settings Skrevet 24. mars 2014 Del Skrevet 24. mars 2014 Jeg vil nok definere hjemmebrent som ihvertfal over 75% haha, under 75% er ikke hjemmebrent da? det er veldig lite av hjemmbrenten du får tak i som er over 75... vanlig tror jeg ligger på 40-60% selve satsen er vel oppi 80% (?) men du får ikke ren sats. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 24. mars 2014 Del Skrevet 24. mars 2014 Jeg vil nok definere hjemmebrent som ihvertfal over 75% Med ein slik definisjon så praktiserer du i utganspunktet at heimebrent er det same som alkohol som har ein så høg styrke at det er definert etter narkotikalovgivninga (sprit med over 60% alkoholinnhold). Personleg definerer eg heimebrent som all alkohol som er destillert for å gjere alkoholinnholdet større enn det som ein får til med normal gjæring. Om ein koker eller frysedestillerer speler sånn sett ingen rolle. I mine auger treng det ikkje å være snakk om blank potetbrennevin for at ein skal kalle det heimebrent, det er nok at det er snakk om det destillerte produktet frå gjæra satts. Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 24. mars 2014 Del Skrevet 24. mars 2014 (endret) Det er synd det er ulovlig å lage brennevin til eget forbruk. Ølbrygging er lovlig, og det er jo det som har ført til oppblomstringen av bryggerier de siste åra - alle disse "mikrobryggeriene" hadde aldri eksistert om det var ulovlig å eksperimentere litt på kjøkkenet eller i garasjen. Da forbudet ble opprettet snakket man om helseaspekter. Vel - det er vel når man kjøper av fremmede man kan risikere farlig sprit, ikke når man lager selv? Jeg ser få ulemper med lovlig hjemmebrenning. Det er jo faktisk slik i Norge i 2014 at det er rimeligere å ruse seg på narkotika enn med øl fra butikken... så argumenter om økt forbruk faller på sin egen urimelighet, syns jeg. Årsakene til at brenning er forbudt er mange, og ikke begrenset til følgende: Hjemmebrenning kan om det gjøres feil føre til at det dannes noe som kalles tresprit. I beste fall blir du blind når du drikker det, i verste fall fører det til døden. Dessuten er produksjonen livsfarlig og kan føre til voldsomme eksplosjoner om man ikke har godt nok avtrekk. Endret 24. mars 2014 av NikkaYoichi Lenke til kommentar
pedero Skrevet 24. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2014 Jeg vil nok definere hjemmebrent som ihvertfal over 75% haha, under 75% er ikke hjemmebrent da? det er veldig lite av hjemmbrenten du får tak i som er over 75...vanlig tror jeg ligger på 40-60% selve satsen er vel oppi 80% (?) men du får ikke ren sats. Satsen får du aldri over litt under 20% siden dette i grunn er bare billig vin. Og ja det meste hjemmebrent er over 60%. Det meste ligger vel så høyt oppe som rundt 90%(hvertfall der jeg bor). Så ikke utal deg om noe du ikke kan. Lenke til kommentar
pedero Skrevet 24. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2014 Jeg vil nok definere hjemmebrent som ihvertfal over 75% Med ein slik definisjon så praktiserer du i utganspunktet at heimebrent er det same som alkohol som har ein så høg styrke at det er definert etter narkotikalovgivninga (sprit med over 60% alkoholinnhold). Personleg definerer eg heimebrent som all alkohol som er destillert for å gjere alkoholinnholdet større enn det som ein får til med normal gjæring. Om ein koker eller frysedestillerer speler sånn sett ingen rolle. I mine auger treng det ikkje å være snakk om blank potetbrennevin for at ein skal kalle det heimebrent, det er nok at det er snakk om det destillerte produktet frå gjæra satts. Helt teknisk er det vel som du sier, men folk flest vil vel definere hjemmebrent som det du kaller "blank potetbrennvin" Lenke til kommentar
