Gå til innhold

De dominerende ideene i samfunnet


Anbefalte innlegg

 

 

 

 

 

 

For many poor families with children, it is the primary and sometimes the only source of income.

Så det å forby dette barnearbeidet vil altså føre til adskillig værre situasjon for barna, til og med sultedøden?

 

Dog, for all del det er vel å foretrekke fremfor å støte de sarte sjeler i den rike verden som helst ikke vil se barn som arbeider.

Jeg har ikke noe imot barnearbeid, men jeg har noe imot at vesle Abu på 7 år ramler i den giftige gryta...
Vesle Abu har også endelimot det

 

Dessuten er det vel liten forskjell i å dø av sult og å dø av forgiftning av Nikkel og Cobolt og at fabrikken etterpå dumper all giftig syre i familiens eneste drikkevann og fiskevann......

Medmindre det er liten sjanse for å dø av å arbeide, og stor sjanse for å dø av å ikke arbeide

 

Dessuten har jo verden dvs FN vedtatt at hardt barnearbeid for barn under 15 år er brudd på menneskerettighetene.

FN er ikke istand til å skille mellom rett og galt, det har de demonstrert utallige ganger.

Jeg husker i opptaket i Forsvaret.

 

'Her er det ingen som bryr seg om hva du heter, hvor du er i fra og hva du har gjort. Men hva du gjør de neste ukene blir avgjørende for det du gjør resten av livet'

 

Det skal sannelig sies at det stemte.

 

Det å stille på lik linje uavhengig av bakgrunn er en viktig forutsetning for oss mennesker. Ved barnearbeid så sier det seg selv at barn går glipp av vitale ting som utdanning ol. Det gjør at dem senere stiller lengre bak i rekkene og derfor mister muligheten til å kunne utrette noe på lik linje med andre.

 

Er dette ønskelig?

Hvorvidt det er ønskelig eller ikke avhenger av hvilke alternativer vedkommende har.

 

Det er litt som å spørre om det er ønskelig at noen jobber i avfallshåndtering ettersom det er en skitten jobb, uten å vurdere om vedkommende som jobber der har noen bedre alternativer, eller om alle alternativer for vedkommende er værre.

 

Om vedkommende jobber der frivillig, så er det relativt naturlig å tro at han har valgt det beste alternativet, hvilket medfører at alle andre alternativer er værre, og at ett forbud mot at vedkommende jobber med søppel vil medføre en dårligere livssituasjon for vedkommende.

 

Dog, hvorfor skal vi bry oss, vi har jo reddet vedkommende fra å stå i søpla hele dagen og dermed løst vår estetiske motforestillinger mot slikt arbeid.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

I Land i den tredje verden der de produserer deler til iPhone etc så arbeider faktisk små barn med tøybleie om livet hengende over smeltefat der giftig røyk siver opp mot dem.

 

Dette er såkalte frie økonomier med null regler om arbeidsalder, verneutstyr og sikkerhet. Bedriften går som det suser for alle vil ha iPhone, og null bryr seg om at lille Babu dauer. Det er faktisk barn som faller i skiten og dør også, men nok barn tar over jobben så null stress.

 

Arbeidstakere gjør ikke som de vil, de gjør det bedriften ber de om for å beholde jobben.

Du utelater viktige ting. Velstanden øker og øker i frie økonomier, folk blir ikke fattigere og fattigere. De blir rikere og rikere. Du fjerner skatt, og da sitter folk igjen med mer, og de får billigere tjenester. I et samfunn der folk blir mer og mer velstående, blir ikke jobbene farligere og farligere. De blir tryggere og tryggere. Folk betaler jo for sikkerhet.

 

 

På Thailand, Pakistan og Filippinene er d jo omtrent null skatt???? Hvorfor er det da så mye fattigdom???

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

For many poor families with children, it is the primary and sometimes the only source of income.

Så det å forby dette barnearbeidet vil altså føre til adskillig værre situasjon for barna, til og med sultedøden?

 

Dog, for all del det er vel å foretrekke fremfor å støte de sarte sjeler i den rike verden som helst ikke vil se barn som arbeider.

Jeg har ikke noe imot barnearbeid, men jeg har noe imot at vesle Abu på 7 år ramler i den giftige gryta...
Vesle Abu har også endelimot det

 

Dessuten er det vel liten forskjell i å dø av sult og å dø av forgiftning av Nikkel og Cobolt og at fabrikken etterpå dumper all giftig syre i familiens eneste drikkevann og fiskevann......

Medmindre det er liten sjanse for å dø av å arbeide, og stor sjanse for å dø av å ikke arbeide

 

Dessuten har jo verden dvs FN vedtatt at hardt barnearbeid for barn under 15 år er brudd på menneskerettighetene.

FN er ikke istand til å skille mellom rett og galt, det har de demonstrert utallige ganger.

Jeg husker i opptaket i Forsvaret.

 

'Her er det ingen som bryr seg om hva du heter, hvor du er i fra og hva du har gjort. Men hva du gjør de neste ukene blir avgjørende for det du gjør resten av livet'

 

Det skal sannelig sies at det stemte.

 

Det å stille på lik linje uavhengig av bakgrunn er en viktig forutsetning for oss mennesker. Ved barnearbeid så sier det seg selv at barn går glipp av vitale ting som utdanning ol. Det gjør at dem senere stiller lengre bak i rekkene og derfor mister muligheten til å kunne utrette noe på lik linje med andre.

 

Er dette ønskelig?

Hvorvidt det er ønskelig eller ikke avhenger av hvilke alternativer vedkommende har.

 

Det er litt som å spørre om det er ønskelig at noen jobber i avfallshåndtering ettersom det er en skitten jobb, uten å vurdere om vedkommende som jobber der har noen bedre alternativer, eller om alle alternativer for vedkommende er værre.

 

Om vedkommende jobber der frivillig, så er det relativt naturlig å tro at han har valgt det beste alternativet, hvilket medfører at alle andre alternativer er værre, og at ett forbud mot at vedkommende jobber med søppel vil medføre en dårligere livssituasjon for vedkommende.

 

Dog, hvorfor skal vi bry oss, vi har jo reddet vedkommende fra å stå i søpla hele dagen og dermed løst vår estetiske motforestillinger mot slikt arbeid.

 

 

Det er forskjell på om vedkommende som Torbonello sier har et valg da, mellom søppeltømmerjobb og annen sjauerjobb som feks bygg og anlegg eller flyttebyrå, budfirma etc.

 

Disse barna som jobber og daver av giftige mineraler har jo ikke noe valg. Det er tvang mellom giftdøden i 20 åra eller at hele familien ikke får den ene krona han tjener i uka og dauer.

 

Til sammenligning så forstår sef ikke nordmenn dette, for her i Norge har man fri utdanning, full rett til utdanning, trygd for de som ikke gidder å utdanne seg og dropper ut etc...

 

Det er jo nesten komisk... Mens Abu dauer utslitt og av giftkreft som 20 åring så lever nordmenn livets glade dager med øl og champagne som 20 åring.

 

Forskjeller...

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

 

Disse barna som jobber og daver av giftige mineraler har jo ikke noe valg. Det er tvang mellom giftdøden i 20 åra eller at hele familien ikke får den ene krona han tjener i uka og dauer.

 

Til sammenligning så forstår sef ikke nordmenn dette, for her i Norge har man fri utdanning, full rett til utdanning, trygd for de som ikke gidder å utdanne seg og dropper ut etc...

 

Det er jo nesten komisk... Mens Abu dauer utslitt og av giftkreft som 20 åring så lever nordmenn livets glade dager med øl og champagne som 20 åring.

 

Forskjeller...

Joda, det er vel derav at sjampisdrikkende nordmenn ønsker å forhindre barn i å jobbe slik at de kan overleve en stund til.

 

Det er adskjillig bedre om barna blir forhindret fra å jobbe, selv om de da dør, slik at nordmenn ikke lenger trenger å få se og høre slike triste historier som de misliker, selv i sin sjampisrus.

Lenke til kommentar

 

Eh kunne de ikke hatt lav men levelig lønn? Mulighet for skolegang, regler om sikkerhet og arbeidstid?

 

Apple tjener så sykt mye, kunne ikke de tatt kostnaden og gått foran som det eksempelet som Turbonello skryter av vil skje i et land uten reguleringer??

Om en person har 5-6 alternativer å velge mellom, tror du vedkommende vil velge

 

A. Det alternativet som ser best ut for vedkommende

B. Det alternaivet som ser værst ut for vedkommende

C. Den gyldne middelvei, hverken det beste eller det værste

 

Videre lurer jeg på om vedkommendes valg vil endres om du forklarer vedkommende om ett ikke-eksisterende alternativ hvor han vil bli mangemillionær og aldri vil behøve å jobbe igjen i sitt liv?

 

Hva om du forklarer til vedkommende at dette alternativet er en realitet for andre som Bill Gates, Carlos Slim, sjampisdrikkende Nordmenn, etc?

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

 

Eh kunne de ikke hatt lav men levelig lønn? Mulighet for skolegang, regler om sikkerhet og arbeidstid?

 

Apple tjener så sykt mye, kunne ikke de tatt kostnaden og gått foran som det eksempelet som Turbonello skryter av vil skje i et land uten reguleringer??

Om en person har 5-6 alternativer å velge mellom, tror du vedkommende vil velge

 

A. Det alternativet som ser best ut for vedkommende

B. Det alternaivet som ser værts ut for vedkommende

C. Den gyldne middelvei, hverken det beste eller det værste

 

Videre lurer jeg på om vedkommendes valg vil endres om du forklarer vedkommende om ett ikke-eksisterende alternativ hvor han vil bli mangemillionær og aldri vil behøve å jobbe igjen i sitt liv?

 

Hva om du forklarer til vedkommende at dette alternativet er en realitet for andre som Bill Gates, Carlos Slim, etc?

Jeg ser ikke relevans, kan ikke de/Apple bidra med litt moral? Eller mangler vi muligens noen regler???

 

Bill Gates og Windows kan man si mye om, men han bidrar iaf svært mye med hjelp til de fattige deler av verden..

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

 

 

 

Eh kunne de ikke hatt lav men levelig lønn? Mulighet for skolegang, regler om sikkerhet og arbeidstid?

 

Apple tjener så sykt mye, kunne ikke de tatt kostnaden og gått foran som det eksempelet som Turbonello skryter av vil skje i et land uten reguleringer??

Om en person har 5-6 alternativer å velge mellom, tror du vedkommende vil velge

 

A. Det alternativet som ser best ut for vedkommende

B. Det alternaivet som ser værts ut for vedkommende

C. Den gyldne middelvei, hverken det beste eller det værste

 

Videre lurer jeg på om vedkommendes valg vil endres om du forklarer vedkommende om ett ikke-eksisterende alternativ hvor han vil bli mangemillionær og aldri vil behøve å jobbe igjen i sitt liv?

 

Hva om du forklarer til vedkommende at dette alternativet er en realitet for andre som Bill Gates, Carlos Slim, etc?

Jeg ser ikke relevans
Relevansen er at om du vil forby vedkommendes beste alternativ, gjør du vedkommendes liv værre, ikke bedre.
Lenke til kommentar

 

 

 

Eh kunne de ikke hatt lav men levelig lønn? Mulighet for skolegang, regler om sikkerhet og arbeidstid?

 

Apple tjener så sykt mye, kunne ikke de tatt kostnaden og gått foran som det eksempelet som Turbonello skryter av vil skje i et land uten reguleringer??

Om en person har 5-6 alternativer å velge mellom, tror du vedkommende vil velge

 

A. Det alternativet som ser best ut for vedkommende

B. Det alternaivet som ser værts ut for vedkommende

C. Den gyldne middelvei, hverken det beste eller det værste

 

Videre lurer jeg på om vedkommendes valg vil endres om du forklarer vedkommende om ett ikke-eksisterende alternativ hvor han vil bli mangemillionær og aldri vil behøve å jobbe igjen i sitt liv?

 

Hva om du forklarer til vedkommende at dette alternativet er en realitet for andre som Bill Gates, Carlos Slim, etc?

Jeg ser ikke relevans
Relevansen er at om du vil forby vedkommendes beste alternativ, gjør du vedkommendes liv værre, ikke bedre.

 

jeg ser ikke tankegangen din, den er av sporet. Apple som har all skyld bör vise moralsk ansvar slik at de stakkars forgiftede slavene får et bedre alternativ. Why you care har ikkno med skatten å gjöre...

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

 

Eh kunne de ikke hatt lav men levelig lønn? Mulighet for skolegang, regler om sikkerhet og arbeidstid?

 

Apple tjener så sykt mye, kunne ikke de tatt kostnaden og gått foran som det eksempelet som Turbonello skryter av vil skje i et land uten reguleringer??

Om en person har 5-6 alternativer å velge mellom, tror du vedkommende vil velge

 

A. Det alternativet som ser best ut for vedkommende

B. Det alternaivet som ser værts ut for vedkommende

C. Den gyldne middelvei, hverken det beste eller det værste

 

Videre lurer jeg på om vedkommendes valg vil endres om du forklarer vedkommende om ett ikke-eksisterende alternativ hvor han vil bli mangemillionær og aldri vil behøve å jobbe igjen i sitt liv?

 

Hva om du forklarer til vedkommende at dette alternativet er en realitet for andre som Bill Gates, Carlos Slim, etc?

Jeg ser ikke relevans
Relevansen er at om du vil forby vedkommendes beste alternativ, gjør du vedkommendes liv værre, ikke bedre.

jeg ser ikke tankegangen din, den er av sporet.
Så da er det greit å forverre barns levevilkår se lenge du slipper å se barnearbeid.

 

Apple som har all skyld bör vise moralsk ansvar slik at de stakkars forgiftede slavene får et bedre alternativ. Why you care har ikkno med skatten å gjöre...

Tja, om Apple driver slaveri, og i tillegg forgifter sine slaver, foreslår jeg at du sender inn en anmeldelse sammen med dine beviser på dette.
Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

Eh kunne de ikke hatt lav men levelig lønn? Mulighet for skolegang, regler om sikkerhet og arbeidstid?

 

Apple tjener så sykt mye, kunne ikke de tatt kostnaden og gått foran som det eksempelet som Turbonello skryter av vil skje i et land uten reguleringer??

Om en person har 5-6 alternativer å velge mellom, tror du vedkommende vil velge

 

A. Det alternativet som ser best ut for vedkommende

B. Det alternaivet som ser værts ut for vedkommende

C. Den gyldne middelvei, hverken det beste eller det værste

 

Videre lurer jeg på om vedkommendes valg vil endres om du forklarer vedkommende om ett ikke-eksisterende alternativ hvor han vil bli mangemillionær og aldri vil behøve å jobbe igjen i sitt liv?

 

Hva om du forklarer til vedkommende at dette alternativet er en realitet for andre som Bill Gates, Carlos Slim, etc?

Jeg ser ikke relevans
Relevansen er at om du vil forby vedkommendes beste alternativ, gjør du vedkommendes liv værre, ikke bedre.

jeg ser ikke tankegangen din, den er av sporet.
Så da er det greit å forverre barns levevilkår se lenge du slipper å se barnearbeid.

 

Apple som har all skyld bör vise moralsk ansvar slik at de stakkars forgiftede slavene får et bedre alternativ. Why you care har ikkno med skatten å gjöre...

Tja, om Apple driver slaveri, og i tillegg forgifter sine slaver, foreslår jeg at du sender inn en anmeldelse sammen med dine beviser på dette.

 

 

Dersom det hadde skjedd i Norge at et firma hadde dumpet flere tonn giftig syre fra mobilmineraler i et vann feks drikkevannskilden til Oslo, eller at norske barn jobbet med giftige metaller og syre..

 

Da hadde det blitt ramaskrik, og NRK, Dagbladet og VG ville gått amok.

 

Men når det skjer i et fattig land i Afrika så gir folk faen. De er jo ikke hvite så da er det greit med litt god gammeldags giftig slavearbeid.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

Eh kunne de ikke hatt lav men levelig lønn? Mulighet for skolegang, regler om sikkerhet og arbeidstid?

 

Apple tjener så sykt mye, kunne ikke de tatt kostnaden og gått foran som det eksempelet som Turbonello skryter av vil skje i et land uten reguleringer??

Om en person har 5-6 alternativer å velge mellom, tror du vedkommende vil velge

 

A. Det alternativet som ser best ut for vedkommende

B. Det alternaivet som ser værts ut for vedkommende

C. Den gyldne middelvei, hverken det beste eller det værste

 

Videre lurer jeg på om vedkommendes valg vil endres om du forklarer vedkommende om ett ikke-eksisterende alternativ hvor han vil bli mangemillionær og aldri vil behøve å jobbe igjen i sitt liv?

 

Hva om du forklarer til vedkommende at dette alternativet er en realitet for andre som Bill Gates, Carlos Slim, etc?

Jeg ser ikke relevans
Relevansen er at om du vil forby vedkommendes beste alternativ, gjør du vedkommendes liv værre, ikke bedre.

jeg ser ikke tankegangen din, den er av sporet.
Så da er det greit å forverre barns levevilkår se lenge du slipper å se barnearbeid.

 

Apple som har all skyld bör vise moralsk ansvar slik at de stakkars forgiftede slavene får et bedre alternativ. Why you care har ikkno med skatten å gjöre...

Tja, om Apple driver slaveri, og i tillegg forgifter sine slaver, foreslår jeg at du sender inn en anmeldelse sammen med dine beviser på dette.

 

 

Jeg ser ikke helt hvordan man forverrer barns levekår. Det er familien deres det går ut over, den ene krona. Barnet får liten del av dette, men desto mer giftstoffer, helseskader etc. Det er jo faktisk tilfeller der arbeiderne tar sitt eget liv eller hopper ut av vinduet til iPhone fabrikker...

 

Så de lever i helvete, sulthelvete er faktisk ikke så ille. Sulten forsvinner etter noen dager og så er man ikke sulten på den måten mer. Det tar laaang tid å sulte ihjel. Det man ryker først på er tilgang til rent vann. Når fabrikken som barna jobber på dumper giftig syre i drikkevannet deres så har du et problem der.

Lenke til kommentar

 

Jeg ser ikke helt hvordan man forverrer barns levekår.

Ved valg mellom alternativer, i fravær av tvang, vil mennesker alltid velge det alternativet som det anser som best for seg selv.

 

Disse barna/familiene har valgt å jobbe med det de jobber med, nettopp fordi dette ER deres BESTE alternativ for å bedre deres levevilkår.

 

Når du fremmer forslag om å eliminere barnearbeid, så eliminerer du også disse personenes beste alternativ, og dermed forverrer du deres levevilkår ettersom de da må ta til takke med nest beste alternativ, eller kanskje intet alternativ bortsett fra en snarlig død.

 

Klart, du vil ha det bedre med deg selv ettersom du har hjulpet til med å eliminere barnearbeid, og den estetiske forstyrrelsen som dette medfører for deg, så hva gjør det om noen barn dør som følge av dette?

 

Skål! Mer Sjampis for å feire!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Jeg ser ikke helt hvordan man forverrer barns levekår.

Ved valg mellom alternativer, i fravær av tvang, vil mennesker alltid velge det alternativet som det anser som best for seg selv.

 

Disse barna/familiene har valgt å jobbe med det de jobber med, nettopp fordi dette ER deres BESTE alternativ for å bedre deres levevilkår.

 

Når du fremmer forslag om å eliminere barnearbeid, så eliminerer du også disse personenes beste alternativ, og dermed forverrer du deres levevilkår ettersom de da må ta til takke med nest beste alternativ, eller kanskje intet alternativ bortsett fra en snarlig død.

 

Klart, du vil ha det bedre med deg selv ettersom du har hjulpet til med å eliminere barnearbeid, og den estetiske forstyrrelsen som dette medfører for deg, så hva gjør det om noen barn dør som følge av dette?

 

Skål! Mer Sjampis for å feire!

 

 

Neineinei, du er på viddene. Barnearbeid med gift og smelteverk er helvete, og bedre om barna hadde annet arbeid.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Jeg ser ikke helt hvordan man forverrer barns levekår.

Ved valg mellom alternativer, i fravær av tvang, vil mennesker alltid velge det alternativet som det anser som best for seg selv.

 

Disse barna/familiene har valgt å jobbe med det de jobber med, nettopp fordi dette ER deres BESTE alternativ for å bedre deres levevilkår.

 

Når du fremmer forslag om å eliminere barnearbeid, så eliminerer du også disse personenes beste alternativ, og dermed forverrer du deres levevilkår ettersom de da må ta til takke med nest beste alternativ, eller kanskje intet alternativ bortsett fra en snarlig død.

 

Klart, du vil ha det bedre med deg selv ettersom du har hjulpet til med å eliminere barnearbeid, og den estetiske forstyrrelsen som dette medfører for deg, så hva gjør det om noen barn dør som følge av dette?

 

Skål! Mer Sjampis for å feire!

Neineinei, du er på viddene. Barnearbeid med gift og smelteverk er helvete, og bedre om barna hadde annet arbeid.

Bedre for DEG mener du. :)

Lenke til kommentar

 

Bedre for DEG mener du. :)

 

 

Unødvendig vel? Hvis det gjelder arbeide som er regelrett livsfarlig og høy risiko for invaliditet, er det best for barnearbeiderne selv, å bli "stoppet". Er du arbeidsufør er du jo ikke verdt noe. (tiggere er det mange av fra før)

Lenke til kommentar

 

 

Bedre for DEG mener du. :)

 

 

Unødvendig vel? Hvis det gjelder arbeide som er regelrett livsfarlig og høy risiko for invaliditet, er det best for barnearbeiderne selv, å bli "stoppet". Er du arbeidsufør er du jo ikke verdt noe. (tiggere er det mange av fra før)

 

 

Liberalister synes implisivt at ting som barnesoldater, sex med barn og lignende er greit uansett alder. Så lenge barnet 'går med på det'

Lenke til kommentar

 

 

 

Bedre for DEG mener du. :)

 

Unødvendig vel? Hvis det gjelder arbeide som er regelrett livsfarlig og høy risiko for invaliditet, er det best for barnearbeiderne selv, å bli "stoppet". Er du arbeidsufør er du jo ikke verdt noe. (tiggere er det mange av fra før)

Er du av den oppfattning at alt arbeid som innehar en viss risiko for dødsfall bør forbys?
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

Bedre for DEG mener du. :)

 

Unødvendig vel? Hvis det gjelder arbeide som er regelrett livsfarlig og høy risiko for invaliditet, er det best for barnearbeiderne selv, å bli "stoppet". Er du arbeidsufør er du jo ikke verdt noe. (tiggere er det mange av fra før)

Liberalister synes implisivt at ting som barnesoldater, sex med barn og lignende er greit uansett alder. Så lenge barnet 'går med på det'

Du er kanskje liberalist siden du vet hva liberalister syns?

 

Eller er du igang med å konstruere stråmenn igjen?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...