Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Svindel eller ikke?

Anbefalte innlegg

Hei! Bilen min ligger ute for salg, og jeg fikk mail fra en dame som sa hun represente ett Leasing selskap. Jeg bare lurer på om noen kan konkludere om dette er svindel eller ikke.

Mail ifra henne:

Hei! Jeg representerer en bil leasing selskap. Vi er svært interessert i bilen din. Gi oss beskjed hvis bilen er fortsatt tilgjengelig for salg fordi vi ønsker å tilegne seg det i de neste dagene. Hilsen
Andreea ************

fra meg:

Hei! Bilen er fortsatt tilgjengelig. Hvilke leasingselskap er det du representerer?

fre henne:
Jeg er glad for at bilen er fortsatt tilgjengelig. Jeg ville sette pris på om du ville kommunisere disse detaljene så snart som mulig:
- VIN (Vehicle Identification Number)
- Nøyaktig antall kilometer
- Dato for første registrering
- Antall tidligere eiere

Best Regards,
Andreea **********
NLB LEASING d.o.o.
Acquisitions Department
Jeg har ikke svart på den siste enda. Søker opp firmaet på google, og får bare opp utenlandske sider. Noen som har noen inspill?
Takker for alle svar!
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bare tull..ikke svar mere.

Denne setningen er bl.a. dårlig google translate-oversatt

"Gi oss beskjed hvis bilen er fortsatt tilgjengelig for salg fordi vi ønsker å tilegne seg det i de neste dagene"

Teksten er sannsynligvis rettskrevet av en norsk samarbeidspartner, men bærer fortsatt preg av dårlig oversetting.

Og sånne navn som Andreeea etc er gjerne autogenererte så det blir forskjellig navn i alle epostene som går ut.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Letteste måten å se det på er om svaradressen er noe annet enn firmaadressen, i dette tilfelle nlbleasing.si. Om svaret går til gmail eller lignende er det ikke legitimt.

De er som regel ute etter en liten "tjeneste" som de skal godtgjøre deg for. Jeg tipper det kommer et forslag som sier noe sånt som at de har en annen kunde i Norge/Skandinavia, og at de vil kjøpe bilen og betale mellomværende i tillegg om du kan tenke deg å overføre et mindre beløp til vedkommende. Du får kvittering på at pengene er overført, og så er de ikke det allikevel. Evt. får du en sjekk, som i ettertid viser seg å ikke ha dekning.

Evt. får du beskjed om deres lokale representant vil hente bilen og betale med sjekk.

NLB er et slovensk fima, så da sitter vel svindlerne i Østeuropa et sted.

Geir :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...