sverreb Skrevet 23. mars 2014 Del Skrevet 23. mars 2014 Siden det debatten startet med nå later til å være utdebattert, og vi istedet har kommet over i en mer teknisk diskusjon om veianlegg flytter jeg diskusjonen i en separat tråd fremfor klagemuren. Hva mener du med 'såpass med penger' Det er kun symbolske summer som brukes på sykkelanlegg. i norge,Nå bygges det både nord og sør for der jeg bor. Sør er det en svingete og trang vei som skulle ha vært oppgradert for lenge siden - her jobbes det nå omsider, men her er det sannelig ikke vei, men sykkelvei det istedet brukes penger på. Såpass med penger har de da. Farlig å gjøre generelle betraktninger på egne lokaliserte erfaringer. Av statsbudsjettet finner man ca 590millioner til å bygge gang og sykkelveger, og 22.7 milliarder på andre veger. Under staten bygges det mer firefeltsveg i 2014 enn gang og sykkelveg (Målt i km). Og de vegene under sekkeposten gang og sykkelveg er det nok forsvinnende lite som er faktisk sykkelveg eller gang og sykkelveg med fortau. Jeg forholder meg til at vegen skal være egnet for sykkel før den kan regnes som brukbar sykkelinfrastruktur.Joda, er vel egentlig enig i det, men ser man på hvordan veiene også er, så er de også langt under pari og med bare hull, sporete osv, så det går på sikkerheten løs. Bredden er langt under hva det skulle ha vært lov til på mange plasser (merkes spesielt med vogntog/semi) osv osv - så mange plasser er også vanlig vei under brukbar Samme kan sies om g/s veger. Mange av de har neppe vært vedlikeholdt siden de ble bygd på 70/80 tallet. Det sesongmessige vedlikeholdet er likeens fraværende Mange blir aldri brøytet, og disse veiene er ofte de som feies sist. Hvordan gjør de det der da? (dårlig i engelsk og finne info med søk er jeg heller dårlig til) I hovedtrekk: Sykkelveger ved hovedveger bygges som to enveis sykkelveger på¨hver side av vegen. Disse anlegges slik at alle manøvre er mulig i alle kryss. Fortrinnsvis ut av plan. Hovedarterier i bynære strøk anlegges de fortsatt som sykkelveger på hver side, men nå med lysregulert kryssing. Lysene times fortrinnsvis slik at man ikke må vente vesentlig lengre enn å ta venstre felt ved venstresving. https://www.youtube.com/watch?v=FlApbxLz6pA Der sykkelveger krysser andre veger har disse prioritet som hovedregel (Motsatt av hva man gjør i norge) Blitt påkjørt 2 ganger - en gang bak, der bil vel traff min bakende i 40 elns. 0 personskade. Så ble jeg påkjørt i siden av en syklist. Estimerer farten hans til 30 elns. 1 personskade (overraskende nok ... på syklist ; ) Det hadde vært intressant å få et bilde av hvordan du mener denne situasjonen ville blitt forbedret av en typisk norsk gang og sykkelveg. Jeg har problemer med å se for meg en påkjørsel fra siden som ikke involverer et kryss. I kryss vil gang og sykkelveger også lede ut i kjørebanen. Lenke til kommentar
Prusk Skrevet 24. mars 2014 Del Skrevet 24. mars 2014 Gang-/sykkelveger i kombinasjon skurrer for min del. Når jeg sykler vil jeg sykle så raskt jeg klarer. På GS-vegen sykler det barn på vei til skolen, det suller ungdommer med musikk på ørene, og bikkja springer med løpeline over alt. Det beste er enten sykkelveg som en opptegnet stripe langs gangveg, eller sykling på skulder av veg. Problemed meg "sykkelfelt" langs vegen, er at disse stort sett er fulle av grus hele våren etter vinterens strøing. Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 24. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2014 (endret) Gang-/sykkelveger i kombinasjon skurrer for min del. Når jeg sykler vil jeg sykle så raskt jeg klarer. På GS-vegen sykler det barn på vei til skolen, det suller ungdommer med musikk på ørene, og bikkja springer med løpeline over alt. Det beste er enten sykkelveg som en opptegnet stripe langs gangveg, eller sykling på skulder av veg. Problemed meg "sykkelfelt" langs vegen, er at disse stort sett er fulle av grus hele våren etter vinterens strøing. Gang/ sykkelveier er en absurditet som man snarest bør få slutt på. Typisk sykkelfart er 20-40km/t, typisk gangfart er 5km/t relativ fart er dermed 4-8x. Til sammenligning er relativ fart med blandet trafikk av sykler og biler typisk 1-3x. Både slike konstruksjoner som g/s veg og regelen om at man kan sykle på fortau er etter mitt syn i stor grad brukt som unnskyldning og hvilepute for å slippe å bygge anstendig sykkelinfrastruktur. Endret 24. mars 2014 av sverreb Lenke til kommentar
Prusk Skrevet 25. mars 2014 Del Skrevet 25. mars 2014 Dessuten er biler og transportsyklister som regel forutsigbar i sine bevegelser. Barn/ungdom på en GS-veg går 5-8 i bredden, pakker baller, leker sisten, dulter i hverandre osv. Eneste måte å sykle forsvarlig på en GS-veg med mye gangtrafikk, er å holde gangfart. Om noen lurer på hvorfor jeg sykler i vegen når det er laget "fin sykkelveg" langsetter, så er det stort sett fordi sykkelvegen er full av gående mennesker om den ikke er i elendig forfatning og full av grus/hull. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå