gutt99er Skrevet 23. mars 2014 Del Skrevet 23. mars 2014 Hei! Jeg lurte på om jeg har lov til å øvelseskjøre en ATV (firhjuling registert som motorsykkel) når jeg har traffikalt grunnkurs, og med en som har billappen bakpå? Lenke til kommentar
War Skrevet 23. mars 2014 Del Skrevet 23. mars 2014 Må ikke den bak da ha mc-lappen i 5 år sammenhengende? Vil tru hva den er registrert som teller ? Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 23. mars 2014 Del Skrevet 23. mars 2014 (endret) Førerkort klasse B gir førerrett på firehjuls motorsykkel, så da burde det vel gå. Men reglene for øvelseskjøring er gjenstand for tolkning, så det er kanskje best å spørre en 4-5 politifolk, kjøreskolelærere og biltilsyn-ansatte for å danne seg et omriss av hva du har i vente. § 3-5.Førerett i klasse B Førerett i klasse B gjelder for:1. Motorvogn (unntatt motorsykkel og moped) med en tillatt totalvekt på høyst 3 500 kg og godkjent for transport av høyst 8 passasjerer i tillegg til fører. 2. Vogntog bestående av motorvogn som omfattes av nr. 1 og tilhenger med tillatt totalvekt på høyst 750 kg. 3. Vogntog bestående av motorvogn som omfattes av nr. 1 og tilhenger med tillatt totalvekt over 750 kg forutsatt at samlet tillatt totalvekt for vogntoget ikke overstiger 3 500 kg. 4. Vogntog bestående av motorvogn som omfattes av nr. 1 og tilhenger med tillatt totalvekt over 750 kg forutsatt at samlet tillatt totalvekt for vogntoget ikke overstiger 4 250 kg og vedkommende har fellesskapskode 96 påført førerkortet. 5. Firehjuls motorsykkel. 6. Moped.I Norge omfatter føreretten også føring av:1. Traktor og motorredskap hvor kjøretøyenes tillatte totalvekt er høyst 3 500 kg, eventuelt med tilhenger når kjøretøyenes konstruktive hastighet er høyst 40 km/t. 2. Beltebil med eller uten tilhengerslede. 3. Tilhenger til firehjuls motorsykkel med slagvolum over 125 cm³ når tillatt totalvekt for tilhengeren er høyst 750 kg. Trekkvognen må være godkjent for å trekke tilhenger og tillatt tilhengervekt må være påført vognkortet. Spørsmålet er om det er så mye vits i å øvelseskjøre på ATV annet enn for moro skyld. Du vil jo ikke få kjøre opp på en, og den er ganske annerledes i bruk enn en bil eller MC. Jeg ville dessuten aldri gått med på å sitte bakpå med en uerfaren ATV-fører. Endret 23. mars 2014 av Isbilen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå