dan83 Skrevet 22. mars 2014 Del Skrevet 22. mars 2014 hei ved bruk av mitt canon 100mm f/2.8 USM objektiv samen med canon 60d, så ser jeg så og si ingen forskjell i skarphet ved f/8, f/11 og f/13 ved bilder av motiver på litt avstand(feks potretter, landskap osv) Men ved makro, så ser jeg tydelig forskjell i skarphet mellom f/8 og f11 / f/13. Hvordan kan man forklare dette? Regne med at det er snakk om diffraksjon, men forstår ikke helt hvorfor det først blir såpass synlig ved makro? Stusser også litt på at forskjellen er såpass tydelig mellom f/8 og f/11, hvor f/8 gir helt tydelig skarpere resultater(men kun ved makro, som sagt) Lenke til kommentar
se# Skrevet 22. mars 2014 Del Skrevet 22. mars 2014 (endret) Har ikke sett den effekten, men det er et par ting som endrer seg på ulike avstander, det ene er optiske egenskaper som ikke nødvendigvis er helt identiske i makroområdet og på uendeleig. Det er ikke gitt at det er bare diffraksjon som øker med mindre blender, det kan også være at det er objektivdesignet som påvirker, og det er ikke lett å vite hva som er hva. En annen ting er at mange objektiv endrer reell brennvidde avhengig av fokusavstand. I noen tilfeller kan det gi en ganske stor forskjell, og hva produsenten da gjør med blenderen vet jeg ikke, men det kan jo godt være at reell blender endrer seg med avstand. Uansett, bare gjetninger. Endret 22. mars 2014 av se# Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 22. mars 2014 Del Skrevet 22. mars 2014 Ja, diffraksjon endrer seg ved makrofotografi. Reell blender seg nemlig en hel del - ofte endrer brennvidden seg også - og man får mindre lys og mindre blender. En del Nikonhus har en funksjon hvor huset rapporterer korrekt blender, som endrer seg når man fokuserer helt tett på. Så - helt korrekt observert - man får tidligere diffraksjon i makroområdet. Lenke til kommentar
Bruker-88036 Skrevet 22. mars 2014 Del Skrevet 22. mars 2014 Det er nevnt i denne artikkelserien om nærfoto her på akam. http://www.akam.no/artikler/makro-_naerfotoguide-_del_2/75489/2 Lenke til kommentar
dan83 Skrevet 22. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 22. mars 2014 Ja, diffraksjon endrer seg ved makrofotografi. Reell blender seg nemlig en hel del - ofte endrer brennvidden seg også - og man får mindre lys og mindre blender. En del Nikonhus har en funksjon hvor huset rapporterer korrekt blender, som endrer seg når man fokuserer helt tett på. Så - helt korrekt observert - man får tidligere diffraksjon i makroområdet. ok, men det er jo litt synd i så fall, for er jo nettopp ved makro at man trenger å bruke liten blender for å få dypde. Men vll dette eventuelt bli bedre på fullformat? Men da mister man jo derimot cropfaktoren, så det veier kanskje opp? En annen ting jeg har merket, er at når jeg bruker mine kenko mellomringer, så blir også skarpheten en del redusert. Trodde at mellomringer ikke skulle påvirke bildekvaliteten, men siden de sørger for at objektivet får lenger avstand fra bilde sensoren, så er det kanskje ikke så rart at kvaliteten blir litt redusert? Lurer også derfor litt på hvordan visse fotografer får til sylskarpe mikro bilder(feks potrett av en maur) Med kenko mellomringene, så kan jeg komme nært nok, men er aldri nærheten av den skarpheten som jeg ofte ser på diverse bilder på nett. Har prøvd med både stativ, selvutløser og mirror lockup, uten suksess. ...frustrerende, med tanke på at de mellomringene koster meg mer en nok penger. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 22. mars 2014 Del Skrevet 22. mars 2014 Mellomringene gjør det ikke mer uskarpt - de inneholder luft, ikke linseelementer. Det er objektivet som avgjør hvor skarpt det blir - og når man fokuserer så tett på, så er det sånn objektivet ditt yter.Ellers skal man ved makrofotografi passe på å ikke pixelpeepe i 100% crop - det blir ikke like skarpt per piksel som ved fotografi på lengre avstander.Når du ser andre bilder på web, så er de skarpe? Joda - men i hvilken oppløsning er de? Jo - som regel redusert ned til 1000 piksler i bredden eller så. Prøv å nedskalere dine egne bilder til 1000px i bredden og skarp opp etterpå - og så blir de bildene skarpe per piksel.Og nei - det er ikke den helt store forskjellen til fullframe. Typisk fokuserer man helt på nærgrensen, så tett det går, og så blir forskjellen bare at man på fullframe har litt større utsnitt.(Har forøvrig nevnt dette før. ) Lenke til kommentar
dan83 Skrevet 22. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 22. mars 2014 (endret) ja, er klar over hva du sier og vet at vi har diskutert dette temaet før, men for å få frem poenget mitt; http://1x.com/photo/231172/all:user:204611 http://1x.com/photo/350844/all:user:204611 jeg er ikke nærheten i å klare å få til slik skarphet og detalj gjengivelse ved bruk av mine mellomringer(kenko), uansett hvor mye jeg skalerer ned eller skarper opp bildet Så lenge jeg holder meg innenfor den nærgrensen som objektivet mitt er designet for, så ser ting stort sett skarp og fint ut(så lenge jeg ikke bruker for liten blender), men så fort jeg utnytter forstørrelsen som mellomringene sørger for, så blir skarpheten ganske redusert Så da lurer jeg litt på hva som er hemmeligheten for å få slik skarphet og detalj gjengivelse ved såpass ekstrem makro? Vet at bra lys har mye og si, men tror ikke problemet ligger her, siden jeg bruker en ekstern blits med softboks! Tror også jeg kan utelukke bevegelse, siden jeg har gjort en del prøve bilder på døde insekter ved bruker av stativ og speilutløser. Endret 22. mars 2014 av dan83 Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 22. mars 2014 Del Skrevet 22. mars 2014 (endret) For begge bildene vil jeg gjette på focus stacking - en kjent og kjær makroteknikk - og for det andre bildet er det enda større forstørrelser involvert - reverserte objektiver, spesialmakrooptikk og/eller annet. Se forøvrig denne tråden: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1107298&p=16958155 Endret 22. mars 2014 av Trondster 1 Lenke til kommentar
dan83 Skrevet 22. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 22. mars 2014 (endret) For begge bildene vil jeg gjette på focus stacking - en kjent og kjær makroteknikk - og for det andre bildet er det enda større forstørrelser involvert - reverserte objektiver, spesialmakrooptikk og/eller annet. Se forøvrig denne tråden: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1107298&p=16958155 så spesial optikk, som feks canon mp-e 65mm, vill gi bedre skarphet og oppløsning en et normalt makro objektiv med bruk av mellomringer? Har vært innom tanken focus stacking, men her snakker man vell kanskje mer om å få mer dybde og ikke så mye om ren skarphet og detalj gjengivelse(selv om det sier seg selv at et bilde med mer dybde vill ha mer i fokus og derfor mer skarphet/detaljer) Jeg får vell heller prøve å holde meg innenfor 1:1 ratioet som makro 100mm er designet for, men har en "ambisjon" om å ta en del kule hoppeedderkopp bilder i sommer.Da må jeg komme enda nærmere for å få det resultatet som er ønskelig :/ Endret 22. mars 2014 av dan83 Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 22. mars 2014 Del Skrevet 22. mars 2014 (endret) Men - med enda større forstørrelse blir det enda mindre dybdeskarphet - og mer bruk for focus stacking. Det er mye å hente på 1:1 makro og å croppe litt. Endret 22. mars 2014 av Trondster Lenke til kommentar
fluefiskern Skrevet 16. april 2014 Del Skrevet 16. april 2014 Effektiv blender = (1+forstørringsfaktor)*nominell blenderverdi og da forstår du sikkert hvorfor du får enda mer diffraksjon ved bruk av mellomringer enn uten Nå har ikke jeg sett bildene dine, men diffraksjonsuskarphet kan til en viss grad gjøres noe mindre synlig i photoshop. Lurer iallfall øynene våre til å tro det iallfall Så først kan du regne ut forstørrelsegraden du får ved hjelp av mellomringene, så kan du finne ut hvilken effektiv blender du har. Lenke til kommentar
ozone Skrevet 5. mai 2014 Del Skrevet 5. mai 2014 (endret) Så da lurer jeg litt på hva som er hemmeligheten for å få slik skarphet og detalj gjengivelse ved såpass ekstrem makro? 'Vanlig' macro, 1:1 med vanlige macro-objektiv er for frimerker, mynter og slikt. Til nød insekter med dets naturlige omgivelser. Ekstrem macro, som det siste bildet du linker til, er garantert tatt med reversert objektiv! Vanlige, helt ordinære gamle manuelle objektiv gir mye mer forstørrelse enn svindyre macro-objektiv når de reverseres! Det vil si at det skrus på kamera med fronten inn, med en spesiell filtergjenge-fatning. F.eks gir Nikons 20mm f/2.8 Ais til et par tusen kroner brukt, da en forstørrelse på 12:1! Da snakker du flue-øyer som fyller nesten hele bildet (hvis du får fluen til å sitte stille da...) EDIT: Med fokus-stacking i tillegg hvis man trenger mer dydebskarphet, som Trondster sier. Endret 5. mai 2014 av ozone 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå