Hvaheterdu Skrevet 23. mars 2014 Del Skrevet 23. mars 2014 (endret) Tenkte at det kunne være noen her som kan hjelpe før jeg eventuelt går til en lege. Beklager for lang tekst, men ville gi så mye info så mulig. Var på jobb igår, og der jeg jobber går jeg hele tiden. Jeg la merke til en gnagsårlignende smerte i høyre fot på baksiden ved akillisen. Tenkte kanskje jeg hadde fått et gnagsår, men brydde meg ikke noe om det. Problemet var at jo mer jeg vondt får jeg. Jeg bruker skikkelig joggesko med spesialsåler med tanke på at jeg har slitt med begge hælene mine siden jeg var 14, så dårlig fottøy tviler jeg på at det er. Jeg når et punkt hvor jeg sliter med å gå. Når jeg kommer meg hjem så får foten hvile ut kvelden og når jeg står opp føles den mye bedre. Dagen etter tenker jeg ikke mye over det, men har litt vondt når jeg står opp. Drar ut for å spille fotball, og da smeller det. Klarer ikke gå, det gjør forferdelig vondt, men når jeg blir litt varm i trøya går det fint. Skulle sluttet med en gang jeg merket smerten for etter treninga får jeg hvilt litt og da smeller det skikkelig. Skulle ut istad i garasjen og sette meg i bilen og da smalt det igjen. Gjør så vondt at det er vanskelig å bytte mellom gass og brems (så jeg kjører ikke mer nå ). Noen som har noe tips til hva det kan være? Hvis du tar utgangspunktet i hælen på høyrefoten din så er det beinet som er nesten rett over. Rød feltet i vedlegget er ca hvor jeg mener. Endret 23. mars 2014 av Hvaheterdu Lenke til kommentar
Hvaheterdu Skrevet 23. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 23. mars 2014 Det første som slo meg, men kjæresten sa at akillisen ligger lengre opp. For der jeg har smerter er det bein, vet ikke om akillisen ligger under der eventuelt. Lenke til kommentar
Horten Market Skrevet 24. mars 2014 Del Skrevet 24. mars 2014 På bildet er de ulike delene av hælen navngitt, kan du bestemme nærmere hvor det det vondt? Lenke til kommentar
Hvaheterdu Skrevet 24. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2014 Jeg vil si det er ved "Subcutaneous, Calcaneal Bursa"Jeg la til et vedlegg når jeg skrev førsteposten, men virker ikke som om den har dukket opp Lenke til kommentar
Hvaheterdu Skrevet 26. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 26. mars 2014 På bildet er de ulike delene av hælen navngitt, kan du bestemme nærmere hvor det det vondt? Har du noe peiling på slike type ting? Lenke til kommentar
Horten Market Skrevet 28. mars 2014 Del Skrevet 28. mars 2014 Har du noe peiling på slike type ting? Det er å ta litt hardt i. La oss kalle det "personlig erfaring". Den vanligste årsaken til smerte i dette området er betennelse. Har du sjekket ut Achilles Bursitis? Men i tvil om dette er tilfelle for deg, siden smerten ser ut til å ha oppstått plutselig. Her er en oversikt over ulike diagnoser og symptomer. 1 Lenke til kommentar
Hvaheterdu Skrevet 28. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 28. mars 2014 Har sjekket ut et par ting ja, det jeg vurderer egentlig er om en legesjekker nødvendig eller bare en ukes hvile Lenke til kommentar
Horten Market Skrevet 2. april 2014 Del Skrevet 2. april 2014 (endret) Normalt vil legen uansett foreslå hvile først, og kanskje skrive ut noen milde preparater for å gi pasienten en følelse av at noe blir gjort. Men 1-2 uker med smerter som ikke blir bedre indikerer legebesøk, og da er det grunnlag for en nøyere undersøkelse. Gjerne MR, som kan ha laaang venteliste. I så fall er det lurt å sjekke om du har en forsikring på jobben som kan dekke dette, slik at du kan ta undersøkelsen privat etter få dagers ventetid. Merk at jeg sier 1-2 uker uten at det blir bedre. Merker du klar forbedring, så indikerer det at skaden vil bli bra av seg selv. Du gjøre rett i å se det an og ikke belaste helsevesenet unødig. De fleste tilfeller av slike småskader tar kroppen hånd om selv, og resultatet blir da vesentlig bedre enn om du lar noen skjære i deg (hvis det ikke var nødvendig å skjære i utgangspunktet). Denne erkjennelsen ligger til grunn for at moderne medisin opererer småskader sjeldnere enn før. Vente og se det an er derfor også blitt legenes mantra, dersom det ikke er noe akutt. Endret 2. april 2014 av Horten Market Lenke til kommentar
Hvaheterdu Skrevet 3. april 2014 Forfatter Del Skrevet 3. april 2014 Det er akkurat det jeg har gjort. Har nå tatt meg 2 ukers "skofri" rett og slett, går bare helt nødvendig som til UiO og butikken når jeg skal handle mat. MR har jeg tatt før når jeg var yngre, ettersom jeg har problemer med hælen siden jeg var 12. Og ja, ventetiden er veeeeeeeldig lang, moren til kjæresten min tok det privat (volvat) istedenfor å vente. Tenkte å prøve å spille litt på søndag, ettersom jeg ikke har merket samme smerter når jeg går på de små turene, slik det var før. Tok en litt lengre tur til Oslo City og merket absolutt ingenting. Så får se hvordan dette ender. Uansett, takk for svar. Det har hjulpet mye. Anser dette som løst nå, ettersom at hvis det ikke blir bedre så drar jeg bare til legen som sier hva det er 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå