Gå til innhold

Vanskelig å ta kjemi 2 som privatist?

Mann190

Anbefalte innlegg

Tittelen sier vel det meste. Har tenkt til å studere medisin, men mangler kjemi 2.

Hva er dere erfaringer med dette studiet? Har fått for meg at det er ganske vanskelig... Er i militær nå, men skal ta det som privatist mellom januar og april 2015.

Anbefaler dere privatistskole eller egenstudie?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du burde nok helt klart satse på et privatistgymnas.

Kjemi 2 pensum er omfattende og har relativt kompliserte forsøk til eksamen (muntlig) som er vanskelig å "lese seg opp på". De er mye enklere å utføre og forklare dersom du har gjennomført dem på forhånd.

Dersom du aldri har hatt kjemi 2 før er et kurs hos en privatistskole vel verd pengene. Husk også på at kjemi 1 og kjemi 2 henger ganske mye sammen så hvis det er lenge siden du hadde kjemi 1 sist, og mye er gått i glemmeboken er det lurt å friske opp kjemi 1 kunnskapene før du setter i gang med kjemi 2 pensum.

Lenke til kommentar

Som de andre sier er kjemi 2 mye vanskeligere enn kjemi 1. Jeg tok begge fagene på sonans, og det var en enorm forskjell i arbeidet jeg la ned i de to fagene for å greie 6 i begge. En annen fordel med å ta faget på privatskole er at du som hovedregel vil få læreren din som eksaminator, han vil dermed lage oppgaver som er mye relatert til det dere har fokusert på i undervisningen, samt at han har litt kjennskap til deg og hva du er flink til (og dermed kan stille deg spørsmål han vet vil få frem kunnskapen din til sensor). Det tilbys også labkurs, slik at du får prøvd ut alle forsøkene som er relevant for eksamen (Veldig dårlig idé å møte til muntlig uten å ha prøvd forsøkene på forhånd). Labkurset er ofte en egen greie på privatskolene, slik at man kan ta dette uavhengig om man tar selve faget der.

Lenke til kommentar

Som de andre sier er kjemi 2 mye vanskeligere enn kjemi 1. Jeg tok begge fagene på sonans, og det var en enorm forskjell i arbeidet jeg la ned i de to fagene for å greie 6 i begge. En annen fordel med å ta faget på privatskole er at du som hovedregel vil få læreren din som eksaminator, han vil dermed lage oppgaver som er mye relatert til det dere har fokusert på i undervisningen, samt at han har litt kjennskap til deg og hva du er flink til (og dermed kan stille deg spørsmål han vet vil få frem kunnskapen din til sensor). Det tilbys også labkurs, slik at du får prøvd ut alle forsøkene som er relevant for eksamen (Veldig dårlig idé å møte til muntlig uten å ha prøvd forsøkene på forhånd). Labkurset er ofte en egen greie på privatskolene, slik at man kan ta dette uavhengig om man tar selve faget der.

Helt enig med deg!

La ned minst dobbelt så mange timer i kjemi 2 som kjemi 1 for å greie 6-eren.

Er for tiden hjelpelærer til to elever som tar det på egenhånd uten privatskole. Begge disse har hatt faget før på vgs men de sliter mye nå for å greie pensum.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Har du Kjemi 1 da?

Å få for seg at ting er vanskelig kan være både bra og dårlig. Jeg trodde hele tiden at matematikk var umulig og ga opp før jeg i det hele tatt prøvde. Har nå gått fra å være strykstudent til a-student, men det er klart at jeg har jobbet mye for det.

Med tanke på at det er så langt frem i tid, så kan du jo begynne å bla litt i pensum og se hva du synes selv. Men det er nok uansett et MUST å ta et labkurs hos en eller annen skole.

Jeg tok Fysikk 1 som privatist. Brukte ikke mer enn hele tre uker på det. Men aldri i livet om det hadde gått bra uten det labkurset jeg tok hos Sonans.

Og jeg merket bare på den dagen jeg var hos Sonans at læreren var dyktig og at det definitivt hadde vært en god hjelp om jeg hadde han året gjennom, særlig med tanke på at han er eksaminator også.

Lenke til kommentar

Har du Kjemi 1 da?

Å få for seg at ting er vanskelig kan være både bra og dårlig. Jeg trodde hele tiden at matematikk var umulig og ga opp før jeg i det hele tatt prøvde. Har nå gått fra å være strykstudent til a-student, men det er klart at jeg har jobbet mye for det.

Med tanke på at det er så langt frem i tid, så kan du jo begynne å bla litt i pensum og se hva du synes selv. Men det er nok uansett et MUST å ta et labkurs hos en eller annen skole.

Jeg tok Fysikk 1 som privatist. Brukte ikke mer enn hele tre uker på det. Men aldri i livet om det hadde gått bra uten det labkurset jeg tok hos Sonans.

Og jeg merket bare på den dagen jeg var hos Sonans at læreren var dyktig og at det definitivt hadde vært en god hjelp om jeg hadde han året gjennom, særlig med tanke på at han er eksaminator også.

Ja, har kjemi 1, men det burde jeg friske opp før jeg starter kjemi 2,,,

Hvor lang tid tror dere kjemi 2 tar å jobbe seg igjennom?

Lenke til kommentar

Har du Kjemi 1 da?

Ja, har kjemi 1, men det burde jeg friske opp før jeg starter kjemi 2,,,

Hvor lang tid tror dere kjemi 2 tar å jobbe seg igjennom?

Jeg fulgte et 3 månederskurs hos Akademiet. Hadde nok ikke vært dumt å ha mer tid på dette (Jeg tok opp ganske mange andre fag samtidig som jeg tok kjemi 2), men jeg syns det var nok tid fordi jeg brukte tiden min godt. Det er jo alt etter hvordan man legger opp tiden, hvor struturert man jobber med faget, og om det er effektiv lesning/regning.

Vil forresten anbefale denne boken

https://www.tanum.no/_kjemi-2-harald-brandt-9788203338304

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...