hean Skrevet 23. mars 2014 Del Skrevet 23. mars 2014 Blir förvirrad av olika svar Men din tolkning av kontraktet är att bara leier har rätt att säga upp leieforholdet? Jepp, det stemmer... det er ihvertfall slik jeg tolker kontrakten og loven. Jeg klarer ikke å finne en plass der det står skrevet at en tidsbestemt avtale ikke kan sies opp av utleier men jeg finner heller ingen plass som åpner for at utleier kan si opp en tidsbegrenset kontrakt før utløpstiden er gått ut. Det eneste jeg ser er at leier kan ha mulighet å si opp på visse betingelser... konklusjonen min da er at utleier ikke kan si opp en tidsbegrenset kontrakt, uansett. Lenke til kommentar
Star Fox Skrevet 23. mars 2014 Del Skrevet 23. mars 2014 (endret) § 9-2 i husleieloven sier følgende:En tidsbestemt leieavtale kan sies opp i leietiden i samsvar med bestemmelsene i §§ 9-4 til 9-8, dersom det er avtalt, eller dersom utleieren har forsømt sin opplysningsplikt etter første ledd annet punktum.Dette betyr at reglene i §§ 9-4 til 9-8 kan anvendes på en tidsbestemt avtale om det er avtalt. Bestemmelsen om utleierens opplysningsplikt er ikke relevant, all den tid det er nok at vilkåret om avtale er oppfylt.Det følger av kontrakten at "Leieavtalen kan sies opp i leietiden i samsvar med bestemmelsene i husleieloven §§ 9-2 til 9-8." Dette betyr at utleier har anledning til å si opp avtalen etter reglene i husleieloven.Det går også frem av forarbeidene til § 9-2 at oppsigelsesmuligheten kan avtales å være gjensidig:"Annet ledd gir partene mulighet til å avtale at partene skal ha rett til å si opp en tidsbestemt leieavtale i leietiden. Dette innebærer at leieavtalen kan opphøre etter oppsigelse før utløpet av den tidsbestemte perioden. Dersom avtalen ikke er sagt opp i denne perioden, opphører leieavtalen ved utløpet av den avtalte tidsangivelsen. En eventuell oppsigelse før utløpet av den tidsbestemte perioden må gjøres i samsvar med bestemmelsene i §§ 9-4 til 9-8. Ved en slik oppsigelse vil leieren ha vanlig oppsigelsesvern."Utleier må derfor oppfylle ett av vilkårene § 9-5 stiller for å kunne si opp leieavtalen. Det er da punkt d) som vil være mest aktuell - at det må foreligge en annen saklig grunn for å si opp avtalen.Hva en saklig grunn er står det ikke noe om, men den må være velbegrunnet. Departementet skriver følgende: ”Har utleieren et legitimt behov for igjen å få disposisjonsretten over husrommet, er dette et tungtveiende moment i hans favør.” Om salget av huset forutsetter at leier er utflyttet, vil jeg påstå at det er et legitimt behov for å få igjen disposisjonsretten over husrommet. Endret 23. mars 2014 av Star Fox Lenke til kommentar
hean Skrevet 24. mars 2014 Del Skrevet 24. mars 2014 § 9-2 i husleieloven sier følgende: En tidsbestemt leieavtale kan sies opp i leietiden i samsvar med bestemmelsene i §§ 9-4 til 9-8, dersom det er avtalt, eller dersom utleieren har forsømt sin opplysningsplikt etter første ledd annet punktum. Dette betyr at reglene i §§ 9-4 til 9-8 kan anvendes på en tidsbestemt avtale om det er avtalt. Bestemmelsen om utleierens opplysningsplikt er ikke relevant, all den tid det er nok at vilkåret om avtale er oppfylt. Det følger av kontrakten at "Leieavtalen kan sies opp i leietiden i samsvar med bestemmelsene i husleieloven §§ 9-2 til 9-8." Dette betyr at utleier har anledning til å si opp avtalen etter reglene i husleieloven. Det går også frem av forarbeidene til § 9-2 at oppsigelsesmuligheten kan avtales å være gjensidig: "Annet ledd gir partene mulighet til å avtale at partene skal ha rett til å si opp en tidsbestemt leieavtale i leietiden. Dette innebærer at leieavtalen kan opphøre etter oppsigelse før utløpet av den tidsbestemte perioden. Dersom avtalen ikke er sagt opp i denne perioden, opphører leieavtalen ved utløpet av den avtalte tidsangivelsen. En eventuell oppsigelse før utløpet av den tidsbestemte perioden må gjøres i samsvar med bestemmelsene i §§ 9-4 til 9-8. Ved en slik oppsigelse vil leieren ha vanlig oppsigelsesvern." Utleier må derfor oppfylle ett av vilkårene § 9-5 stiller for å kunne si opp leieavtalen. Det er da punkt d) som vil være mest aktuell - at det må foreligge en annen saklig grunn for å si opp avtalen. Hva en saklig grunn er står det ikke noe om, men den må være velbegrunnet. Departementet skriver følgende: ”Har utleieren et legitimt behov for igjen å få disposisjonsretten over husrommet, er dette et tungtveiende moment i hans favør.” Om salget av huset forutsetter at leier er utflyttet, vil jeg påstå at det er et legitimt behov for å få igjen disposisjonsretten over husrommet. Hadde vært enig med deg om kontrakten hadde sagt at man kan si opp avtalen etter vilkår i paragraf 9-4 til 9-8. Men kontrakten tar med paragraf 9-2 som utelukker paragraf 9-4 og 9-5 hvis ikke spesielle krav er oppfylt som du selv har nevnt. Hvis du da konkluderer med at utleier kan si opp avtalen hvordan begrunner du da at du totalt overser paragraf 9-2 som også i følge leieavtalen skal tas med? Lenke til kommentar
Star Fox Skrevet 24. mars 2014 Del Skrevet 24. mars 2014 Nei, det er nettopp § 9-2 som åpner opp for å bruke reglene i §§ 9-4 til 9-8. Jeg har absolutt ikke oversett den! §§ 9-4 til 9-8 gjelder normalt bare tidsubestemte leieavtaler. § 9-2 gir partene mulighet til å avtale at reglene i §§ 9-4 til 9-8 også skal gjelde for en tidsbestemt avtale. 1 Lenke til kommentar
hean Skrevet 24. mars 2014 Del Skrevet 24. mars 2014 Nei, det er nettopp § 9-2 som åpner opp for å bruke reglene i §§ 9-4 til 9-8. Jeg har absolutt ikke oversett den! §§ 9-4 til 9-8 gjelder normalt bare tidsubestemte leieavtaler. § 9-2 gir partene mulighet til å avtale at reglene i §§ 9-4 til 9-8 også skal gjelde for en tidsbestemt avtale. Ok... kanskje det er rett... må fordype meg mer i det i kveld når jeg har tid. Lenke til kommentar
liealot Skrevet 24. mars 2014 Del Skrevet 24. mars 2014 Jeg forstår ordlyden i kontrakten slik TS legger det frem på samme måte som Star Fox, ettersom disse paragrafene trekkes frem spesifikt i en tidsbestemt kontrakt, og har vanskelig å forstå hvorfor disse ville blitt trukket frem hadde det ikke vært meningen å tolke det slik. Du burde skrevet loven slik at folk forstod den =( Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå