Juliao Skrevet 22. mars 2014 Del Skrevet 22. mars 2014 Hej, Jag skulle behöva hjälp med att tolka mitt husleiekontrakt. Jag bor i enebolig som jag leier av min tidigare arbetsgivare. Jag har nu fått besked, endast via telefon, att de önskar sälja och att jag måste flytta. Jag har tidsbestemt kontrakt och så här står det under rubriken "leieforholdets form og varighet": "Dette er en tidsbestemt avtale, hvor leieforholdet starter den 1.1.2014 og opphører den 31.12.2016. Leieforholdet opphører uten oppsigelse ved utløpet av den avtalt leietiden. Leieforholdet kan sies opp av leier med 3 måneders varsel. Leieavtalen kan sies opp i leietiden i samsvar med bestemmelsene i husleieloven §§ 9-2 til 9-8." Betyder det att bara jag har rätt att säga uppavtale. Eller betyder den sista meningen att också utleier har rätt att säga upp den enligt angivna paragrafer? Jag är tacksam för all hjälp jag kan få! Lenke til kommentar
Llandari Skrevet 22. mars 2014 Del Skrevet 22. mars 2014 Nåværende eier kan uansett ikke si opp leiekontrakten med deg med grunnlag i at huset skal selges. Det er i så fall noe de nye eierne må gjøre etter de har kjøpt det, dersom de selv ønsker å bo der. De kan jo selvfølgelig også fortsette å leie det ut til deg. Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 23. mars 2014 Del Skrevet 23. mars 2014 Nye eiere har heller ingen mulighet til å si opp leieforholdet forutsatt at leier ikke misligholder kontrakten. Lenke til kommentar
Llandari Skrevet 23. mars 2014 Del Skrevet 23. mars 2014 Når jeg ser nærmere etter, så har du faktisk helt rett i det. Det er kun ved tidsubestemt leieavtale at eier kan si den opp dersom han selv, eller noen i husstanden skal bruke den som bolig, ref Husleieloven §9-5a (Med mindre noen av de andre punktene i §9 overstyrer dette, men jeg kan ikke se at de gjør det) Lenke til kommentar
Juliao Skrevet 23. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 23. mars 2014 Tack för svar! Såhär står det i husleieloven § 9-2 andra stycket: En tidsbestemt leieavtale kan sies opp i leietiden i samsvar med bestemmelsene i §§ 9-4 til 9-8, dersom det er avtalt, Det borde väl betyda att leieavtalen kan sägas upp om vibhar avtalat om det? Det jag ser i mitt kontrakt att det klart står att leier kan säga upp avtalen. Men står det att utleier kan? Om det står såhär i mitt kontrakt: "Leieforholdet kan sies opp av leier med 3 måneders varsel. Leieavtalen kan sies opp i leietiden i samsvar med bestemmelsene i husleieloven §§ 9-2 til 9-8." Syftar den sista settningen på leier, utleier eller båda? Lenke til kommentar
henrikwl Skrevet 23. mars 2014 Del Skrevet 23. mars 2014 Når jeg ser nærmere etter, så har du faktisk helt rett i det. Det er kun ved tidsubestemt leieavtale at eier kan si den opp dersom han selv, eller noen i husstanden skal bruke den som bolig, ref Husleieloven §9-5a (Med mindre noen av de andre punktene i §9 overstyrer dette, men jeg kan ikke se at de gjør det) Dette gjør jo en bolig som leies ut med tidsbestemt leieavtale et vanskelig salgsobjekt. Det er det nok ikke mange som tenker over. Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 23. mars 2014 Del Skrevet 23. mars 2014 Leieavtalen kan sies opp i leietiden i samsvar med bestemmelsene i husleieloven §§ 9-2 til 9-8.Pgf 9-2 til 9-8 regulerer både leiers og utleiers rett til å si opp avtalen. Setningen gjelder derfor både leier og utleier. Videre klarer jeg ikke å se at disse paragrafene gir utleier rett til å si opp avtalen i noen andre situasjoner enn at leier misligholder avtalen. Lenke til kommentar
Juliao Skrevet 23. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 23. mars 2014 Leieavtalen kan sies opp i leietiden i samsvar med bestemmelsene i husleieloven §§ 9-2 til 9-8.Pgf 9-2 til 9-8 regulerer både leiers og utleiers rett til å si opp avtalen. Setningen gjelder derfor både leier og utleier.Videre klarer jeg ikke å se at disse paragrafene gir utleier rett til å si opp avtalen i noen andre situasjoner enn at leier misligholder avtalen. Så det behöver alltså inte uttryckligen stå i en kontrakt att det är gjensidig oppsigelsestid? Det räcker med att hänvisa till paragrafer som behandlar detta? Varför tror du inte att paragraf 9-5 inte kan användas av utleier för oppsigelse? Lenke til kommentar
hean Skrevet 23. mars 2014 Del Skrevet 23. mars 2014 (endret) Leieavtalen kan sies opp i leietiden i samsvar med bestemmelsene i husleieloven §§ 9-2 til 9-8.Pgf 9-2 til 9-8 regulerer både leiers og utleiers rett til å si opp avtalen. Setningen gjelder derfor både leier og utleier.Videre klarer jeg ikke å se at disse paragrafene gir utleier rett til å si opp avtalen i noen andre situasjoner enn at leier misligholder avtalen. Så det behöver alltså inte uttryckligen stå i en kontrakt att det är gjensidig oppsigelsestid? Det räcker med att hänvisa till paragrafer som behandlar detta? Varför tror du inte att paragraf 9-5 inte kan användas av utleier för oppsigelse? Det er vel fordi punkt 9-5 regulerer utleiers rett til oppsigelse av en tidsubestemt avtale, denne er jo tidsbestemt. Edit: Som jeg forstår det kan en tidsbestemt avtale i følge punkt 9-2 kun sies opp etter bestemmelsene i 9-4 til 9-8 dersom det er avtalt eller noen har misligholdt avtalen uteleir ikke har holdt sin opplysningsplikt. Endret 23. mars 2014 av Nasciboy Lenke til kommentar
Llandari Skrevet 23. mars 2014 Del Skrevet 23. mars 2014 Jo mer jeg leser §9 jo mer blir jeg sikker på at §9-5 kan brukes for oppsigelse. i §9-2 står det jo at man kan avtale at §§9-4 til 9-8 kan brukes dersom det er avtalt. I kontrakten din står det at den kan sies opp i samsvar med §§ 9-2 til 9-8, altså kan den behandles som en tidsubestemt kontrakt med tanke på oppsigelse. Da er vi tilbake til mitt første innlegg, nemlig at nåværende eier ikke har mulighet til å si opp kontrakten kun på grunnlag av at den skal selges. Ny eier kan si opp kontrakten, dersom boligen skal brukes av ham eller noen hans husstand, ref §9-5 a) Skal boligen bygges vesentlig om før salg, kan nåværende eier si opp avtalen med henvisning b) i samme § Lenke til kommentar
Juliao Skrevet 23. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 23. mars 2014 Jo mer jeg leser §9 jo mer blir jeg sikker på at §9-5 kan brukes for oppsigelse. i §9-2 står det jo at man kan avtale at §§9-4 til 9-8 kan brukes dersom det er avtalt. I kontrakten din står det at den kan sies opp i samsvar med §§ 9-2 til 9-8, altså kan den behandles som en tidsubestemt kontrakt med tanke på oppsigelse. Da er vi tilbake til mitt første innlegg, nemlig at nåværende eier ikke har mulighet til å si opp kontrakten kun på grunnlag av at den skal selges. Ny eier kan si opp kontrakten, dersom boligen skal brukes av ham eller noen hans husstand, ref §9-5 a) Skal boligen bygges vesentlig om før salg, kan nåværende eier si opp avtalen med henvisning b) i samme § Det är så jag också har tolkat det. Jag bara hoppades att det uttryckligen måste stå att utleier kan säga upp kontrakten. Precis så som de specificerat att leier kan säga upp med 3 månaders varsel. Står ju unte uttryckligen att det är gjensidig oppsigelsesadgang/tid. Men det räcker alltså med att hänvisa till paragrafer. Som ni kanske förstått så vill vi inte flytta Lenke til kommentar
Juliao Skrevet 23. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 23. mars 2014 Har också läst på olika ställen på internet att salg är en grund till oppsigelse. 1 Lenke til kommentar
hean Skrevet 23. mars 2014 Del Skrevet 23. mars 2014 Jo mer jeg leser §9 jo mer blir jeg sikker på at §9-5 kan brukes for oppsigelse. i §9-2 står det jo at man kan avtale at §§9-4 til 9-8 kan brukes dersom det er avtalt. I kontrakten din står det at den kan sies opp i samsvar med §§ 9-2 til 9-8, altså kan den behandles som en tidsubestemt kontrakt med tanke på oppsigelse. Da er vi tilbake til mitt første innlegg, nemlig at nåværende eier ikke har mulighet til å si opp kontrakten kun på grunnlag av at den skal selges. Ny eier kan si opp kontrakten, dersom boligen skal brukes av ham eller noen hans husstand, ref §9-5 a) Skal boligen bygges vesentlig om før salg, kan nåværende eier si opp avtalen med henvisning b) i samme § Uenig, les innlegg 9 fra meg. Det er avtalt at kontrakten kan sies opp i samsvar med paragraf 9-2 til 9-8. Paragraf 9-2 sier at paragrafene 9-4 til 9-8 kun kan brukes hvis det er avtalt (nei det er ikke avtalt som jeg leser kontrakten) eller utleier har forstømt sin opplysningsplikt i 1. ledd 2. punktum. Altså ser det ut som om oppsigelsesluken kun er åpen for leier, ikke utleier. Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 23. mars 2014 Del Skrevet 23. mars 2014 (endret) Videre klarer jeg ikke å se at disse paragrafene gir utleier rett til å si opp avtalen i noen andre situasjoner enn at leier misligholder avtalen. Dette var visst feil. Disse paragrafene gir ikke utleier rett til å si opp tidsbestemt avtale ved mislighold. Utleier har likevel hevingsrett etter pgf 9-9 ved mislighold. Så det behöver alltså inte uttryckligen stå i en kontrakt att det är gjensidig oppsigelsestid? Det räcker med att hänvisa till paragrafer som behandlar detta? Varför tror du inte att paragraf 9-5 inte kan användas av utleier för oppsigelse? Pgf 9-5 gjelder kun tidubestemte avtaler og kan ikke brukes på tidbestemte avtaler. En tidsubestemt avtale kan sies opp dersom eiendommen skal selges etter pgf 9-5 punkt d det foreligger en annen saklig grunn til å si opp leieavtalen. Endret 23. mars 2014 av mobile999 Lenke til kommentar
hean Skrevet 23. mars 2014 Del Skrevet 23. mars 2014 Har också läst på olika ställen på internet att salg är en grund till oppsigelse. En tidsubestemt avtale kan ikke sies opp uten gyldig grunn, salg er en gyldig grunn til oppsigelse. Jeg klarer ikke å finne en åpning for at utleier skal ha lov til å si opp en tidsbestemt avtale før den løper ut av seg selv. Lenke til kommentar
Illuminatum Skrevet 23. mars 2014 Del Skrevet 23. mars 2014 Har också läst på olika ställen på internet att salg är en grund till oppsigelse. En tidsubestemt avtale kan ikke sies opp uten gyldig grunn, salg er en gyldig grunn til oppsigelse. Jeg klarer ikke å finne en åpning for at utleier skal ha lov til å si opp en tidsbestemt avtale før den løper ut av seg selv. Hvor finner du at salg er en gyldig grunn til oppsigelse? Lenke til kommentar
