paali Skrevet 26. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 26. mars 2014 Mac er kanskje ikke det helt opplagte valget til C# selv om det fins ulike løsninger. Hei, takk for svaret. Jeg sjekket med foreleser som forteller at det er greit å ha windows. Eventuelt Linux til programmering i C Lenke til kommentar
quantum Skrevet 26. mars 2014 Del Skrevet 26. mars 2014 Mac er kanskje ikke det helt opplagte valget til C# selv om det fins ulike løsninger. Hei, takk for svaret. Jeg sjekket med foreleser som forteller at det er greit å ha windows. Eventuelt Linux til programmering i C Jaha? Det var jo et merkelig forslag, i og for seg. C kan du vel helt fint kode på OS X. Det er Microsofts C#.Net som krever at du installerer Windows på en eller annen måte. Evt. kan kanskje Mono brukes. C og C# er to forskjellige programmeringsspråk. Lenke til kommentar
paali Skrevet 26. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 26. mars 2014 Mac er kanskje ikke det helt opplagte valget til C# selv om det fins ulike løsninger. Hei, takk for svaret. Jeg sjekket med foreleser som forteller at det er greit å ha windows. Eventuelt Linux til programmering i C Sikkert jeg som blandet ddm Jaha? Det var jo et merkelig forslag, i og for seg. C kan du vel helt fint kode på OS X. Det er Microsofts C#.Net som krever at du installerer Windows på en eller annen måte. Evt. kan kanskje Mono brukes. C og C# er to forskjellige programmeringsspråk. Mac er kanskje ikke det helt opplagte valget til C# selv om det fins ulike løsninger. Hei, takk for svaret. Jeg sjekket med foreleser som forteller at det er greit å ha windows. Eventuelt Linux til programmering i C Hehe. Jeg som blandet dem Jaha? Det var jo et merkelig forslag, i og for seg. C kan du vel helt fint kode på OS X. Det er Microsofts C#.Net som krever at du installerer Windows på en eller annen måte. Evt. kan kanskje Mono brukes. C og C# er to forskjellige programmeringsspråk. Lenke til kommentar
rockPaperScissors() Skrevet 26. mars 2014 Del Skrevet 26. mars 2014 (endret) Mac har ganske dårlig tastaturlayout for å programmere i Windows og Linux*, og bør kun velges om du har spesiell interesse av å kjøre Mac. Jeg ville nok lagt litt vekt på portabilitet. En 14 tommer med god batterilevetid gir ett bedre kompromiss mellom, portabilitet skjermstørrelse og arbeidsflate, enn en 15 tommer. Man pleier også å få gode studenttilbud på PC'er i løpet av studietiden, så det kan også være en idé å spare litt på PC'utgift-siden det første semester, og så kjøpe seg noe nytt senere. Brenner man av 17 høvdinger, så er det jo mer å passe på dersom man snur ryggen til maskinen på biblioteket og slikt. Det må sies at jeg kjøpte meg ny PC i snitt hvert år, mens jeg studerte. * I virtuell maskin eller om du kjører Windows/Linux direkte. Edit: Den største flaskehalsen på bærbare når man skal programmere, er alltid harddisken. Så SSD må du ha, omså du blir nødt å installere den selv. Endret 26. mars 2014 av rockPaperScissors() 1 Lenke til kommentar
paali Skrevet 27. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 27. mars 2014 Mac er kanskje ikke det helt opplagte valget til C# selv om det fins ulike løsninger. Ok , takk. Hva slags PC foreslår du? =) Lenke til kommentar
