Imac75 Skrevet 23. mars 2014 Del Skrevet 23. mars 2014 Jeg er en gutt på 15 år, som tenker ta enten moped eller lett lapp. Jeg har råd til begge, men er usikker på om lett er nødvendig. Jeg bor relativt sentralt, og jeg unngår helst å trimme... Men kan det være en mulighet å ta lett lappen, For å så kjøre scooter? Føler mopedlappen er "waste" da jeg egentlig skal ha billappen når jeg blir 18. Takker for svar Lenke til kommentar
Vertical^ Skrevet 23. mars 2014 Del Skrevet 23. mars 2014 Tar du lappen på lett-sykkel kan du kjøre moped/scooter, ja, men hva er poenget med det? Lett-lappen er svært mye dyere en lappen på moped. Lenke til kommentar
Imac75 Skrevet 23. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 23. mars 2014 Scooter/moped lappen får du jo i billappen, men A1 får du ikke. Da tenker jeg at det liksom ikke er helt vits i å ta moped, når du "mister" den bare etter to år. At jeg da heller kan ha med med lett lapp videre. Lenke til kommentar
simws Skrevet 23. mars 2014 Del Skrevet 23. mars 2014 Ikkje ta moped! Dette er heilt unødvendig fordi du får den når du tar billappen! Eg tok A1 og angrer ikkje eit sekund på dette. Du kan faktisk kjøre etter fartsgrensa og difor er det tryggare enn å køyre moped fordi du står ikkje i faresona for å bli pressa ut på kanten viss du skal bli forbikøyrd! Og i tillegg er det ganske mykje kulare med lettsykkel-lappen enn med mopedlappen! Det er i alle fall mitt råd! 1 Lenke til kommentar
Salt kjeks Skrevet 24. mars 2014 Del Skrevet 24. mars 2014 (endret) Jeg tok A1, deretter B, og til slutt A når jeg likevel var i gang... Økonomisk er det neppe noe særlig å spare på å ta A1 over moppen i noe tilfelle, men det gir jo en helt annen kjøreglede. Personlig er jeg også såpass overfladisk at jeg ikke vil bli sett på verken moped, elbil eller andre underlegne kjøretøy. A1 er langt mer underholdende enn moped. Sistnevnte er bare triste og til irritasjon for andre, og burde ikke vært på veiene. Endret 24. mars 2014 av Salt kjeks Lenke til kommentar
aabbcc Skrevet 24. mars 2014 Del Skrevet 24. mars 2014 Har en TZR 50 (utrimma) og er fornøyd. Lappen koster 10.000 +- mer enn mopedlappen og koster ganske mye for forsikring. Så du hadde råd til begge, men spar heller pengene til bil. I med du bor sentralt ville jeg gått for moped. Lenke til kommentar
Imac75 Skrevet 24. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2014 Jeg tok A1, deretter B, og til slutt A når jeg likevel var i gang... Økonomisk er det neppe noe særlig å spare på å ta A1 over moppen i noe tilfelle, men det gir jo en helt annen kjøreglede. Personlig er jeg også såpass overfladisk at jeg ikke vil bli sett på verken moped, elbil eller andre underlegne kjøretøy. A1 er langt mer underholdende enn moped. Sistnevnte er bare triste og til irritasjon for andre, og burde ikke vært på veiene. Du vil vel spare hvis du tenker langsiktig? Altså mopedlappen er jo "bortkastet" når jeg får billapp, mens en A1 vil jeg "beholde". Vanskelig å forklare, men kanskje du forstår hva jeg mener . Lenke til kommentar
Imac75 Skrevet 24. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2014 Har en TZR 50 (utrimma) og er fornøyd. Lappen koster 10.000 +- mer enn mopedlappen og koster ganske mye for forsikring. Så du hadde råd til begge, men spar heller pengene til bil. I med du bor sentralt ville jeg gått for moped. Har sett mye på tzr'en selv. Står nesten mellom tzr og yzf . Hvor fort kjører den egentlig på flata, og i bakker? Har hørt at noen mopeder faktisk kjører noe fortere, selv med plomba på, og uten trim. Lenke til kommentar
aabbcc Skrevet 24. mars 2014 Del Skrevet 24. mars 2014 (endret) Har en TZR 50 (utrimma) og er fornøyd. Lappen koster 10.000 +- mer enn mopedlappen og koster ganske mye for forsikring. Så du hadde råd til begge, men spar heller pengene til bil. I med du bor sentralt ville jeg gått for moped. Har sett mye på tzr'en selv. Står nesten mellom tzr og yzf . Hvor fort kjører den egentlig på flata, og i bakker? Har hørt at noen mopeder faktisk kjører noe fortere, selv med plomba på, og uten trim Min gjør 50-55 på speedometeret på flata, noe som tilsvarer ca 55-60. Nedoverbakke kan den komme opp i 60-65 på speedometeret. Gjør kanskje drøyt 35 i bratte oppoverbakker. Endret 24. mars 2014 av aabbcc Lenke til kommentar
Salt kjeks Skrevet 24. mars 2014 Del Skrevet 24. mars 2014 (endret) Du vil vel spare hvis du tenker langsiktig? Altså mopedlappen er jo "bortkastet" når jeg får billapp, mens en A1 vil jeg "beholde". Vanskelig å forklare, men kanskje du forstår hva jeg mener . Både ja og nei... I realiteten er det få som fortsetter å kjøre lettsykkel veldig lenge. De som liker det (som jeg) tar gjerne tung-lappen, mens de som ikke bryr seg noe videre om MC-kjøring nøyer seg med bilen. Men det finnes unntak. Pris: M+B < A1+B A1+B+A M+B+A (her kan du kanskje spare litt på A1, men det er nok individuelt) Likevel: Det du investerer i opplæring til A1 er meget nyttig kunnskap som gjør deg til en bedre sjåfør. Mye av dette har du også fordel av når du skal kjøre bil. Endret 24. mars 2014 av Salt kjeks Lenke til kommentar
Imac75 Skrevet 24. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2014 Du vil vel spare hvis du tenker langsiktig? Altså mopedlappen er jo "bortkastet" når jeg får billapp, mens en A1 vil jeg "beholde". Vanskelig å forklare, men kanskje du forstår hva jeg mener . Både ja og nei... I realiteten er det få som fortsetter å kjøre lettsykkel veldig lenge. De som liker det (som jeg) tar gjerne tung-lappen, mens de som ikke bryr seg noe videre om MC-kjøring nøyer seg med bilen. Men det finnes unntak. Pris: M+B < A1+B A1+B+A M+B+A (her kan du kanskje spare litt på A1, men det er nok individuelt) Likevel: Det du investerer i opplæring til A1 er meget nyttig kunnskap som gjør deg til en bedre sjåfør. Mye av dette har du også fordel av når du skal kjøre bil. Ja jeg forstår, men er det slik at hvis man vil ha tung motorsykkel lapp, kan man bare gå rett på den? (Etter fylt 24 ellernoe) eller må man bygge seg oppover, det virker jo ganske så ulogisk? Da vil jo tung lappen komme på en 50 000? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå