AnonymDiskusjon Skrevet 23. mars 2014 Del Skrevet 23. mars 2014 Jobber på en arbeidsplass med mange menn som er gamle nok til at de kunne vært faren min.For noen dager siden på jobb stod jeg å jobbet med noe inne i en kaffemaskin og bak meg stod en person og ventet på at jeg skulle bli ferdig. Mens jeg stod med ryggen til snakket han stadig til meg og jeg svarte men uten å snu meg å se på vedkommede.En kollega av meg som også var til stede beskuet dette uten at mannen så han, og fortalte etterpå at mannen hadde stått helt oppi rumpa på meg og at han lot blikket gå langs hele kroppen min opp og ned om og om igjen.Jeg oppdaget det ikke, siden jeg var så opptatt med det jeg holdt på med, men når kollegaen min fortalte meg det etterpå syntes jeg det var veldig ubehagelig. Det er jo ingenting å gå videre med, for mannen sa jo ikke noe støtende eller tok på meg, men det var en smule ubehagelig følelse når jeg ble fortalt det i ettertid fordet. Kan dette kalles seksuell trakkassering? Jeg er ikke ute etter å halshugge noen eller påberope meg å ha blitt seksuelt trakkasert på jobb, jeg er bare nysgjerrig på hvordan dere andre tolker det. Kollegaen min ble nemlig skikkelig forbanna på denne mannen og mente at sånn skulle han ikke oppføre seg. Synes dere mannen gikk over streken? Hadde dere oppfattet det som seksuell trakkasering hvis dere hadde sett en mann stille seg sånn bak en kvinnelig kollega (Betydelig yngre enn ham selv)? Diskuter. Anonymous poster hash: 51898...175 Lenke til kommentar
Elgen-Hansi Skrevet 23. mars 2014 Del Skrevet 23. mars 2014 Han trodde han var alene, og at du ikke så. Ergo ville ikke jeg kalt det trakassering, selv om det er uprofesjonelt. Men hadde han sjekka deg ut på den måten "up front" så ville jeg kalt det det. 1 Lenke til kommentar
rockPaperScissors() Skrevet 23. mars 2014 Del Skrevet 23. mars 2014 Jeg synes ikke det nødvendigvis er trakassering, men at noen oppfører seg slik så skaper ett miljø hvor trakassering eller mobbing lettere kan forekomme. Når noen holder på slik, blir det plutselig greit at man presser grensene. Det var i alle fall ett godt tegn at kollegaen din reagerte. Foreslår at du skjenker denne kollegaen under bordet på julebordet, også lar du fyren drite seg ut på egen maskin før riskremen kommer på bordet. 1 Lenke til kommentar
Civilix Skrevet 23. mars 2014 Del Skrevet 23. mars 2014 Kan du først gjøre det klart om personen som så på deg var en kolega eller ikke? Hvis han var en tilfeldig person som bare ville ha kaffe kunne han gått lengre enn det han gjorde, og det ville ikke vært noe ulovlig i det. Hvis du er en attraktiv person er dette heldigvis noe du må bli vant med. Hvis det var en kolega derimot har vi ett lovverk som gir deg rett til å ødelegge denne mannens liv etter en slik hendelse, selv om det kansje ikke var hva de tenkte på når de skrev lovverket vil det ikke være noe problem å kjøre en sak på grunnlag av dette. En annen ting er hvorfor han stod å ventet på kaffe når han skulle jobbet. Men for å avslutte med noen hyggelige tanker for deg, hvis du er ung og attraktiv vil alle menn bruke litt tid på å sjekke ut kroppen din, dette inkluderer eldre menn og kolegaer. Forskjellen er at folk flest er bedre til å skjule det, men hvis du føler ubehag ved dette vil du du føle mye ubehaglig i årene fremover. Det beste du kan gjøre er å bare akseptere det, spesielt hvis du jobber på en mannsdominert arbeidsplass. Selv den mest ekstreme av "white knights" liker ikke en kvinne som kommer inn og prøver å endre på arbeidsplassen. 1 Lenke til kommentar
SUSE and Pepsi Skrevet 23. mars 2014 Del Skrevet 23. mars 2014 Trakkasering er nok å ta i litt, vil jeg si. Men det var uprofesjonelt, slik som Elgen-Hansi skriver over. Lenke til kommentar
Kakofoni Skrevet 23. mars 2014 Del Skrevet 23. mars 2014 Seksuell trakassering defineres som «uønsket seksuell oppmerksomhet som er plagsom for den oppmerksomheten rammer». Med andre ord må oppmerksomheten være uønsket, og den må være plagsom. Hvis du opplever flere slike situasjoner fra denne mannen, og hvis dette er plagsomt for deg, kan du ta det opp med ham svært diskret at du ikke liker det og forventer at han ikke gjør det mer. Noen ganger er dette kinkig, ettersom det ikke er så lett å forutse hvordan dette blir mottatt. Alternativet vil være at du begynner å mislike jobben din, bli mindre produktiv, kanskje få dårligere psykisk helse og ikke klare å ta et klart standpunkt. Men det virker ikke som dette har plaget deg så mye, og kanskje det var et engangstilfelle, så kanskje er det greit å la det ligge for nå. Velg dine kamper, men vær litt obs på denne fyren. Du kan jo også huske på at det tydeligvis også er andre kolleger som er kritisk til slik kultur på arbeidsplassen, og det burde motivere deg til å si fra når det skjer noe mot deg som du ikke liker. 2 Lenke til kommentar
Step_up Skrevet 23. mars 2014 Del Skrevet 23. mars 2014 Kan du først gjøre det klart om personen som så på deg var en kolega eller ikke? Hvis han var en tilfeldig person som bare ville ha kaffe kunne han gått lengre enn det han gjorde, og det ville ikke vært noe ulovlig i det. Hvis du er en attraktiv person er dette heldigvis noe du må bli vant med. Hvis det var en kolega derimot har vi ett lovverk som gir deg rett til å ødelegge denne mannens liv etter en slik hendelse, selv om det kansje ikke var hva de tenkte på når de skrev lovverket vil det ikke være noe problem å kjøre en sak på grunnlag av dette. En annen ting er hvorfor han stod å ventet på kaffe når han skulle jobbet. Men for å avslutte med noen hyggelige tanker for deg, hvis du er ung og attraktiv vil alle menn bruke litt tid på å sjekke ut kroppen din, dette inkluderer eldre menn og kolegaer. Forskjellen er at folk flest er bedre til å skjule det, men hvis du føler ubehag ved dette vil du du føle mye ubehaglig i årene fremover. Det beste du kan gjøre er å bare akseptere det, spesielt hvis du jobber på en mannsdominert arbeidsplass. Selv den mest ekstreme av "white knights" liker ikke en kvinne som kommer inn og prøver å endre på arbeidsplassen. lol, nei. Hvis fyren ikke hadde sagt noe, så hadde hun aldri funnet det ut...Det kan umulig bli trakkasering. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 23. mars 2014 Del Skrevet 23. mars 2014 Hvis han sto helt inntil (5cm), ja. Men det tror jeg ingenting på at han gjorde, for da hadde du merket det, og det hadde ikke vært plass til å la blikket gli opp og ned "over hele deg". Hvis han ikke hadde flyttet på blikket hadde han uansett blitt beskyldt for å stirre. 1 Lenke til kommentar
Civilix Skrevet 23. mars 2014 Del Skrevet 23. mars 2014 lol, nei. Hvis fyren ikke hadde sagt noe, så hadde hun aldri funnet det ut...Det kan umulig bli trakkasering. Skulle ikke hatt store problemer med å lage en sak ut av det selv om "offeret" ikke var kjent med trakasseringen på det tidspunkt det skjedde, man står ikke fritt til å gjøre hva man vil selv om folk ikke finner ut av det. 1 Lenke til kommentar
Gothminister Skrevet 23. mars 2014 Del Skrevet 23. mars 2014 Jobber på en arbeidsplass med mange menn som er gamle nok til at de kunne vært faren min. For noen dager siden på jobb stod jeg å jobbet med noe inne i en kaffemaskin og bak meg stod en person og ventet på at jeg skulle bli ferdig. Mens jeg stod med ryggen til snakket han stadig til meg og jeg svarte men uten å snu meg å se på vedkommede. En kollega av meg som også var til stede beskuet dette uten at mannen så han, og fortalte etterpå at mannen hadde stått helt oppi rumpa på meg og at han lot blikket gå langs hele kroppen min opp og ned om og om igjen. Jeg oppdaget det ikke, siden jeg var så opptatt med det jeg holdt på med, men når kollegaen min fortalte meg det etterpå syntes jeg det var veldig ubehagelig. Det er jo ingenting å gå videre med, for mannen sa jo ikke noe støtende eller tok på meg, men det var en smule ubehagelig følelse når jeg ble fortalt det i ettertid fordet. Kan dette kalles seksuell trakkassering? Jeg er ikke ute etter å halshugge noen eller påberope meg å ha blitt seksuelt trakkasert på jobb, jeg er bare nysgjerrig på hvordan dere andre tolker det. Kollegaen min ble nemlig skikkelig forbanna på denne mannen og mente at sånn skulle han ikke oppføre seg. Synes dere mannen gikk over streken? Hadde dere oppfattet det som seksuell trakkasering hvis dere hadde sett en mann stille seg sånn bak en kvinnelig kollega (Betydelig yngre enn ham selv)? Diskuter. Anonymous poster hash: 51898...175 Han utførte en noe avvikende adferd ved og stå så tett opp til deg, men ikke noe trakassering. De fleste menn vil naturlig se på kvinner og spesielt deres rumpe om den er flott, det er selvsagt subjektivt. Men man bør ikke tydelig vise at man ser, ikke på Norske kvinner. Kvinner fra mange andre land, spesielt Brasilianske damer liker mer og vise seg frem, til glede for oss menn. Men sikkert mange der også som er like prippene som mange Norske kvinner. 1 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 23. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 23. mars 2014 Kan du først gjøre det klart om personen som så på deg var en kolega eller ikke? Jeg jobber ikke direkte sammen med han, men vi er under samme tak og sees daglig på arbeidsplassen. Som sagt ikke ute etter å ta noen. Ville bare høre andre tanker. Jeg aner ikke hvor tett oppi meg han stod. Men i følge kollegaen som jeg jobber med var det "helt oppi" meg. Men for å avslutte med noen hyggelige tanker for deg, hvis du er ung og attraktiv vil alle menn bruke litt tid på å sjekke ut kroppen din, dette inkluderer eldre menn og kolegaer. Forskjellen er at folk flest er bedre til å skjule det, men hvis du føler ubehag ved dette vil du du føle mye ubehaglig i årene fremover. Det beste du kan gjøre er å bare akseptere det, spesielt hvis du jobber på en mannsdominert arbeidsplass. Selv den mest ekstreme av "white knights" liker ikke en kvinne som kommer inn og prøver å endre på arbeidsplassen. Jo takk du jeg får bare ta det som ett kompliment. Om 20 år er det sikkert ingen som ser sånn på meg lengre. Jeg synes bare det er litt ekkelt med tanke på at mange kunne vært faren min og de fleste har kjerringer hjemme... Anonymous poster hash: 51898...175 Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 23. mars 2014 Del Skrevet 23. mars 2014 Skal du kalle det der trakassering kan du anse deg som trakkasert av 90% av dine mannlige kolleger. Lenke til kommentar
SilvioBerlusconi Skrevet 24. mars 2014 Del Skrevet 24. mars 2014 Nå har jeg kun lest åpningsinnlegget her, men... Man kan jo spørre seg hvorvidt personen som ble vitne til dette såkalte opptrinnet, er til å stole på. Det er nok av løgnhalser ute å går, og kan det være at dette er en av de mange som ønsker å skape litt drama og action? Har dere et kamera som kunne ha bevist hva som hva som egentlig var greia? 1 Lenke til kommentar
Civilix Skrevet 24. mars 2014 Del Skrevet 24. mars 2014 Jeg synes bare det er litt ekkelt med tanke på at mange kunne vært faren min og de fleste har kjerringer hjemme... Anonymous poster hash: 51898...175 Tror du ikke faren din kan se på en kvinne samme alder som deg som et seksuelt objekt? Selv om han er lykkelig sammen med din mor Lenke til kommentar
Budeia Skrevet 24. mars 2014 Del Skrevet 24. mars 2014 Det er faktisk noe med ei jente som står framoverlent over noe, som gjør at menn plutselig ser jenta som et objekt. Når du stod lent over maskinen, og du ikke hadde burka på deg, satte det deg i en litt sårbar situasjon. Dessverre. En annen gang, snu deg med en gang når noen henvender seg til deg. For plutselig kan det stå en hel gjeng bak deg og sikle mens de tar bilder av rumpa di Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå