Gå til innhold

Hvordan tror dere Norge vil bli påvirket når Amerika virkelig går konkurs?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det vil ikke skje.

USA kan lett kvitte seg med meste av gjelden ved å høyne skattene bare litt. Det skjer ikke med Republikanerne i flertall i Kongressen akkurat nå, men vi vet ikke sammensetningen der til neste år.

I tillegg har Federal Reserve trykket penger og kjøpt tilbake mye av gjelden det siste åre - så nå "eier" USA mye av sin egen gjeld og den kan de egentlig gjøre hva de vil med - f.eks. rive istykker gjelds-papirene. :wee:

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke det vil hjelpe mye å høyne skatten når de skylder rundt 17 trillioner dollar. Dette er et så utrolig stort beløp at jeg har hørt at de ikke engang har nok penger i sirkulasjon i hele USA til å betale det tilbake. Og viss de hadde høynet skatten så hadde nok det vært ganske vanskelig når utrolig mange amerikanere allerede sliter med fattigdom og med å betale gjelden sin, og regninger og alt. Det er eneste de rike som burde betale mer skatt, men så korrupt som systemet er nå så tviler jeg på at det vil skje.

Og kan du vise meg noen kilder på at Federal Reserve har kjøpt tilbake mye av gjelden sin, fordi det har jeg ikke hørt noe om. Og det sier jo seg selv at når Federal Reserve bare fortsetter å trykke penger at tilslutt så vil hele økonomien gå i dass. Fordi jo mer penger du trykker jo mindre blir pengene verdt, og tilslutt vil det være så mye penger i sirkulasjon at pengene omtrent ikke er verdt en dritt.

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke det vil hjelpe mye å høyne skatten når de skylder rundt 17 trillioner dollar. Dette er et så utrolig stort beløp at jeg har hørt at de ikke engang har nok penger i sirkulasjon i hele USA til å betale det tilbake. Og viss de hadde høynet skatten så hadde nok det vært ganske vanskelig når utrolig mange amerikanere allerede sliter med fattigdom og med å betale gjelden sin, og regninger og alt. Det er eneste de rike som burde betale mer skatt, men så korrupt som systemet er nå så tviler jeg på at det vil skje.

Og kan du vise meg noen kilder på at Federal Reserve har kjøpt tilbake mye av gjelden sin, fordi det har jeg ikke hørt noe om. Og det sier jo seg selv at når Federal Reserve bare fortsetter å trykke penger at tilslutt så vil hele økonomien gå i dass. Fordi jo mer penger du trykker jo mindre blir pengene verdt, og tilslutt vil det være så mye penger i sirkulasjon at pengene omtrent ikke er verdt en dritt.

Denne forklarer én del og er kun 5 måneder gammel:

• Foreign - $5.724 trillion
  • Federal Reserve - $1.794 trillion
  • State and Local Government, including their pension funds - $703.5 billion
  • Mutual Funds - $946.4 billion
  • Private Pension Funds - $457.7 billion
  • Banks - $341.4 billion
  • Insurance Companies - $263.3 billion
  • U.S. Savings Bonds - $181.7 billion

Arthon bagatelliserer, og å rive istykker gjeldsbrev er i hvert fall ikke hensiktsmessig om man ikke skal bli del av den tredje verden.

Lenke til kommentar

Det virker som trådstarter har lest politisk skremsel propaganda uten å ha satt seg inn i hvordan verdens økonomiske system fungerer.

Jeg vil forslå at trådstarter heller studerer dette på egen hånd.

USA's gjeld er ikke noe å ha angst for.

Når et land som USA har gjeld så betyr ikke det at det står en gjeng med lånehaier på døra en dag og skal ha tilbake pengene sine.

66% av USA gjeld eies av US institusjoner som Federal Reserve, Social Security forskjellige pensjons institusjoner + noen individer/selskaper og fremmede land.

Total prosent av US gjeld eiet av andre land i Mars 2013 var 34.1%

March 2013 are China (7.6 per cent); Japan (6.6 per cent) and the so-called Caribbean Banking Centers, which include Bahamas, Bermuda, Cayman Islands, Netherlands Antilles and Panama (1.7 per cent). The Oil Exporters come next (1.6 per cent). The Oil Exporters include (Ecuador, Venezuela, Indonesia, Bahrain, Iran, Iraq, Kuwait, Oman, Qatar, Saudi Arabia, the United Arab Emirates, Algeria, Gabon, Libya, and Nigeria).
The impact of the British austerity is noticeable. In March 2011, Britain was the third largest holder of US public debt (at 2.3 per cent of total US public debt). By March 2013, this had dropped to 0.95 per cent. They shed $US166 billion worth of US treasury securities in that 24 month period).
Når arbeidsløsheten synker i USA så vil skatteinntektene øke, noe som skjer nå, men sakte - USA betalte nylig ned $35Billion på gjelden.
Hvis Obama og demokratene hadde fått det som de ville og investert mye mer innenlands som stimuli fra 2009 og utover så hadde økonomien vært mye bedre, skatteinngangen større og økningen av gjelden mindre - men Republikanerne ville bare ha sparepakker av ideologiske og makt-spill grunner for å skade Obama politisk, som hadde den effekt at den bremset økonomisk oppgang og nesten sendte økonomien i revers.
Her en linker som burde forklare litt hvordan gjelden henger sammen.
Lenke til kommentar

Arthon bagatelliserer, og å rive istykker gjeldsbrev er i hvert fall ikke hensiktsmessig om man ikke skal bli del av den tredje verden.

Så smilies er ikke gyldige mer? :wee:

Trodde folk var såpass våkne at de ville forstå at det ikke var ment helt seriøst ang. det å rive istykker gjelds-papirer.

Når det kommer til beskyldningen om at jeg bagatelliserer, så er det en merkelig siden påstand siden du ikke bidro med noe til å forklare ting for trådstarter som vil hjelpe han å senke den irrasjonelle gjelds angsten. :hrm:

Endret av arthon
Lenke til kommentar

Så smilies er ikke gyldige mer? :wee:

Trodde folk var såpass våkne at de ville forstå at det ikke var ment helt seriøst ang. det å rive istykker gjelds-papirer.

Ah, my bad. Registrerte det faktisk ikke.

Bare prøvde å bevise med hjelp av statistikk at det er ingen grunn til angst, men heller ingen grunn til å blåse det bort som en bagatell.

Mye gjeld USA ikke har kontroll over, men langt over mesteparten er innad i eget land.

Og ellers er jeg jo enig i det siste innlegget ditt

Endret av Dudeliduu
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...