[email protected] Skrevet 24. mars 2014 Del Skrevet 24. mars 2014 Hei, jeg har de siste månedene slitt veldig med søvnen. Det startet med "milde" rykninger ved innsovning, noe som jeg er klar over er ganske vanlig. Dette har de siste ukene utviklet seg til det jeg har følt som bråvåkninger med plutselige gisp etter pust (rundt 5-10 sek), også ved innsovning. De siste ukene har det blitt værre, og føler når jeg bråvåkner at kroppen stivner/anspennes kraftig i noen sekunder. Føler under disse episodene at jeg ikke har kontroll over kroppen, omtrent som å bli paralysert, og at det bare er å "holde ut" til de går over. Dette kan skje 5-6 ganger idet jeg er i ferd med og sovne eller har sovet noen få minutter. Jeg er i bevisst tilstand når dette skjer, og noen ganger merke at anfallene kommer. Har ingen lignende episoder i våken tilstand. Skjønner at det er mange former for epilepsi som ikke passer denne beskrivelsen. Har imidlertid hørt om en form kalt frontallappepilepsi eller noe lignende, som kan passe med slike episoder. Noen andre her som har vært borti noe lignende, eller som har noen innspill rundt hva dette kan være? Takknemmelig for svar. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 24. mars 2014 Del Skrevet 24. mars 2014 Høres ikke ut som epilepsi. Ta deg en tur til lege før du selvdiagnostiserer deg ihjel. Lenke til kommentar
ELLE2013 Skrevet 28. mars 2014 Del Skrevet 28. mars 2014 Tror det er av psykisk årsak .all den tid det bare er når du skal inn i innsoving prosessen Lenke til kommentar
vidor Skrevet 28. mars 2014 Del Skrevet 28. mars 2014 Rykninger kan like greit være hjernen sin måte å sjekke at den har kontakt med ekstremitetene under innsovningsfasen. Dette er på ingen måte uvanlig. Det kan også være tegn på at man bør undersøkes nevrologisk, og så kan man jo igjen spørre seg om det er psykosomatisk basert på hva som har skjedd tidligere. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 28. mars 2014 Del Skrevet 28. mars 2014 (endret) Dette høres ut som noe rimelig vanlig som kalles innsovningsrykninger / hypniske myoklonier. Se engelsk wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/Hypnic_jerk Tilegg: bråvåkninger med plutselige gisp etter pust (rundt 5-10 sek)Dette kan være søvnapné, umulig å fastslå uten å filme deg når det skjer. Endret 28. mars 2014 av Tåkelur Lenke til kommentar
Kakofoni Skrevet 29. mars 2014 Del Skrevet 29. mars 2014 Kan godt være du opplever enkle fokale epilepsianfall. Det er riktig som du sier at slike anfall hos noen dukker opp utelukkende når personen sover. Det betyr likevel ikke at dette også gjelder deg. Jeg ville rådført meg med lege. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå