Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hvor mye penger i bankkontoen for å være garantør angående visum

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har invitert ei jente fra Kazakhstan til Norge.

Hun skal oppholde seg i hotell.

Hun må ha visum. Jeg skal sende invitasjonsbrev, og jeg skal være hennes garantør.

Fra gamle forum har jeg lest at man må ha 500 NOK for per dag i bankkontoen for å kunne være garantør.

Hvis hun skal være i Norge i 10 dager, da trenger jeg da minst 5000 NOK.

Har dette beløpet endret seg? Er det fortsatt 500 NOK per dag?

Er hotell-opphold prisen ekskludert fra det beløpet som trengs?

Anonymous poster hash: acda0...223
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Garantiforhold er ganske formalisert. Følgende skjema, GP-7018B/E, må fylles ut. Garantistillelse reguleres av UDIs rundskriv RS 2012-017. Garantien skal omfatte kost, losji, og hjemreiseutgifter for søkeren og inntil tre ledsagere (hvis søkeren må returneres ved tvang).

Man trenger ikke (lenger) ha en viss sum på bankkonto for å kunne stille garanti. Utlendingsmyndighetene ser bl.a. på din inntekt, dine tilgjengelige midler på konto, lengden på oppholdet, om det er bestilt tur-returbillett, og om dette er ditt eneste garantiansvar. Jeg vil anta, men det er UDI som sitter med fasit, at hvis du har 500kr per dag på konto til kost, og i tillegg inntekt eller formue nok til en eventuell returbillett for henne og ledsagere, vil garantien være tilfredsstillende. Forutsatt at hun bor hos deg. Skal hun bo på hotell er beløpet høyere - hotellopphold kommer fort på over tusen kroner natten.

Hvis visumsøkeren og garantisten ikke har truffet hverandre, og det er et privatbesøk, er det i tillegg krav om at garantisten fremstår som troverdig, se rundskrivets pkt. 2.3.2.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...