PellePelikan Skrevet 23. mars 2014 Del Skrevet 23. mars 2014 Jeg har en jobb hvor lønnen svinger en del fra måned til måned. For å få rettest mulig skattetrekk bruker jeg tabellkort. Problemet er bare at tabellkortet (tabell 7117) i toppen har en marginalskatt på 54-55%. Etter hva jeg vet er øverste marginalskatt i norge 47,8%, så hvordan kan da tabellen gå over dette? Håper noen kan svare meg på denne irriterende saken. Vet jeg får evt overbetalinger igjen på skatten, men jeg vil ha pengene mine i dag, ikke neste år Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 23. mars 2014 Del Skrevet 23. mars 2014 (endret) Blant annet fordi tabellkort er bygd på forutsetningen at 1 1/2 mnd av året er "skattefri". Ingen skatt trekkes i juni og bare halv skatt trekkes i desember. Derfor trekker man på tabellkort en litt høyere prosentsats enn den man egentlig skal ha. Om årsinntekta tilsier en skatteprosent på f.eks 35 %, vil tabelltrekket være på ca 40 % for å korrigere for at det trekkes bare i 10,5 mnd. I tillegg er tabelltrekk jevnt over satt slik at det gir er lite overtrekk - dvs man får ofte igjen noen få tusen på skatten. Endret 23. mars 2014 av Bolson Lenke til kommentar
PellePelikan Skrevet 23. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 23. mars 2014 47,8*(10,5/12) = 54,6 Tror du har en fulltreffer der, Bolson! Føler meg litt dum som ikke tenkte på dette selv. Når det er sagt, syns jeg godt staten kunne trukket lik skatt hele året. Hadde gjort det hele litt mindre komplisert. Føler det som staten gir meg lommepenger til sommer og jul, som om jeg var et lite barn 1 Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 23. mars 2014 Del Skrevet 23. mars 2014 Jeg er helt enig i at dette bare er tullete ordning i dag. Ordningen ble innført i 1952, etter "krav" fra LO. Den gang var ikke lønningene større enn at man hadde omtrent fra hånd til munn, og det var nok av betydning den følelsen at man hadde noe ekstra å rutte med til ferien og til jul. 1 Lenke til kommentar
magneman Skrevet 23. mars 2014 Del Skrevet 23. mars 2014 Maksimal marginalskatt på lønn er 47,2%, herav: 27% felles- og kommuneskatt 12% toppskatt (for inntekt over 857 300) 8,2% trygdeavgift For personlige næringsdrivende er maksimal marginalskatt 50,4%. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå