Muncie Skrevet 22. mars 2014 Del Skrevet 22. mars 2014 (endret) Min tante på 87 skulle ha hjelp til å skrive ett testamente og fikk time hos en advokat, siden hun er dårlig til bens fikk hun min bror til å kjøre seg, da de skulle inn ville hun at min bror skulle bli med inn til advokaten men han ville ikke, advokaten ville også at hun skulle komme inn alene. Det viste seg snart at advokaten stilte visse krav for å hjelpe henne, hun krevde bl.a. en avtale om at hun skulle ta seg av hele arveoppgjøret når den tiden kom. Det jeg lurer på er om dette er vanlig praksis blandt advokater og er det lovlig?, etter min mening synes jeg dette virker svært betenkelig. Endret 22. mars 2014 av Muncie 1 Lenke til kommentar
johanf Skrevet 22. mars 2014 Del Skrevet 22. mars 2014 Det er da flust av advokater der ute, så om du ikke liker den du har nå, er det bare å bruke en annen. Selv er jeg enig i at det høres rart ut, uten at jeg er noen ekspert på området. Man må kanskje ha advokat til arveoppgjøret uansett? Hun skulle vel bare forsikre seg om at inntekten falt på henne uansett. Men ja, høres merkelig ut. Lenke til kommentar
Muncie Skrevet 24. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2014 (endret) Kanskje ikke så enkelt å forklare ei dame på 87 at hun bare kan finne en ny advokat, kan aldri tenke meg at det ville blitt noe behov for advokat heller men nå viser det seg visst at hun faktisk har skrevet i testamentet at hun ønsker at advokat N.N skal ta seg av alt sammen, og tydeligvis til blodpris, for å sette opp dette arket har advokaten beregnet seg 4 timer *2800 NOK. Endret 24. mars 2014 av Muncie 1 Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 24. mars 2014 Del Skrevet 24. mars 2014 Det er (av naturlige grunner) ikke den avdøde som bestemmer hvordan arveoppgjøret skal foregå. Det er arvingene, innenfor loven selvsagt. Om dere vil respektere det ønsket antar jeg er deres sak. Og nei, man trenger ingen advokat om arvingene er vel forlikte og det ikke er noen juridiske snublesteiner noe sted. Geir 1 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 25. mars 2014 Del Skrevet 25. mars 2014 (endret) Vel, jo, se skifteloven § 87a: § 87a. Arvelater kan ved testament utpeke en bestemt, navngitt person til å utføre bobehandlingen (testamentsfullbyrder). Testamentsfullbyrderen skal fungere som fullmektig ved privat skifte og bobestyrer ved offentlig skifte. En slik testamentsbestemmelse er ikke bindende for avdødes livsarvinger eller ektefelle.I særlige tilfeller kan retten bestemme at skifte kan foregå uten bistand eller uten fortsatt bistand fra testamentsfullbyrderen. Avdøde kan også gi instrukser om hvordan testamentsfullbyrder skal fullbyrde testamentet. Slik jeg ser det vil motivasjonen for et slikt krav fra advokatens side typisk være fremtidig arbeid. Hvor vanlig eller uvanlig det er vet jeg ikke. Endret 25. mars 2014 av krikkert Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 25. mars 2014 Del Skrevet 25. mars 2014 Ehm, står det ikke der at en slik bestemmelse ikke er bindende for livsarvinger og ektefelle? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 25. mars 2014 Del Skrevet 25. mars 2014 Korrekt - men slik det er beskrevet i førstepost ser det ikke ut som om tante har hverken livsarvinger (barn) eller ektefelle. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 25. mars 2014 Del Skrevet 25. mars 2014 Aha. Ser man det. Da ville jeg snakket med tante og spurt om det faktisk var hennes ønske, eller om det var advokatens. I siste fall kan man jo få det strøket igjen. Geir Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 25. mars 2014 Del Skrevet 25. mars 2014 Dette må da være i strid med nær sagt alle regler for god advokatskikk? 