Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Pris for å eie bil?


Gjest Slettet-YQ8U8xbZ

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-YQ8U8xbZ

Hvor mye koster det ca årlig for å ha bil? Med tanke på årsavgift, bensin, olje osv..

 

La oss si bilen bruker 1l bensin pr mil. Hvor mye tror dere det koster årlig?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg regner alltid forsikring og service inn i bensinprisen som ganges med 2 så stemmer det sånn ca bra.

 

Dvs 1 mil 15 kr i bensin, da blir 1 mil 30kr i total utgift.

 

Det har jeg i hodet når jeg kjører rundt.

Da er ikke billån med i regnestykket, men typisk bil fra 2003-ish.

Lenke til kommentar

Statens satser for refundering ved bruk av egen bil på arbeid etc er for tiden 4 kroner pr km.

 

Det er det de mener det koster å ha bil, alt inkludert (dette er jo et dundrende gjennomsnitt for alle vanlige biler, uavhengig av alder). Hvis man har passasjerer eller tilhenger etc får man noen øre i tillegg.

Lenke til kommentar

Prisen av å eie bil varierer jo, og kjørelengden er en av de faktorene det er stor forskjell på..

 

Med en normal kjørelengde sies det at rundt 10% av nybilprisen i kostnad pr. år er ganske nære hva man kan forvente..

 

Statens satser har vel ikke noe med hva de mener det koster å ha bil, men hva de mener det er riktig å betale for bilbruk?

Jeg betviler sterkt at de mener det er dyrere å kjøre elbil enn en normal bil..

 

 

Et mer eller mindre edruelig regnestykke jeg har gjort for kostnader:

 

Forsikring: 0,40 kr pr. km

Bensin: 1,50 kr pr. km.

Service: 0,70 kr pr. km.

Reparasjoner: 1,00 kr pr. km.

Dekk: 0,50 kr pr.km.

Verditap: 2,00 kr pr. km.

Bompenger: 0,50 kr pr. km. (Tatt ut fra hodet, ikke kvalitetssikret)

 

Kapitalkostnad har jeg bevisst utelatt.

 

Totalt kommer altså summen her opp i rundt 6,60 kr pr. km for min bil.

 

Kapitalkostnadene er jo også en relevant utgift selv om jeg ikke har lån på bilen.

 

Kostnaden vil jo også variere en hel del ut fra typen bil man har, det skal sies at jeg i år har vært ganske uheldig og endt opp med en del større utgifter enn et normalår (Defekt drivaksel, motorfester, støtdempere og fordelingskasse... Totalt ca 55000,-)

Kostnaden siste år har derfor vært vesentlig større enn normalt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Statens satser er ikke ment å kompensere for hva det koster å ha bil, men hva det koster å kjøre en kilometer lenger med en bil du har fra før; altså, de skal bare dekke de variable utgiftene. Det inkluderer en andel av verditapet (det som følger av økt kjørelengde), men ikke verditap pga alder.

 

Litt usikker på bompenger, men fergebilletter skal i alle fall ikke dekkes av kjøregodtgjørelsen, heller ikke parkering, der er det kompensasjon av faktiske utlegg som gjelder. (egen rubrikk i kjøreboka for slike utgifter.)

Lenke til kommentar

Min 04 VW Passat 1,9TDI 4motion koster følgende:

- Forsikring (full kasko hos IF): 6000kr/år

 

- Jeg bruker ca 1600L diesel i året (25000km kjørelengde per år, og snittforbruk 0,65l/mil), og prøver å fylle når det er billigst. Dvs 13,50øre/l her i trøndelag. Altså 22000kr i drivstoffutgifter per år.

 

- Årsavgift: 3500kr/år (diesel u/partikkelfilter)

 

-Bompenger til byen/jobb koster 15kr per passering, og det er ca 300 ganger på et år (roughly), som gir 4500kr.

 

- Service og generell vedlikehold er på ca 6000kr årlig i snitt, mener jeg at jeg kom frem til.

 

- Lån betaler jeg 3500kr på per mnd, som gir 42000kr årlig.

 

Summert blir dette 42000kr per år om man ser bort ifra lånet, og med lån havner jeg på 84000kr/år.

 

Denne blir forøvrig kvinnfolkets bil, som da har kortere vei til jobb (mindre km, billigere forsikring og mindre utgifter til drivstoff og service). Vi har kjøpt en elbil som skal bli brukt til det meste av småkjøring og jobbpendling, og på sikt vil vi spare en del på dette. Iallefall i teorien. :p

Lenke til kommentar

Statens satser er ikke ment å kompensere for hva det koster å ha bil, men hva det koster å kjøre en kilometer lenger med en bil du har fra før; altså, de skal bare dekke de variable utgiftene. Det inkluderer en andel av verditapet (det som følger av økt kjørelengde), men ikke verditap pga alder.

 

 

Din påstand kan ikke stemme.

Ingen skal få meg til å tro at driftskostnadene for en elbil er høyere enn for en normal familiebil som går på tradisjonelt drivstoff.

Allikevel får altså disse elbilfolka høyere kjøregodtgjørelse enn oss som kjører en langt mer anvendelig tradisjonell bil.

Lenke til kommentar

Drivstoffutgiftene utgjer ein liten andel av dei totale bilutgiftene. Så dei viktigaste utgiftene du må sjå på er:

-Kostanden med å kjøpe bil eventuellt bilån

-Forsikring for den aktuelle bilen samt årsavgift.

-Servicekostnader, her er utgiftene avhengig av den generelle standen til kjøyretøyet.

Lenke til kommentar
Din påstand kan ikke stemme.

Ingen skal få meg til å tro at driftskostnadene for en elbil er høyere enn for en normal familiebil som går på tradisjonelt drivstoff.

Allikevel får altså disse elbilfolka høyere kjøregodtgjørelse enn oss som kjører en langt mer anvendelig tradisjonell bil.

Vel, det var ikke meningen å påstå at disse tallene/satsene skulle være "100% korrekte" på noe vis, og kostnadene varierer naturligvis veldig fra bil til bil, og sjåfør til sjåfør... Hovedpoenget mitt var bare at godtgjørelsen ikke er ment å dekke mer enn de variable ekstrakostnadene.

 

At godtgjørelsen for el-bil er høyere er definitivt ikke fordi den har høyere km-kostnader, men fordi staten ønsker å stimulere til økt elbil-bruk, akkurat som alle de andre virkemidlene (gratis bompenger, gratis ferge, ingen engangsavgift, rett til bruk av kollektivfelt osv).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Som bil nummer en funker elbil for et lite mindretall.

 

Det er heller ingen tvil om at det først og fremst er mennesker med mye penger som nyter godt av dette avgiftsfritaket på elbiler..

Du kan jo se hvor mange vest for Oslo som har minst en tradisjonell bil OG minst en elbil..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...