trøbbel-prosjekt fra første sekund:

1. En stund virket ikke keyboard eller mus, og BIOSen klarte heller ikke å finne noen ting på IDE'ene. Og uten keyboard slapp jeg jo ikke inn i BIOS for å fikse dette. Det løste seg når jeg koblet fra DVD'en, og jeg fant en alternativ master/slave-jumpersetting på HDD'en og DVD'en.

2. Vel inne i Win98 (ikke spør) prøvde jeg å kjøre en DVD film i powerDVD xp 4. Både med og uten hardware accel. fikk jeg utrolig lav framerate (rundt 3-5 fps tenker jeg). Prøvde å løse dette med å skru på DMA.

3. Etter gjenstart klarte ikke DVD'en å lese fra hverken CD'er eller DVD'er. Den KUNNE lese directories og vise filene, bare ikke lese filene selv. Skrudde av DMA igjen.

4. Etter ny omstart klarte den stadig ikke å lese. Og verre: min Plextor 121032A CD-brenner hadde blitt smittet av det samme problemet! Gjaldt samtlige CD'er.

5. Ga opp og gikk og la meg.

6. Ny dag, friskt mot og ny omstart. Win98 fikk en sånn "programmet har utført en ulovlig kommando, og vil avsluttes"-feilmelding. Navnet på programmet som ble avsluttet? <ukjent>. Prøvde omstart i sikkerhetsmodus, og selv der fikk jeg samme problemet!

7. Oppdaget at startmenyen som gir meg muligheten til å hoppe inn i win2000 var vekk. Den ødelagte Win98 startet automatisk.

8. Ga opp og begynte å installere begge på nytt fra MS-DOS. Interessant: fra DOS kunne både Plextor og Pioneer lese CD'er uten problem.

9. Installasjonsprogrammene sa nå at C: var uformatert og måtte formateres for å kunne gå videre. Men ingen andre plattformer hadde hatt problemer med å lese derfra.

10. Tok backup og lot dem gå løs på C:

Så til tusenkronersspørsmålet: HVA I HELSIKE FOREGÅR HER? Har aldri sett maken til tøv! Min beste gjetning: et virus som tilfeldigvis er blitt utløst idet jeg installerte DVD'en.

Noen gode forslag/kommentarer? Selv hån mottas med takk, bare den er konstruktiv...

Resten av maskinen:

Hovedkort: Et eller annet Abit VIA K7, Slot-A

CPU: AMD Athlon 600

RAM: 256 MB PC100 RAM

HDD: Fujitsu AT3035 3.5 GB, samt en annen Fujitsu på 12 GB, betegnelse ukjent

Skjermkort: Gainward GeForce2-MX100/200 m/ TV ut

Lydkort: Terratec 64 XL

CD-brenner: Plextor 121032A

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Til dem som måtte støte på samme problem, her er fasiten:

En dårlig IDE-kabel. Det var selvfølgelig det siste jeg sjekket. I prosessen røk det med en 3 GB harddisk, nå erstattet med 30. Aldri så galt at det ikke er godt for noe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...