Gå til innhold

Forsterker- og platespillertrøbbel /// vurdering av bruktpris

Anbefalte innlegg

Dette er min første post her inne, så dere får enten skyte meg eller sende meg i riktig retning om jeg poster i feil underforum.

Jeg poster her for å få hjelp til to ting:

a) Fastslå hva som er feil med platespilleren og forsterkeren min, og eventuelt hva det vil kunne koste å fikse det

b) Få en vurdering av hva anlegget mitt kan være verdt om jeg velger å slege hele skiten, og kjøpe meg noe nytt

For å starte med feilsøkingen.

Platespilleren (Proect Dbut III, kjøpt i 2007, http://www.project-audio.com/main.php?prod=debut)

Denne spiller egentlig akkurat som den skal - i alle fall i en time eller to. Deretter dukker det opp en lyd - gradvis og tiltagende - fra "spolen", den lille sølvfargede sylinderen som driver båndet. Det starter som en lav during, og blir høyere og høyere etterhvert, til et punkt der det høres gjennom musikken på middels volum. Jeg har også merket meg at spolen blir ganske varm. Hva skyldes dette? Kan det fikses på et enkelt vis? Og hva vil det koste?

Forsterkeren (Marantz 6010 eller 6030, jeg husker ikke helt. Muligens med en "SE" bak nummeret. Kjøpt i 2003)

Denne har også fungert svært bra over mange år, men de siste par årene har to ting skjedd. For det første faller den ene høytaleren ut under spilling. Jeg er temmelig sikker på at dette er et forsterker-, og ikke et høytalerproblem, for når jeg vrir rundt på source-velgeren, hurtig frem og tilbake, kommer lyden tilbake i begge kanaler. Jeg har også dobbeltsjekket alt av kabler mellom platespiller/CD-spiller/høytalere og forsterker. Jeg tror dette er relatert til det andre problemet. Under spilling av LP-er skjer det rett som det er - men ikke alltid - at lyden gradvis glir over i noe skurrete og lavere. Som om det går fra kurrant vinylavspilling til mp3-avspilling på et sprengt mikroanlegg. Dette skjer gradvis, og jeg merker at lyden enten forbedres eller forverres når jeg trykker lett på forsterkerens utside. Dette får meg til å tro at det er problemer med noen koblinger eller lignende, men hva vet vel jeg. Så igjen: Hva kan dette være? Kan det fikses på et enkelt vis? Og hva vil det koste?

Jeg vil gjerne få fikset disse problemene, da jeg er bra fornøyd med hvordan anlegget spiller når alt fungerer.

Men hvis det skulle vise seg å være vanskelig eller dyrt å rette opp feilene, vurderer jeg å selge hele greia. Enten del for del, eller som en pakke. Dette er elementene i anlegget:

Høytalere: B&W DM 309. Kjøpt i 2003, har fortsatt originalembalasjen. Helt kurrante, bortsett fra et par hakk i kabinettene. Den ene diskanten er i tillegg sprukket/trykket inn. Det ser ikke pent ut, men det har så vidt jeg vet ikke hatt noen innvirkning på lyden. Jeg vil også tro at noen som er litt mer kyndige enn meg, lett kan bytte dette elementet.

Forsterker: Marantz 6010 eller 6030. Kjøpt som demomodell på Hi-Fi Klubben i 2003, og har derfor ingen embalasje. Fjernkontroll mangler. Forsterkeren har problemet som beskrevet ovenfor, og har noen riper i toppen. Ellers kurrant.

Platespiller: Project Dbut III. Kjøpt i 2007. Ren og pen, spilt noe sånt som fem timer i uka i snitt. Har det omtalte spole-/støyproblemet.

Hva kan jeg ha realistiske forventninger om å få solgt dette for? Jeg antar det avhenger av hvor lett feilene er å rette opp, men det hadde vært fint å fått en slags idé om det er verdt noe overhodet.

Håper som sagt jeg ikke bryter noen skrevne eller uskrevne regler ved å poste dette innlegget her. Ser frem til deres tilbakemeldinger.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan levere det og få et overslag over hva som er feil og hvor mye det koster å reparere på

http://dalens.no/index_i.html på Hagan. De er reparatør for HiFiklubben og har redda meg for store utgifter flere ganger.

Det er et godt tips. Jeg skulle imidlertid gjerne hatt et begrep om noen kjenner til problemer lignende dem jeg har, og hva det eventuelt er å gjøre med det, før jeg drar hele greia ut av leiligheten.

Forsøker meg på vinylspilling igjen nå, og selv om det første sporet spiller prikkfritt, blir det mer og mer grumsete etterhvert. Som om koblingen mellom platespiller/forsterker gradvis forsvinner. Helt merkelig hvordan lydkvaliteten bare forvitrer i løpet av et kvarters tid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...