Doomcakes Skrevet 23. mars 2014 Del Skrevet 23. mars 2014 Hei. Jeg holder på å lage hjemmelagen vin med ferdigsett. Er helt i begynnelsen av prosessen og har hatt i sukker, vann og bær. Så skulle jeg ha i pose A (som er vinsyre) og selvfølgelig klarte jeg å lese feil på posene og tok i pose 4 i steden (som inneholder chitosan). Jeg har hatt i pose A nå men er redd for at vinen er ødelagt. Hva skjer egentlig med vinen dersom mam har chitosan for tidlig? Slal jeg gjøre vinen ferdig eller kaste den? På forhånd takk for alle svar :-) Lenke til kommentar
Garanti Skrevet 24. mars 2014 Del Skrevet 24. mars 2014 Ser på wikipedia at chitosan har antibakterielle egenskaper, så det kan være at gjæren reagerer negativt på dette, og gjæringen ikke vil starte. Du kan prøve å blande ut gjæren i en ren beholder med rent vann og sukker for å la gjæren få en oppstart. Når du ser at gjæringsprosessen har kommet godt i gang, kan du helle dette ned i dunken. Chitosan skal egentlig tilsettes på slutten for å klarne vinen, sant? I begynnelsen av gjæringsprosessen vil jeg tro det en fordel at "bærstoffet" (sukker, etc.) flyter mest mulig fritt i blandingen, slik at gjæren får god tilgang på sukkeret. Klarningsmiddel vil binde små partikler sammen slik de synker raskere til bunns. For å motvirke dette kan det kanskje være lurt å røre/riste på dunken for å virvle opp bunnfallet. Merk at jeg ikke er sikker på om dette vil virke, men det skader ikke å prøve! Lenke til kommentar
Doomcakes Skrevet 24. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2014 Takk for svar. Gjæringen har startet, samtidig som den andre vinen jeg satt. Skal passe på å røre litt i vinen så krysser jeg fingrene for at det går bra. :-) Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 25. mars 2014 Del Skrevet 25. mars 2014 Jeg tror det var noe lignende min søster gjor feil. Vinen fikk bra konsistens, men den smakte ikke spesielt bra. Uansett. Lykke til videre Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå