Gå til innhold

Din mening om hjemmebrent ?


Anbefalte innlegg

Vet du hva Tresprit er fornoe? Skal spare deg googlingen. Det er Metanol

Ja, det vet jeg. Jeg vet også at man ikke kan få metanol(i dødelige mengder) ved produksjon av hjemmebrent, med mindre man tilsetter det i etterkant. Påstanden til Nikkayoichi var at man kunne få dødelige mengder metanol\tresprit under selve produksjonen av hjemmebrent.

Endret av trra
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Vet du hva Tresprit er fornoe? Skal spare deg googlingen. Det er Metanol

Ja, det vet jeg. Jeg vet også at man ikke kan få metanol(i dødelige mengder) ved produksjon av hjemmebrent, med mindre man tilsetter det i etterkant. Påstanden til Nikkayoichi var at man kunne få dødelige mengder metanol\tresprit under selve produksjonen av hjemmebrent.

 

 

Metanol har betegnelsen CH3OH mens Etanol har C2H5OH. Metanol kan fremstilles ved tørrdestillasjon av tre der tilgangen på oksygen enten er sterkt begrenset eller fullstendig fraværende. Metanol blir derimot fremstilt av naturgass og er flytende ved normal trykk og temperatur. Viss jeg ikke tar helt feil er kokepunktet godt under 70 grader. Så dersom du får metanol utav hjemmebrentet ditt så har du ikke fremstilt hjemmebrent. Metanol må tilsettes.

 

4gram+ er vell ansatt som dødlig mengde metanol. Så når dette blir blandet i brennevinet er det ikke rart at det går ille. Mindre doser har vist effekt på hjerne og syn. Metanol er også lite berusende.

 

Metanol og Etanol er forholdsvis like stoffer og er vanskelig å skille uten avansert utstyr. Det kan derfor være at mange tilsetter Metanol fremfor Etanol ved uhell.

Endret av Priim
  • Liker 1
Lenke til kommentar

4gram+ er vell ansatt som dødlig mengde metanol. Så når dette blir blandet i brennevinet er det ikke rart at det går ille. Mindre doser har vist effekt på hjerne og syn. Metanol er også lite berusende.

 

Ifølge Wkii\SNL er dødelig dose fra 20-25 gram, men snitt regnes som rundt 50-80gram, men det varierer selvsagt fra person til person. Blindhet kan inntreffe ved inntakt av rundt 8-10 gram.

 

Etanol er også en slags motgift mot metanol, uten at jeg ville gamblet på å teste hvilket blandingsforhold som er "safe".

Endret av trra
Lenke til kommentar

 

4gram+ er vell ansatt som dødlig mengde metanol. Så når dette blir blandet i brennevinet er det ikke rart at det går ille. Mindre doser har vist effekt på hjerne og syn. Metanol er også lite berusende.

 

Ifølge Wkii\SNL er dødelig dose fra 20-25 gram, men snitt regnes som rundt 50-80gram, men det varierer selvsagt fra person til person. Blindhet kan inntreffe ved inntakt av rundt 8-10 gram.

 

Etanol er også en slags motgift mot metanol, uten at jeg ville gamblet på å teste hvilket blandingsforhold som er "safe".

 

 

Det er veldig avhengig av helsetilstand på den påvirkede. Jeg mente derimot 40 fremfor 4.

 

Det stemmer også at Etanol kan motvirke metanol forgiftningen i kroppen. Men med tanke på almenntilstand er det ikke spesielt bra for organ å gå beruset i flere dager i strekk heller.

 

Men poenget er, det oppstår ikke i fra sats ei heller under vanlig destilering. Det må tilsettes. Bevist eller ubevist.

Lenke til kommentar

Du kan få metanol/tresprit ved heimebrenning.

Men det krever høge temperaturer og at sattsen er laga på noke som inneheld pektin, både frukt og poteter inneheld pektin så ved destillering av satts basert på potet eller frukt og bær så kan ein få metanol ved brenning under høge temperaturar.

 

Men mengden med metanol vil være svært lav, og sidan etanol er ei motgift til metanol så kan ein drikke spriten utan å bli metanolforgifta.

 

 

 

Når det er sagt så baserer ein seg på føre var prinsippet. Det er mulig å dumme seg kraftig ut under destilleringen.

Etanol har eit kokepunkt på 78°C medan metanol har eit kokepunkt på 65°C, dette betyr at den lave andelen av metanol fordamper fyrst. Dersom ein under destilleringa fyller f.eks ei og ei flaske med ferdig vare i staden for å ha alt i ein stor balje der alt blir blanda så kan ein få farlige verdier av metanol i den fyrste flaska.

Men som sagt så er sannsynligheita lita sidan ein også må ha høge temperatur for at det skal danne seg pektiner.

Så utan at eg er kjemiker så vil eg anta at for at mitt overnemnte eksempel skal stemme så må sattsen bli kokt opp til høge nok temperaturer til at det kan danne seg metanol, deretter må ein kjøle nedigjen sattsen for så å varme den opp akkurat nok til at metanolen fordamper utan etanolen.

 

Men sannsynligheita for å få til dette er så lav at eg nesten stiller meg tvilsom til om sjølv ein kjemiker vil være i stand til å utvinne metanol på denne måten med vilje.

 

Jeg er ikke kjemiker mer enn jeg har brent litt selv tidligere. Ved vanlig sats (vann, sukker gjær + eventuell smak) så vil du ikkje danne metanol. Vanligvis koker man på 78.4C Metanol koker og fordamper på 64.7C. Ironisk nok så under en slik prosess så må du forbi 64,7 for å komme til 78,4. Det vil si at når du dumper foreshotten som du alltid gjør fordi alt avfallet ligger der så vil du også kaste det som måtte være ev metanol. Etter en stund og viss du koker for lenge får du fusel som heller ikke er bra. Alkohol finner man i mer enn bare Metanol og Etanol. Men med mindre.

 

Du har ett snev av metanol i alle drikkevarer. Men du får ikke tresprit utav det av den grunn. Det er mer metanol i polvarer enn i majoriteten av hjemmebrent. Så lenge det er i fra noen som kan det.

Det er ikke slik at metanol danner seg i brenningsporsessen, Men mengdene Metanol er helt ned på 0.006% nivå. Så det er ikke akkurat noe å henge seg oppi. Det kan derfor sies at metanol må tilsettes for å få tresprit.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...