The Little Lucid Moments Skrevet 24. mars 2014 Del Skrevet 24. mars 2014 Årsakene til at brenning er forbudt er mange, og ikke begrenset til følgende: Hjemmebrenning kan om det gjøres feil føre til at det dannes noe som kalles tresprit. I beste fall blir du blind når du drikker det, i verste fall fører det til døden. Dessuten er produksjonen livsfarlig og kan føre til voldsomme eksplosjoner om man ikke har godt nok avtrekk. Hm, dette er sant. Jeg var litt vel kjapp med det jeg sa... man har da sett på Moonshiners. Lenke til kommentar
Macklemore Skrevet 24. mars 2014 Del Skrevet 24. mars 2014 Jeg kjøpte en gang 0,5 liter hjemmebrent på rundt 70% jeg og en kompis drakk den sammen, drakk nok like mye hver. Har aldri blitt så jævlig dårlig før. Bor rett utenfor Oslo:) Lenke til kommentar
trra Skrevet 24. mars 2014 Del Skrevet 24. mars 2014 (endret) Årsakene til at brenning er forbudt er mange, og ikke begrenset til følgende: Hjemmebrenning kan om det gjøres feil føre til at det dannes noe som kalles tresprit. I beste fall blir du blind når du drikker det, i verste fall fører det til døden. Hvordan får du tresprit ut av sats(Vann,sukker,gjær)? Edit : Eventuelt, hvordan lager man metanol(tresprit)? Endret 24. mars 2014 av trra Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 25. mars 2014 Del Skrevet 25. mars 2014 Jeg vil nok definere hjemmebrent som ihvertfal over 75% en gang til å prøve på nytt... Styrken på hjemmebrent er helt urelevant. I mange land får du kjøpt alkoholholdig vare oppimot 80-90% over disk. I Norge blir dette regnet som narkotika så lenge det er over 60% Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 25. mars 2014 Del Skrevet 25. mars 2014 Årsakene til at brenning er forbudt er mange, og ikke begrenset til følgende: Hjemmebrenning kan om det gjøres feil føre til at det dannes noe som kalles tresprit. I beste fall blir du blind når du drikker det, i verste fall fører det til døden. Hvordan får du tresprit ut av sats(Vann,sukker,gjær)? Edit : Eventuelt, hvordan lager man metanol(tresprit)? Metanol er billig og kan forveksles med Etanol. Mange blander etanol og metanol når dem lager hjemmebrent for å få en høyere virkningsgrad og mer veske per tønne. Det er når blandingsforholdet blir feil folk dør. Så folk dør for småpenger. 1 Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 25. mars 2014 Del Skrevet 25. mars 2014 Jeg vil nok definere hjemmebrent som ihvertfal over 75% Med ein slik definisjon så praktiserer du i utganspunktet at heimebrent er det same som alkohol som har ein så høg styrke at det er definert etter narkotikalovgivninga (sprit med over 60% alkoholinnhold). Personleg definerer eg heimebrent som all alkohol som er destillert for å gjere alkoholinnholdet større enn det som ein får til med normal gjæring. Om ein koker eller frysedestillerer speler sånn sett ingen rolle. I mine auger treng det ikkje å være snakk om blank potetbrennevin for at ein skal kalle det heimebrent, det er nok at det er snakk om det destillerte produktet frå gjæra satts. Helt teknisk er det vel som du sier, men folk flest vil vel definere hjemmebrent som det du kaller "blank potetbrennvin" 16-åringer. Eller folk flest under 20 muligens hadde nok brukt ordet hjemmebrent slikt. Hjemmebrent er det som er laget utenfor ett destileri som er godkjent. Alså alt som er laget på amatørbasis. 1 Lenke til kommentar
settings Skrevet 25. mars 2014 Del Skrevet 25. mars 2014 Jeg vil nok definere hjemmebrent som ihvertfal over 75%haha, under 75% er ikke hjemmebrent da? det er veldig lite av hjemmbrenten du får tak i som er over 75...vanlig tror jeg ligger på 40-60% selve satsen er vel oppi 80% (?) men du får ikke ren sats. Satsen får du aldri over litt under 20% siden dette i grunn er bare billig vin. Og ja det meste hjemmebrent er over 60%. Det meste ligger vel så høyt oppe som rundt 90%(hvertfall der jeg bor). Så ikke utal deg om noe du ikke kan. hva jeg kan og ikke kan vet jeg bedre sjøl, og det at de som selger her i området ikke selger så høy prosent vet jeg. Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 25. mars 2014 Del Skrevet 25. mars 2014 Jeg vil nok definere hjemmebrent som ihvertfal over 75%haha, under 75% er ikke hjemmebrent da? det er veldig lite av hjemmbrenten du får tak i som er over 75...vanlig tror jeg ligger på 40-60% selve satsen er vel oppi 80% (?) men du får ikke ren sats. Satsen får du aldri over litt under 20% siden dette i grunn er bare billig vin. Og ja det meste hjemmebrent er over 60%. Det meste ligger vel så høyt oppe som rundt 90%(hvertfall der jeg bor). Så ikke utal deg om noe du ikke kan. hva jeg kan og ikke kan vet jeg bedre sjøl, og det at de som selger her i området ikke selger så høy prosent vet jeg. Fordi de blander det ned med vann. Lenke til kommentar
pedero Skrevet 25. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 25. mars 2014 Jeg vil nok definere hjemmebrent som ihvertfal over 75%haha, under 75% er ikke hjemmebrent da? det er veldig lite av hjemmbrenten du får tak i som er over 75...vanlig tror jeg ligger på 40-60% selve satsen er vel oppi 80% (?) men du får ikke ren sats. Satsen får du aldri over litt under 20% siden dette i grunn er bare billig vin. Og ja det meste hjemmebrent er over 60%. Det meste ligger vel så høyt oppe som rundt 90%(hvertfall der jeg bor). Så ikke utal deg om noe du ikke kan. hva jeg kan og ikke kan vet jeg bedre sjøl, og det at de som selger her i området ikke selger så høy prosent vet jeg. Det kommer da ganske tydelig fram at du ikke vet hva du snakker om når du mener at sats er 80% 1 Lenke til kommentar
trra Skrevet 25. mars 2014 Del Skrevet 25. mars 2014 (endret) Årsakene til at brenning er forbudt er mange, og ikke begrenset til følgende: Hjemmebrenning kan om det gjøres feil føre til at det dannes noe som kalles tresprit. I beste fall blir du blind når du drikker det, i verste fall fører det til døden. Hvordan får du tresprit ut av sats(Vann,sukker,gjær)? Edit : Eventuelt, hvordan lager man metanol(tresprit)? Metanol er billig og kan forveksles med Etanol. Mange blander etanol og metanol når dem lager hjemmebrent for å få en høyere virkningsgrad og mer veske per tønne. Det er når blandingsforholdet blir feil folk dør. Så folk dør for småpenger. Påstanden var at man kunne få tresprit ved produksjon av hjemmebrent, ikke hva man blander inn i ferdig hjemmebrent. Metanol kan man blande inn i polvare om man vil uten at man merker noe før det er for sent. Endret 25. mars 2014 av trra Lenke til kommentar
pedero Skrevet 25. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 25. mars 2014 Det er synd det er ulovlig å lage brennevin til eget forbruk. Ølbrygging er lovlig, og det er jo det som har ført til oppblomstringen av bryggerier de siste åra - alle disse "mikrobryggeriene" hadde aldri eksistert om det var ulovlig å eksperimentere litt på kjøkkenet eller i garasjen. Da forbudet ble opprettet snakket man om helseaspekter. Vel - det er vel når man kjøper av fremmede man kan risikere farlig sprit, ikke når man lager selv? Jeg ser få ulemper med lovlig hjemmebrenning. Det er jo faktisk slik i Norge i 2014 at det er rimeligere å ruse seg på narkotika enn med øl fra butikken... så argumenter om økt forbruk faller på sin egen urimelighet, syns jeg. Årsakene til at brenning er forbudt er mange, og ikke begrenset til følgende: Hjemmebrenning kan om det gjøres feil føre til at det dannes noe som kalles tresprit. I beste fall blir du blind når du drikker det, i verste fall fører det til døden. Dessuten er produksjonen livsfarlig og kan føre til voldsomme eksplosjoner om man ikke har godt nok avtrekk. Grunnen til at mange tror man kan få tresprit i hjemmebrenten hvis man gjør det feil er vel at det er noen kyniske menesker som tilsetter tresprit fordi det er mye billigere en vanlig etanol. Det er faktisk umulig å få tresprit i hjemmebrenten uten å tilsette det. Det er også veldig vanskelig å få en eksplosjon når du brenner hjemmebrent, fordi du må ha en viss fordeling mellom alkoholdamp og luft for at det skal smelle(noe samme prinsipp som med gasser som metan og propan). Grunnen til at du hører om hus som går i luften og slikt er fordi de har sittet inne i et rom med så og så ingen ventilasjon, og i tilleg har hatt en lekasje på apparetet sitt. Og akkurat da blandingen har vært rett har de enten hatt en åpen flamme eller det har oppstått en stor gnist. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 25. mars 2014 Del Skrevet 25. mars 2014 (endret) Hjemmebrent er koselig. Det smaker høgg, men nostalgifaktoren er høy for min del. Så lenge du vet at det faktisk er hjemmebrent, noe som noen har laget selv, er det ikke farligere enn vanlig sprit. Metanol får man ikke til uten avansert industri-utstyr. Endret 25. mars 2014 av Isbilen 2 Lenke til kommentar
bytrollet Skrevet 26. mars 2014 Del Skrevet 26. mars 2014 Problemet, om man kan si det slik, men HB er at de fleste ikke aner hva de holder på med og får et sluttresultat etter det. De fleste som kjører i gang en produksjon låner et apparat av en bekjent, rører sammen en sats etter prinsippet to never sukker og en klype gjær. Og i selve prenneprosessen har de det så travelt at de bruker for høy varme. Og går utelukkende etter høy prosentsats. Dette er jo en god oppskrift for å skape et produkt som kun kan brukes i ytterste nød og godt etter mørkets frembrudd. Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 26. mars 2014 Del Skrevet 26. mars 2014 Årsakene til at brenning er forbudt er mange, og ikke begrenset til følgende: Hjemmebrenning kan om det gjøres feil føre til at det dannes noe som kalles tresprit. I beste fall blir du blind når du drikker det, i verste fall fører det til døden. Hvordan får du tresprit ut av sats(Vann,sukker,gjær)? Edit : Eventuelt, hvordan lager man metanol(tresprit)? Metanol er billig og kan forveksles med Etanol. Mange blander etanol og metanol når dem lager hjemmebrent for å få en høyere virkningsgrad og mer veske per tønne. Det er når blandingsforholdet blir feil folk dør. Så folk dør for småpenger. Påstanden var at man kunne få tresprit ved produksjon av hjemmebrent, ikke hva man blander inn i ferdig hjemmebrent. Metanol kan man blande inn i polvare om man vil uten at man merker noe før det er for sent. Vet du hva Tresprit er fornoe? Skal spare deg googlingen. Det er Metanol. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 26. mars 2014 Del Skrevet 26. mars 2014 Du kan få metanol/tresprit ved heimebrenning. Men det krever høge temperaturer og at sattsen er laga på noke som inneheld pektin, både frukt og poteter inneheld pektin så ved destillering av satts basert på potet eller frukt og bær så kan ein få metanol ved brenning under høge temperaturar. Men mengden med metanol vil være svært lav, og sidan etanol er ei motgift til metanol så kan ein drikke spriten utan å bli metanolforgifta. Når det er sagt så baserer ein seg på føre var prinsippet. Det er mulig å dumme seg kraftig ut under destilleringen. Etanol har eit kokepunkt på 78°C medan metanol har eit kokepunkt på 65°C, dette betyr at den lave andelen av metanol fordamper fyrst. Dersom ein under destilleringa fyller f.eks ei og ei flaske med ferdig vare i staden for å ha alt i ein stor balje der alt blir blanda så kan ein få farlige verdier av metanol i den fyrste flaska. Men som sagt så er sannsynligheita lita sidan ein også må ha høge temperatur for at det skal danne seg pektiner. Så utan at eg er kjemiker så vil eg anta at for at mitt overnemnte eksempel skal stemme så må sattsen bli kokt opp til høge nok temperaturer til at det kan danne seg metanol, deretter må ein kjøle nedigjen sattsen for så å varme den opp akkurat nok til at metanolen fordamper utan etanolen. Men sannsynligheita for å få til dette er så lav at eg nesten stiller meg tvilsom til om sjølv ein kjemiker vil være i stand til å utvinne metanol på denne måten med vilje. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå