Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dere har sikkert fått med dere at Panasonic har lansert en kameratelefon med rekordkamera, CM1. Dobbelt så stor sensor som Lumia 1020, atpåtil med Android som mange har ventet på. Elkjøp dumper prisen på Lumia 1020 til 1995 kr.

Hvordan er forresten muligheten for å flashe denne til andre OS? Android, Ubuntu, Sailfish, Firefox, Tizen etc?

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Gjest medlem-169651

Ja Simen, men som de fleste andre Japanske telefoner er nok denne beregnet på det Japanske markedet og ikke Europa eller USA. Dessuten har Lumix telefoner med store kameraer vært i salg i Japan i mange år uten at de har blitt noen suksess av den grunn. Og jeg tviler på at det vil bli noe annerledes denne gangen.

Jeg er mye i Japan pga at jeg har familie der, og butikkene har mye Androidtelefoner med kanonspecs, men det du ser i henda på japanere flest er iPhone. Mye pga at telefonene fra Sharp, Panasonic, Sony og Fujitsu er seriøst dyre.

Det er nok heller ikke grunnen til at Lumia 1020 er såpass billig for tiden. Den har vært tilgjengelig til 1995 i helgene i flere mnd nå og det er nok fordi den er såpass gammel. Og vil nok snart bli erstattet av en enda bedre Nokia modell.

Selv synes jeg 1995 er grisebillig for en så bra telefon.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-169651

Da klarte jeg dessverre å ødelegge sim-kort leseren på min 1020. Hadde et nanosim adapter nedi og gemte å ta det ut. Det satte seg fast, og etter at jeg fikk det ut vil ikke lenger telefonen lese sim-kort.

Noen som har vært borti dette og vet om det er dyrt å fikse?

Lenke til kommentar

DxOMark mobile totalscoren er det mest forenklede tallet de gir ut. Det er ment som en slags første pekepinn for de som ikke vil sette seg mer inn i saken. DxOMark mobile består av flere underresultater, nærmere bestemt 7 for stillbilder og 7 for video. Iphone-6-duoen gjør det jevnt over bra på alle punkter. Andre på topp 10-lista gjør det i mange tilfeller bedre på enkeltpunkter, men dårligere i totalscore fordi de har enkelte punkter som trekker ned totalen vesentlig. Greit nok det. Vil man gå grundig til verks så kan man altså se på delresultater for å finne ut hva som er best på de punktene man prioriterer høyest.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Frister veldig å kjøpe en Lumia 1020! Men jeg er litt skeptisk på hardware, den har jo trossalt 2 år gammel hardware. Anbefales telefonen til tross gammel hardware? Hvordan er den til multitasking? Hvordan er batteritiden på den ved normal bruk en hel dag (litt ringing, SMS, sosiale medier)? Blir den veldig varm?

Litt om kameraet; Hvor raskt tar den bilder? Eks. iphone tar bilder sykt rask, samme meed mange av samsung sine telefoner (galaxy s4, s5 f.eks). Hvor lang tid bruker den på å prosessere bildene? 41mpx er ganske mye, bruker vel en del tid på å lagre bilder ellernoe lignende?

Alternativt vurderer jeg Lumia 930, eller 830 (venter på tester) i Windows Phone 8 familien. 930 er litt dyr, og 830 venter jeg på enda. Eller en Nexus 5, da den er ganske billig til hardwaren den har. Eneste kjipe er at den ikke har god kamera, noe jeg ønsker i utgangspunktet.

Lenke til kommentar

Det er vel ca ett år siden 1020 kom? Jeg kjøpte den nylig for 1995 og synes den er verdt pengene. Er ikke villig til å punge ut med 5-6000 for en telefon.

Synes den klarer seg godt en dag på en lading. Kameraet er ikke særlig raskt. Det ligger noen videoer på youtube som demonstrerer dette. Tar noen sekunder før den er klar til nytt bilde.

Synes telefonen er kjapp nok og den har endel bra programvare som office og navigering.

Lenke til kommentar

Synes batteritiden er ræva i forhold til det som er oppgitt. Går fra 100 til 50-55% på en dag. Det eneste jeg bruker den til er 4-5 meldinger + en kort samtale pr. dag. Hva er deres oppfatning?

Helt enig. For meg varte den i fire dager..uten bruk før oppgradering til 8.0, nå er den halvert. Mine HTC M7/8 varte glatt over en uke med minimal bruk

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...