Gå til innhold

Anbefaling: Skal du ha ny SSD? Da bør du velge en av disse

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå må noen snart frata Hardware.no sin rettighet til å anbefale noe som helst. Det har vært kjent i årevis at OCZ lager SSDer med skyhøyt antall feilproduksjoner. Da antar jeg at en ny anbefaling betyr at de har fått bukt med problemet, men ser av Newegg at 30% for OCZ Vector er feilprodusert kontra Samsung 840 EVO med bare 4%

Hei! Har du en lenke til den statistikken?

Lenke til kommentar

Nå må noen snart frata Hardware.no sin rettighet til å anbefale noe som helst. Det har vært kjent i årevis at OCZ lager SSDer med skyhøyt antall feilproduksjoner. Da antar jeg at en ny anbefaling betyr at de har fått bukt med problemet, men ser av Newegg at 30% for OCZ Vector er feilprodusert kontra Samsung 840 EVO med bare 4%.

Kan Hardware enten a) disiplinere sine ansatte til å gjøre skikkelig research, b) ansette nye eller c) slutte å gi anbefalinger til offentligheten mens de representerer seg selv som datakjennere.

Jeg kjenner jeg blir provosert når dere tuller med andre sine penger om og om igjen.

Dette er en repost av tidligere materiale for å generere "nytt" innhold og da tas det verken stilling til faktorene som du nevner eller utviklingen i markedet. Dette har også blitt gjort i andre maskinvarekategorier.

http://www.prisjakt.no/#rparams=ss=crucial%20m500

Nå får man feks Crucial M500 til under 1900 kr for 480 GB og 960 GB for drøye 3500 kr. Diskene finnes både i 2,5" SATA og som mSATA, men dette har ikke skjedd i nettstedets egendefinerte verden. Nå kan man få plass til samtlige programmer og spill på SSD til en mer eller mindre overkommelig pris.

Endret av BadCat
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Nå må noen snart frata Hardware.no sin rettighet til å anbefale noe som helst. Det har vært kjent i årevis at OCZ lager SSDer med skyhøyt antall feilproduksjoner. Da antar jeg at en ny anbefaling betyr at de har fått bukt med problemet, men ser av Newegg at 30% for OCZ Vector er feilprodusert kontra Samsung 840 EVO med bare 4%

http://news.techeye.net/hardware/oczs-ssd-failure-rate-reaches-boiling-point

http://www.behardware.com/articles/862-7/components-returns-rates-6.html

En haug med forumer ser ut til å mene det samme, uten at det er noen pålitelig kilde.

• Liker 1
Lenke til kommentar

I forhold til å anbefale ssd i raid. Kan se ut som det ikke er så mye å vinne på det, annet enn i syntetiske tester.

http://www.tomshardware.com/reviews/ssd-raid-benchmark,3485.html

Siden når begynte folk å stole på det tomshardware skriver?

Har i lang tid kjørt to Intel SSDer i RAID0, og fikk veldig god økning på innlasting av bla. spill. Overføring av filer har også vært merkant høyere.

Når det gjelder oppstart, så har dette tatt litt lengre tid pga. initialisering av RAID-kontroller. Så dette er vel ikke så rart?

Lenke til kommentar

Tomshardware er stort sett ok. Jeg synes det har interessante sammenligninger:

• 512 GB vs 2*256 GB Raid0
  • 256 GB vs 2*128 GB Raid0
  • 256 GB vs 2*256 GB Raid0
  • 128 GB vs 2*128 GB Raid0
  • 128 GB vs 256 GB vs 512 GB

De to første fordi de de har samme pris. De to neste fordi man ser effekten av Raid0. Den siste fordi man ser effekten av interne forskjeller. Jeg synes de kunne tatt med 4*128 GB Raid0 også. Men ellers synes jeg sammenligningene er bra. En annen bra ting med testene er at de ikke bare har syntetiske tester, men også noen realistiske bruksmåter.

Lenke til kommentar

Artiklene er to år gamle og ingen av de nevnte SSDene er på anbefalingslista. Mye har nok skjedd i mellomtida. Blant annet har OCZ blitt kjøpt opp av Toshiba. Så vidt jeg husker ble også mye av rusket fra Vertex 2 og 3-seriene ryddet opp med firmwareoppdateringer. Det hadde vært mer interessant å se returstatistikk fra de anbefalte Vertex 460, Vector 150 og RevoDrive 3.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Hvorfor er budsjettklasse-anbefalingen deres dyrere enn mellomklasse-anbefalingen?

Har selv brukt begge disse diskene, og kan vel strengt tatt ikke si at Sandisk ultra plus er noe dårligere enn 840 EVO disken, som egentlig også er en budsjettklasse SSD.

Lenke til kommentar

Jeg har drevet ganske mye med SSD i raid (kjører 8 SSD i RAID 0). Dersom jeg skulle gjort dette igjen, med alt jeg har lært, ville jeg kjøpt TO disker og satt de i RAID rett på hovedkort. Dette er enkelt og billig (slippe eget RAID kort). Jeg ville kjøpt to Samsung 840 EVO og satt de i RAID. 2100 kr for 500GB disk med over 1GBps hastighet. Raskt nok i massevis, veldig billig.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Både OCZ Vector 256GB og OCZ Vector 150 256GB er tilsynelatende bedre enn Vertex 460 til samme pris... Men Vertex 460 gjør det meget bra i syntetiske tester. Jeg tror hardware.no må droppe test metodene sine på SSD og se til Anandtech hvordan det kan gjøres for å "avsløre" SSD'ene mer.

Å anbefale noe annet enn Samsung 840 Pro som en generell SSD i kvart terabyte segmentet er bare tull.

edit: leif

Endret av Rakessh
Lenke til kommentar

Newegg er USAs og verdens største nettbutikk for datakomponenter. Da det ikke er lett å oppdrive offisiell statistikk, er dette det nest beste såfram det er et tresifret antall tilbakemeldinger.

OCZ Vector:

http://www.newegg.com/Product/Product.aspx?Item=9SIA0ZX1AJ7621

og Samsung 840 EVO:

http://www.newegg.com/Product/Product.aspx?Item=N82E16820147247

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...