1.2 ... Advokaten plikter innenfor lovens ramme og etter beste evne å ivareta sine klienters interesser. Det skal skje uten tanke på personlig fordel eller risiko, politisk oppfatning, rase, religion eller utenforliggende hensyn. 1.3 Advokatens opptreden En advokat skal i sitt virke opptre saklig og korrekt. Advokaten må unngå en opptreden som er egnet til å skade standens og yrkets anseelse. 2.1.1 For å leve opp til forpliktelsene som en advokat påtar seg, er det nødvendig at han er uavhengig slik at hans råd og handlinger ikke påvirkes av uvedkommende hensyn. Især er det påkrevet at han ikke lar seg påvirke av egne personlige interesser eller press utenfra. 2.1.2 En advokat må ikke påta seg oppdrag hvor hans personlige økonomiske interesser kan komme i konflikt med klientens interesser eller ha innflytelse på hans frie og uavhengige stilling som advokat. 2.2 Tillitsforhold I sin virksomhet er advokaten avhengig av tillit som bare kan oppnås når advokatens hederlighet og integritet er hevet over tvil. 3.1.5 Hvis omkostningene i forbindelse med et oppdrag må antas å bli uforholdsmessig høye i forhold til klientens økonomiske stilling eller de interesser saksforholdet gjelder, skal advokaten i tide gjøre klienten oppmerksom på dette. ... 3.3.1 Klienten har krav på å få opplyst hvordan advokaten har beregnet sitt salær. Salæret skal stå i rimelig forhold til oppdraget og arbeidet som er utført av advokaten. Det å ta 11200 kroner for en oppgave som i utgangspunktet klienten får utført gratis virker uforholdsmessig i forhold til oppdraget. 1 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 25. mars 2014 Del Skrevet 25. mars 2014 At du selv kan sette opp et testamente gratis gjør det ikke uforholdsmessig at en advokat tar seg betalt for det. Timebruken (fire timer) virker høy, men om den er for høy kommer an på hva tiden er brukt til. Når man ikke vet omfanget av oppdraget er det lite skjønnsomt å kritisere prisen. 1 Lenke til kommentar
Muncie Skrevet 25. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 25. mars 2014 I utkastet hun hadde satt opp selv var ikke advokat nevnt med ett ord men hun synes det virket klønete formulert og ei venninne hjalp henne og finne en advokat for å "renskrive" det, min bror som også kjørte henne til advokaten men som advokaten ikke ville skulle være med inn har sett det opprinnelige utkastet så testamentet er nok bare nærmest renskrevet, i tillegg står det at hun ønsker at denne advokaten skulle ta seg av ett fremtidig oppgjør, og dette er en advokat hun ikke kjente fra før og for dette har hun allerede betalt en del over 10 000, sånn som vi ser det har denne advokaten nærmest "testamentert" ett oppdrag til seg selv. 1 Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 25. mars 2014 Del Skrevet 25. mars 2014 At du selv kan sette opp et testamente gratis gjør det ikke uforholdsmessig at en advokat tar seg betalt for det. Timebruken (fire timer) virker høy, men om den er for høy kommer an på hva tiden er brukt til. Når man ikke vet omfanget av oppdraget er det lite skjønnsomt å kritisere prisen.Jeg leste feil, jeg trodde det oppdraget som advokaten hadde testamentert til seg selv skulle betales med den angjeldende summen. Ettersom kunden var inne og fikk gjort sitt på så kort tid at sjåføren ventet i bilen falt det meg ikke inn at dette kunne faktureres 4 timer for. Isåfall er det faktisk enda værre. 1 Lenke til kommentar
Muncie Skrevet 28. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 28. mars 2014 En liten oppdatering, det var min bror som ringte advokaten og bestillte time, jeg fikk i dag høre at dette er fakturert som "samtale med nevø- 800,-", tror sannelig jeg skal starte verksted jeg, sende regning for at folk bestiller time over telefonen, 3 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå