Gå til innhold

Tenkte å kjøpe ssd fra amazon

Anbefalte innlegg

Siden laptopen min nå er tre år mener jeg at det nå er på tide med en ssd. Så da tenkte jeg at jeg skulle kjøpe en slede som jeg kunne sette inn der dvd driven min er nå og installere den gamle hdden der, og intallere ssden der hdden sto. Men så er det bare det at jeg er ikke helt sikker å hvordan det blir med toll og sånt siden jeg hadde tenkt å bestille fra amazon.

Tror dere det blir så mye toll at det ikke blir noe vits i å kjøpe der i fra? Eller blir jeg å tjene på det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

25 % moms + "tollbehandlingsgebyr". Ingen varetoll på elektronikk.

Ellers så selger Amazon ikke alltid elektronikk til norske adresser - men det finner man ut i det enkelte tilfelle. SSD-en vil det ikke lønne seg å kjøpe på Amazon, f.eks koster en 250 GB Samsung EVO ca USD 134, dvs 1 020 kr inkl mva. I tillegg kommer "tollbehandling". I norsk nettbutikk koster samme vare 1 049 kr. Da får man 5 års reklamasjon osv. Dvs i realiteten er det langt billigere i Norge. Så å kjøpe SSD fra Amazon frarådes på det sterkeste.

Når det gjelder "hd-bay" for DVD så kan det være at du må kjøpe den på Amazon eller eBay fordi den ikke selges i Norge. Hvilken PC er det snakk om.

@TheGaame: Ikke bland moms (mva) og toll. Norge har ikke importtoll (varetoll) på elektronikk.

Endret av Bolson
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ikke toll på datakomponenter, kun på enkelte tekstiler og jordbruksprodukter.

Derimot må du betale 25% mva og "tollbehandlingsgebyr" - så jeg kan aldri tenke meg at det lønner seg å bestille SSD fra Amazon med mindre du skal ha noe helt spesielt.

På en 250GB så avslører iallefall en rask sjekk at rpisen er tilnærmet lik i USA og i Norge, bortsett fra en "superbillig" selger eller to - men pass opp for piratkopier dersom minne-varer sendes fra kina.

Lenke til kommentar

25 % moms + "tollbehandlingsgebyr". Ingen varetoll på elektronikk.

Ellers så selger Amazon ikke alltid elektronikk til norske adresser - men det finner man ut i det enkelte tilfelle. SSD-en vil det ikke lønne seg å kjøpe på Amazon, f.eks koster en 250 GB Samsung EVO ca USD 134, dvs 1 020 kr inkl mva. I tillegg kommer "tollbehandling". I norsk nettbutikk koster samme vare 1 049 kr. Da får man 5 års reklamasjon osv. Dvs i realiteten er det langt billigere i Norge. Så å kjøpe SSD fra Amazon frarådes på det sterkeste.

Når det gjelder "hd-bay" for DVD så kan det være at du må kjøpe den på Amazon eller eBay fordi den ikke selges i Norge. Hvilken PC er det snakk om.

@TheGaame: Ikke bland moms (mva) og toll. Norge har ikke importtoll (varetoll) på elektronikk.

Det er snakk om en acer aspire 5750g.

Lenke til kommentar

Litt OT: Kan være lurt å ha hdden der den er nå, det kan være gummiknotter som forhindrer vibrasjon, en ting som ikke er i dvd-trayen. Bare et tips til å tenke over. :)

Jeg fant bare slike hdd bays med sata 2 interface, så jeg må visst forholde meg til å installere hdden min i denne for bedre hastigheter på ssden.

Lenke til kommentar

Har du sjekket om maskinen din har kontroller med SATA3-støtte? Brikkesettet har (HM65 Express) SVJV, men det er ikke sikkert akkurat din modell har det. Kjør HWinfo, Speccy eller Aida og se på kontrollerinformasjonen.

post-322399-0-73244400-1395679817_thumb.png

Sånn ser Intel-kontrolleren ut på mitt hovedkort; det har ikke SATA3/SATA600.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...