Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har de siste månedene slitt veldig med søvnen. Det startet med "milde" rykninger ved innsovning, noe som jeg er klar over er ganske vanlig. Dette har de siste ukene utviklet seg til det jeg har følt som bråvåkninger med plutselige gisp etter pust (rundt 5-10 sek), også ved innsovning. De siste ukene har det blitt værre, og føler når jeg bråvåkner at kroppen stivner/anspennes kraftig i noen sekunder. Føler under disse episodene at jeg ikke har kontroll over kroppen, omtrent som å bli paralysert, og at det bare er å "holde ut" til de går over. Dette kan skje 5-6 ganger idet jeg er i ferd med og sovne eller har sovet noen få minutter. Jeg er i bevisst tilstand når dette skjer, og noen ganger merke at anfallene kommer. Har ingen lignende episoder i våken tilstand.

Skjønner at det er mange former for epilepsi som ikke passer denne beskrivelsen. Har imidlertid hørt om en form kalt frontallappepilepsi eller noe lignende, som kan passe med slike episoder.

Noen andre her som har vært borti noe lignende, eller som har noen innspill rundt hva dette kan være?

Takknemmelig for svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Rykninger kan like greit være hjernen sin måte å sjekke at den har kontakt med ekstremitetene under innsovningsfasen. Dette er på ingen måte uvanlig. Det kan også være tegn på at man bør undersøkes nevrologisk, og så kan man jo igjen spørre seg om det er psykosomatisk basert på hva som har skjedd tidligere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...