paali Skrevet 27. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 27. mars 2014 Mac har ganske dårlig tastaturlayout for å programmere i Windows og Linux*, og bør kun velges om du har spesiell interesse av å kjøre Mac. Jeg ville nok lagt litt vekt på portabilitet. En 14 tommer med god batterilevetid gir ett bedre kompromiss mellom, portabilitet skjermstørrelse og arbeidsflate, enn en 15 tommer. Man pleier også å få gode studenttilbud på PC'er i løpet av studietiden, så det kan også være en idé å spare litt på PC'utgift-siden det første semester, og så kjøpe seg noe nytt senere. Brenner man av 17 høvdinger, så er det jo mer å passe på dersom man snur ryggen til maskinen på biblioteket og slikt. Det må sies at jeg kjøpte meg ny PC i snitt hvert år, mens jeg studerte. * I virtuell maskin eller om du kjører Windows/Linux direkte. Edit: Den største flaskehalsen på bærbare når man skal programmere, er alltid harddisken. Så SSD må du ha, omså du blir nødt å installere den selv. Takk for svaret. Har du et godt forslag til latop? (skolen varer i 2 år - med mindre master da.. ) Lenke til kommentar
sogndal94 Skrevet 27. mars 2014 Del Skrevet 27. mars 2014 Eg hadde valt noko i bedriftssegmentet, med godt tastatur og byggkvalitet. Min personlege favoritt er http://www.prisjakt.no/product.php?p=2283487 Det beste tastaturet eg har prøvd på bærbar, og stabil til 1000. Lenke til kommentar
paali Skrevet 27. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 27. mars 2014 Eg hadde valt noko i bedriftssegmentet, med godt tastatur og byggkvalitet. Min personlege favoritt er http://www.prisjakt.no/product.php?p=2283487 Det beste tastaturet eg har prøvd på bærbar, og stabil til 1000. Ok, takk. Finnes denne også med SSD? Eventuelt er det bare å kjøpe en ved siden av og putt inn? Lenke til kommentar
wampster Skrevet 27. mars 2014 Del Skrevet 27. mars 2014 (endret) Den nye dell laptopen xps 15 kan være et alternativ? 15" 4k skjerm. Masse med plass til forskjellige vinduer/tekstbehandlere/etc. Koster 17.00 med 512gig ssd disk, eller så kan du kjøpe den med til 14.000 og sette inn egen ssd og spare litt. http://www.dell.com/no/p/xps-15-9530/fs#overrides= Endret 27. mars 2014 av wampster Lenke til kommentar
quantum Skrevet 27. mars 2014 Del Skrevet 27. mars 2014 Mac er kanskje ikke det helt opplagte valget til C# selv om det fins ulike løsninger. Ok , takk. Hva slags PC foreslår du? =) Skal du kjøre mest Windows ville jeg valgt en hybridvariant som er liten og lett å ta med rundt og ta notater med f.eks., samtidig som den er sterk nok til utvikling, kanskje med eksternt tastatur og ekstern skjerm. Noe a'la Surface Pro 2, eller en av konkurrentene. Hvis du kan slippe å kjøre Windows, ville jeg valgt Mac, og hvis du skal kjøre WIndows bare litt, ville jeg fortsatt valgt Mac og kjørt Windows m. Paralells, VirtualBox el VMWare. Mrk. da kommentaren her om at tastaturbinding kan være litt knølete. Lenke til kommentar
sogndal94 Skrevet 27. mars 2014 Del Skrevet 27. mars 2014 Eg hadde valt noko i bedriftssegmentet, med godt tastatur og byggkvalitet. Min personlege favoritt er http://www.prisjakt.no/product.php?p=2283487 Det beste tastaturet eg har prøvd på bærbar, og stabil til 1000. Ok, takk. Finnes denne også med SSD? Eventuelt er det bare å kjøpe en ved siden av og putt inn? Det er ein 256GB SSD i maskina, der er også muligheit får å bytte om du treng større ssd. Lenke til kommentar
wampster Skrevet 27. mars 2014 Del Skrevet 27. mars 2014 (endret) Mac er kanskje ikke det helt opplagte valget til C# selv om det fins ulike løsninger. Ok , takk. Hva slags PC foreslår du? =) Skal du kjøre mest Windows ville jeg valgt en hybridvariant som er liten og lett å ta med rundt og ta notater med f.eks., samtidig som den er sterk nok til utvikling, kanskje med eksternt tastatur og ekstern skjerm. Noe a'la Surface Pro 2, eller en av konkurrentene. Hvis du kan slippe å kjøre Windows, ville jeg valgt Mac, og hvis du skal kjøre WIndows bare litt, ville jeg fortsatt valgt Mac og kjørt Windows m. Paralells, VirtualBox el VMWare. Mrk. da kommentaren her om at tastaturbinding kan være litt knølete. Hva er grunnen til at du foreslår Mac fremfor Linux til programering? Edit: Bare generelt nysgjerrig hvilke fordeler det har å velge en Mac fremfor Windows eller f.eks Ubuntu. Endret 27. mars 2014 av wampster Lenke til kommentar
quantum Skrevet 27. mars 2014 Del Skrevet 27. mars 2014 Hva er grunnen til at du foreslår Mac fremfor Linux til programering? Edit: Bare generelt nysgjerrig hvilke fordeler det har å velge en Mac fremfor Windows eller f.eks Ubuntu. Det kommer jo veldig an på hva man skal programmere. Men, siden det er snakk om laptop blir dette med strømstyring og batterilevetid litt enklere med Mac enn med Linux, hvor det etter min erfaring ikke er alt som er helt optimalt ennå. Man kan sikkert finne noe som funker knallbra, men det kommer ikke nødvendigvis av seg selv. Utover dét syns jeg OS X vs. Linux blir en smakssak. Har brukt Linux på laptop i mange år, men syns Mac er ennå litt mer behagelig, ble på en måte solgt da jeg fikk min 11' Air som også er et fint stykke hardware. Om man liker Windows eller ikke, blir også en smakssak ... men skal man programmere C#.Net kommer man ikke utenom. For meg funker det greit å kjøre Win eller Linux virtuelt på Mac. Jeg tror det er lurt å vektlegge anbefalingene til lærestedet her også, da slipper man unna en del knot og "grunnforskning". Lenke til kommentar
paali Skrevet 27. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 27. mars 2014 Hei, takk for mye bra svar. Jeg heller litt mot Dell sin XPS 15-9530. Jeg ser at den har det meste av specs som jeg er på utkikk etter. Takk for hjelpen! Lenke til kommentar
wampster Skrevet 27. mars 2014 Del Skrevet 27. mars 2014 Bare så du er klar over det. Dell utgaven kommer i 4 utgaver. De to billigste har "bare" FullHD (1920x1080), men de to dyreste har QHD (3200x1800). Personlig ville jeg valgt den nest dyreste og satt inn egen ssd disk. Lenke til kommentar
paali Skrevet 27. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 27. mars 2014 Takk, det er det jeg tenker. Velge den med 15 tommer og 3200x1800 oppløsning. SSD får jeg vel kjøpt billigere andre steder =) Lenke til kommentar
rockPaperScissors() Skrevet 27. mars 2014 Del Skrevet 27. mars 2014 (endret) Mac har ganske dårlig tastaturlayout for å programmere i Windows og Linux*, og bør kun velges om du har spesiell interesse av å kjøre Mac. Jeg ville nok lagt litt vekt på portabilitet. En 14 tommer med god batterilevetid gir ett bedre kompromiss mellom, portabilitet skjermstørrelse og arbeidsflate, enn en 15 tommer. Man pleier også å få gode studenttilbud på PC'er i løpet av studietiden, så det kan også være en idé å spare litt på PC'utgift-siden det første semester, og så kjøpe seg noe nytt senere. Brenner man av 17 høvdinger, så er det jo mer å passe på dersom man snur ryggen til maskinen på biblioteket og slikt. Det må sies at jeg kjøpte meg ny PC i snitt hvert år, mens jeg studerte. * I virtuell maskin eller om du kjører Windows/Linux direkte. Edit: Den største flaskehalsen på bærbare når man skal programmere, er alltid harddisken. Så SSD må du ha, omså du blir nødt å installere den selv. Takk for svaret. Har du et godt forslag til latop? (skolen varer i 2 år - med mindre master da.. ) Jeg synes Dell XPS Developer Edition med Ubuntu er en interessant maskin. Men du er kanskje på utkikk etter 15 tommer så du får ha dette forslaget i parentes. Skolene pleier vanligvis å ha msdn avtale slik at du får gratis lisens for å installere Windows og Visual Studio i virtualbox. Endret 27. mars 2014 av rockPaperScissors() Lenke til kommentar
MrL Skrevet 27. mars 2014 Del Skrevet 27. mars 2014 (endret) Jeg skjønner ikke helt hvorfor du har fått bort fra 15" retina. Den har mye bedre touchplate enn dell´en(du aner ikke hvor mye touchplate er undervurdert før du har prøvd en mac), og skjermen har også mye bedre kontrast og sortnivå ifølge tester. Ellers alt annet programmering får du kjørt på MAC på en eller annen måte. Linux fungerer strålende i paralles, så gjør windows. Tastaturlayoten krever bare litt tilvenning, det går fort, og tastaturet er ellers veldig bra å skrive på. Dessuten kan du ikke programmere iOS apper på windows/linux, noe som kanskje blir aktuelt en dag. Og ikke minst, Retina kan du få en god slant for når du selger den om et par år, Dell`en kommer ikke til å være verdt en dritt. EDIT: BTW Jeg er ikke en Apple fanboy, hater iphone, men når det kommer til MAC er retina overlegent totaltsett iforhold til alle andre PCer jeg har testa, og det er en del. Endret 27. mars 2014 av MrLG Lenke til kommentar
Gjest Bruker-182691 Skrevet 27. mars 2014 Del Skrevet 27. mars 2014 Jeg skjønner ikke helt hvorfor du har fått bort fra 15" retina. Den har mye bedre touchplate enn dell´en(du aner ikke hvor mye touchplate er undervurdert før du har prøvd en mac), og skjermen har også mye bedre kontrast og sortnivå ifølge tester. Ellers alt annet programmering får du kjørt på MAC på en eller annen måte. Linux fungerer strålende i paralles, så gjør windows. Tastaturlayoten krever bare litt tilvenning, det går fort, og tastaturet er ellers veldig bra å skrive på. Dessuten kan du ikke programmere iOS apper på windows/linux, noe som kanskje blir aktuelt en dag. Og ikke minst, Retina kan du få en god slant for når du selger den om et par år, Dell`en kommer ikke til å være verdt en dritt. EDIT: BTW Jeg er ikke en Apple fanboy, hater iphone, men når det kommer til MAC er retina overlegent totaltsett iforhold til alle andre PCer jeg har testa, og det er en del. Støtter egentlig denne, jeg installerte Win 8.1 og VIsual Studio 2013 på min macbook pro retina nyeste billigste utgave. Det funket strålende! Mac er også overlegen på skjermskalering og gestures, ville aldri i verden byttet til windows igjen, det funker best som stillstående workstation med 2-3 skjermer. Lenke til kommentar
wampster Skrevet 27. mars 2014 Del Skrevet 27. mars 2014 skjermen har også mye bedre kontrast og sortnivå ifølge tester. Ellers alt annet programmering får du kjørt på MAC på en eller annen måte. Linux fungerer strålende i paralles, så gjør windows. Tastaturlayoten krever bare litt tilvenning, det går fort, og tastaturet er ellers veldig bra å skrive på. Og ikke minst, Retina kan du få en god slant for når du selger den om et par år, Dell`en kommer ikke til å være verdt en dritt. Kunne du vist meg en test hvor det står at retinaen har mye bedre kontrast/sortnivå enn xps'en? I tillegg retinaen har "bare" 2880x1800 mens xpsen har 3200x1800. Batteritiden, etter hva jeg har lest i en god rekke tester er ca helt lik, og av flere reviews virker skjermskaleringen utmerket på dell sin XPS (bedre enn på det meste annet) Hva er poenget med å kjøpe en MBP hvis det er programmering en skal drive med? Flere pixler, trenger ikke kjøre win/Linux virtuelt. Hva baserer du den siste påstanden på? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå