xlazyx Skrevet 10. oktober 2003 Del Skrevet 10. oktober 2003 Heisan! Ok, her kommer et litt vrient spørsmål: Jeg har et Aopen AK79D-1394. Det har 3 slotter for RAM. Det støtter DDR400 og har noe som heter Dual Channel for RAM. Når jeg kjøpte dette ble jeg anbefalt å kjøpe to stykk 256MB TwinMOS istedet for en stykk 512. Så jeg har altså en plass ledig. Jeg planlegger nå å oppgradere til 1024 totalt. Det blir jo da en 512-brikke. Men så leser jeg følgende på Toms Hardware: "Command Rate CMD (1/ 2) (Command Rate, MA 1T/2T Select) Number of clock cycles needed to address the memory module and the memory chip with the desired data zone. If your memory banks are full to capacity, you will have to raise this rate to two, resulting in a considerable drop in performance. " Vil det å fylle alle de 3 (en ekstra) slottene med RAM gjøre at jeg må øke til 2 her? Og følgelig gjøre min invistering svært ugunstig? Eller hjelper denne Dual Channel slik at jeg slipper problemet? Var det mao. dumt av meg å kjøpt 2 stykk 256 i utgangspunktet, og er det i så fall løselig på noen måte? Tusen takk hvis noen klarer å løse dette for meg? Tor Arne Lenke til kommentar
hn66 Skrevet 10. oktober 2003 Del Skrevet 10. oktober 2003 Ja, det var muligens litt lite fremtidsrettet å kjøpe 2 * 256MB RAM, men hvem kan vel se inn i fremtiden? Hvis ytelse teller mest, bør du kjøpe 2 * 512MB RAM og selge dine gamle minnebrikker på bruktmarkedet. Forlang en pris rundt 70% av dagens nypris. Du taper svært lite på din "feilinvestering". Hvis du tolererer en smule nedgang i ytelse, så kjøper du kun en 512MB brikke til. Lenke til kommentar
xlazyx Skrevet 10. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 10. oktober 2003 Dette fordi Dual Channel ikke har noe med "command rate"? Og om jeg i så fall kjøper en stykk 512, i hvilken slott skal jeg plassere denne og i hvilke de to like 256?? Er mye forvirring rundt om kring anngående nVidia og hvilke av de 3 slottene som gir dual channel. Noen sier også at med 3 brikker kjøres alt i singel channel uansett! Tor Arne Lenke til kommentar
atrax Skrevet 10. oktober 2003 Del Skrevet 10. oktober 2003 Du kan ikke kjøre dual channel med ulike antall rambrikker. 2 og 4 brikker går, men ikke 1 eller 3. Lenke til kommentar
hn66 Skrevet 10. oktober 2003 Del Skrevet 10. oktober 2003 Jeg tror ikke du fikk med deg helt hva jeg skrev. a) Du får ikke noe dual channel overhodet med tre minnebrikker. B) Du må kjøpe to nye minnebrikker og IKKE bruke de gamle hvis du vil beholde dual channel og samtidig øke minnemengden. c) De nye minnebrikkene plasserer der hvor du har dagens to minnebrikker. Lenke til kommentar
xlazyx Skrevet 10. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 10. oktober 2003 Hehe, okey, jeg må innrømme at jeg faktisk har de to 256 i slot 0 og 1, altså IKKE i dual channel mode, slik jeg har forstått det. Man må ha en kombinasjon av 1+3 eller 2+3. MEN, jeg hører dere sier at med 3 stykk brikker blir det ikke no Dual Channel uansett, men dette leser jeg helt andre ting om på nettet. Noen sier det dere sier og noen sier det motsatte. Så, hvor har dere dette fra? Eventuelt finnes det noen sider ala Tom's som skriver om dette? Er hypp på å få det skikkelig bekreftet, no offence Tor Arne Lenke til kommentar
esk Skrevet 10. oktober 2003 Del Skrevet 10. oktober 2003 Kjenner ikke til dette hovedkortet, men jeg mener ganske sikkert at man kan kjøre dual channel ddr på hovedkort selv om man har tre brikker. Dette har i alle fall stått i alle tre manualene mine til nforce hovedkort, i tillegg til at det står på post screenen min når jeg booter. Jeg har 2x256+512. Lenke til kommentar
xlazyx Skrevet 10. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 10. oktober 2003 Fra Tom's Hardware: Dual-channel DDR operation with DDR266, DDR333 or even DDR400 works with the IGP as well as the SPP. The memory controller of course has two separate data buses for dual-channel operation and 'only' three address buses, meaning that we won't see any motherboards with 4 DIMM sockets. According to NVIDIA, dual-channel mode also works with three DIMMs. Så, hva skal man tro? Jeg vil vite dette For uten dual så orker jeg ikke kjøpe 512 til, er ikke sååååå stort behov for det akkurat nå, var bare mer det at jeg skulle bestille en disk og så tenkte jeg at litt minne i sammen slengen hadde vært fint? Tor Arne Lenke til kommentar
xlazyx Skrevet 10. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 10. oktober 2003 Sier du det? 2x256+512? Om du har samme nForce chipset som meg så skulle det vel være greit? Er det nForce 2 Crush80 eller hva det heter... Tor Arne Lenke til kommentar
xlazyx Skrevet 10. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 10. oktober 2003 Fra en tech-paper som lå på nVidias egne sider: Both of the memory controllers on DualDDR are functionally identical with all control and timing parameters independently programmable. This flexibility allows the users to populate up to three asymmetric DIMMs in any organization, size and speed. DualDDR simply adjust to the lowest common density that will facilitate 128-bit bandwidth, allowing a wide variety of different DIMM combinations to operate reliably regardless of the individual density and latency characteristics. Så om jeg har tolket dette rett... om alle er DDR400, så skulle alt være fint? Tor Arne http://www.nvidia.com/object/LO_20021105_7263.html Lenke til kommentar
allyse Skrevet 10. oktober 2003 Del Skrevet 10. oktober 2003 Stenges pga. emnefeltet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg