Gå til innhold

Samletest: Vanntette mobiler strøk i ekstremtest

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-169651

Skuffende at Sonys telefner ikke tåler vann. Hadde en Xperia Go og den brukte jeg under vann på ferie i Kypros. Filmet og tok bilder under vann, og det fungerte helt topp. Ingen skader på mobilen heller. Trist hvis en billigmodell er mer vanntett enn en toppmodell. Nå har jeg Z1 Compact. Ble plutselig veldig skeptisk til å bruke den under vann.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vi gjør oppmerksom på at droptesten fra stor høyde ble gjennomført etter vanntesten. Ingen av telefonene var skadet da de ble lagt i vanntanken. Testene som ble gjort før vanntesten var: kuldetest -20 grader, varmetest +45 grader, fall fra kafebord. Pakninger ble dobbeltsjekket før telefonene ble senket i vann.

Takk for den informative spesifiseringen av testene.

Burde ikke en telefon som er spesifisert til å tåle det ene og det andre av disse testene, skulle kunne tåle at testene ble gjort i hvilken som helst rekkefølge?

Man burde vel også kunne forvente at en telefon som er spesifisert til "tøff", også skal tåle noen flere omganger av denne testen fordelt over disse 3-4 årene, selv om at en daglig slik påkjenning kanskje er noe for drøyt å forvente av disse produktene?

Ble telefonenes skjerm knust innenfor makspåkjenning eller etter de ble utsatt for ekstra krefter? Makspåkjenning: definerer jeg her som det utstyrsfabrikanten har satt som krav til utstyret.

Alle telefonene fungerte fint etter kulde- og varmetest, samt etter 2 x 5 fall fra 0,7 meter mot parkett. Det var først etter fall fra 1,8 meter (hodehøyde) at skjermene på de fleste telefonene sprakk etter å ha truffet betong med skjermen først. Unntakene var Cat-telefonene, hvor skjermen sprakk først ved fall fra enda større høyde.

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte en et år gammel Xperia Z brukt, og på den var pakningene på to av lukene ødelagt.

Fikk hevet kjøpet da tre av fire fuktindikatorer var rosa og hodetelefonpluggen hadde feil som gjorde at mobilen trodde headset var innkoblet hele tiden.

Jeg våger ikke legge slike "vanntette" mobiler under vann, men stoler på at de vil tåle en regnskur.

Lenke til kommentar

Hadde vært spennende om de også hadde testet "oljeplattformarbeider-telefonen" ToughShield R500+. Den skal vel tåle det aller meste...?attachicon.gifToughShield.jpg

http://www.tough-shield.com/device/r500-2/

Brukes den av oljearbeidere? Sto ikke at den var Ex-godkjent såvidt jeg kunne se.

AtW

Nei, man får problemer hvis man blir oppdaget med denne mobilen i lommen på en oljeplattform eller raffineri.

Mulig oljeplattformarbeidere er uforsiktig med mobilene sine og trenger en ekstra solid mobil når de er hjemme?

Lenke til kommentar

Jeg hadde en Xperia Z som jeg hadde under vann, noe den visstnok ikke tålte da den begynte å skru seg av, og nektet og gå ut av "Safemode". Tenkte jeg skulle klage på dette da jeg så klausulen:

"[2] Telefonen flyter ikke, og er ikke konstruert for å brukes under vann mer enn det IP55 eller IP57 angir, og må ikke utsettes for flytende kjemikalier. Hvis væskeoppdagelse blir utløst på telefonen eller batteriet, er garantien din ugyldig.".

Dette syntes jeg er rart at er tillatt fra Sony sin side, da telefonen er reklamert for å være vanntett (Og nei, jeg hadde ingen luker oppe heller, jeg sjekket dette flere ganger).

Lenke til kommentar
  • Opprett ny...