Llandari Skrevet 23. mars 2014 Del Skrevet 23. mars 2014 Uenig, les innlegg 9 fra meg. Det er avtalt at kontrakten kan sies opp i samsvar med paragraf 9-2 til 9-8. Paragraf 9-2 sier at paragrafene 9-4 til 9-8 kun kan brukes hvis det er avtalt (nei det er ikke avtalt som jeg leser kontrakten) eller utleier har forstømt sin opplysningsplikt i 1. ledd 2. punktum. Altså ser det ut som om oppsigelsesluken kun er åpen for leier, ikke utleier. Da må du lære deg å lese. Siden det er avtalt at §§9-2 til 9-8 kan brukes for oppsigelse, så er det jo definitivt avtalt at §§9-4 til 9-8 kan brukes, da de er en del av §§9-2 til 9-8. Lenke til kommentar
Juliao Skrevet 23. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 23. mars 2014 Har också läst på olika ställen på internet att salg är en grund till oppsigelse. En tidsubestemt avtale kan ikke sies opp uten gyldig grunn, salg er en gyldig grunn til oppsigelse. Jeg klarer ikke å finne en åpning for at utleier skal ha lov til å si opp en tidsbestemt avtale før den løper ut av seg selv. Blir förvirrad av olika svar Men din tolkning av kontraktet är att bara leier har rätt att säga upp leieforholdet? Har också läst på olika ställen på internet att salg är en grund till oppsigelse. En tidsubestemt avtale kan ikke sies opp uten gyldig grunn, salg er en gyldig grunn til oppsigelse. Jeg klarer ikke å finne en åpning for at utleier skal ha lov til å si opp en tidsbestemt avtale før den løper ut av seg selv. Hvor finner du at salg er en gyldig grunn til oppsigelse? Bland annat här: http://www.regjeringen.no/mobil/upload/krd/vedlegg/boby/veiledninger_og_brosjyrer/nr_11_web.pdf Men det förutsätter att det är avtalt i kontraktet att utleier har rätt att säga upp leieforholdet och det är det jag undrar om det är. Lenke til kommentar
hean Skrevet 23. mars 2014 Del Skrevet 23. mars 2014 (endret) Har också läst på olika ställen på internet att salg är en grund till oppsigelse. En tidsubestemt avtale kan ikke sies opp uten gyldig grunn, salg er en gyldig grunn til oppsigelse. Jeg klarer ikke å finne en åpning for at utleier skal ha lov til å si opp en tidsbestemt avtale før den løper ut av seg selv. Hvor finner du at salg er en gyldig grunn til oppsigelse? http://www.boligjegeren.no/Underleieforholdet/Temasaker/Oppsigelsefrautleier.aspx Endret 23. mars 2014 av Nasciboy 1 Lenke til kommentar
hean Skrevet 23. mars 2014 Del Skrevet 23. mars 2014 Uenig, les innlegg 9 fra meg. Det er avtalt at kontrakten kan sies opp i samsvar med paragraf 9-2 til 9-8. Paragraf 9-2 sier at paragrafene 9-4 til 9-8 kun kan brukes hvis det er avtalt (nei det er ikke avtalt som jeg leser kontrakten) eller utleier har forstømt sin opplysningsplikt i 1. ledd 2. punktum. Altså ser det ut som om oppsigelsesluken kun er åpen for leier, ikke utleier. Da må du lære deg å lese. Siden det er avtalt at §§9-2 til 9-8 kan brukes for oppsigelse, så er det jo definitivt avtalt at §§9-4 til 9-8 kan brukes, da de er en del av §§9-2 til 9-8. Kanskje går det an å svare uten å være respektløs å frekk selv om man er uenig... kan vi være enige i det? Ja, det er avtalt at paragraf 9-2 til 9-8 kan brukes. Hvis du leser overskiften på paragrav 9-4 og 9-5 er de følgende: § 9-4. Leierens oppsigelse av tidsUbestemt leieavtale § 9-5. Utleierens oppsigelse av tidsUbestemt leieavtale Dette er en tidsbestemt avtale men paragraf 9-2 åpner likevel for at disse paragrafene også kan brukes ved tidsbestemte avtaler hvis en av (eller begge) følgende kriterier er oppfylt: - det er avtalt mellom partene - utleier har forsømt sin opplysningsplikt paragraf 9-2 1. ledd 2. punktum Hvis du mener at paragraf 9-4 og 9-5 for tidsubestemte avtaler kan brukes i denne saken med en tidsbestemt avtale har du jo tatalt oversett paragraf 9-2 som også i følge kontrakten skal tas med. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå