Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Problem med fremleier

Anbefalte innlegg

Jeg ligger an til å tape store beløp her.

Jeg inngikk i august i fjor en ett års bindende leiekontrakt av hybel. Altså må jeg betale ut juli. I desember flyttet jeg, og da jeg er bundet av kontrakten måtte jeg ordne fremleier. Det ordnet seg kjapt og jeg fikk fremleier fra januar av. Han må betale inn husleien til meg, da selve hovedkontrakten står i mitt navn.

Problemet her er at i kontraktsprosessen tok jeg et par snarveier, da jeg var veldig travel. Vi bruker en standard fremleiekontrakt, men det står også at den ikke er gyldig før en mnd forskuddsleie samt første avbetaling er på min konto. Jeg tolker dette som depositum + leie. Er dette riktig? Samtidig gav jeg nøkkelen til en jeg kjente, og fikk han til å gi nøkkelen til fremleier før vi skrev under kontrakt. Dette fordi jeg var i utlandet når fremleier flyttet til byen. Dette mener fremleier at gjør kontrakten helt verdiløs. Er dette også riktig?

Frem til nå har betalingene komt inn, men ene kom alt for sent. Da svarte han verken telefoner eller meldinger, så jeg så meg nødt til å oppsøke han. Da gav han klar beskjed om at han kommer til å slutte å betale snart. Han gav også klar beskjed om at han ikke kommer til å besvare telefoner eller meldinger fra meg videre. Jeg sa at han måtte i det minste si i fra når han flytter, så jeg kan få nøkkelen slik at jeg kan skaffe ny fremleier, men det var han ikke interessert i. Vil presisere at jeg her forholdt meg helt saklig og behersket. Vi snakker altså om en person med holdninger fra helvete. Han flytter først i juni, men sier selv at han anser det som "helt idiotisk å fortsette å betale", ettersom kontrakten ikke er verdt noe. Jeg blir altså snart nødt til å betale husleien for han for å unngå innkasso, om jeg ikke foretar meg noe. For meg innebærer dette at jeg må betale 11 000 i husleie i mnd, derav halvparten er husleien til fremleier. Det innebærer forbrukslån, avlysning av alle ferieplaner til sommeren for meg som ikke spesiellt pengesterk student.

Mitt spørsmål er enkelt og greit: hva kan jeg foreta meg? Kan jeg rettslig kreve inn penger, selv om kontrakten har slike "hull"? Kan jeg kreve at vi ordner en gyldig kontrakt, slik at jeg kan starte innkrevingsprosess mot han om han gjør som han sier? Eventuellt kan jeg få han kastet ut, slik at jeg kan få en ny fremleier? Hvor lang tid tar eventuellt en slik prosess? Om det tar 3 mnd så er jo det helt verdiløst. Eller kan det faktisk være slik at jeg risikerer å måtte betale 5500 i mnd i husleie for en idiot jeg ikke kjenner en gang, og som ikke besvarer meldinger eller telefoner, dersom jeg skal unngå krav mot meg?

Setter pris på litt innspill, da jeg i worst case faktisk kan tape 20 000 her.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1. FREMLEIEFORHOLDET

Fremleieforholdet reguleres av individuelt fastsatte

bestemmelser inntatt i kontrakten side 1, disse alminnelige

bestemmelsene og hovedleiekontrakten. Ved motstrid går

individuelle bestemmelser foran de alminnelig og

fremleiekontrakten foran hovedleiekontrakten.

Leieforholdet gir tilgang til bofellesskapets felles arealer –

og fasiliteter, samt eksklusiv tilgang til ett rom.

Fremleieforholdet anses etablert når fremleiekontrakt er

signert og rettidig innbetaling av forskuddsleie og leie for

første måned med tillegg av bofellesskapets fellesutgifter,

er mottatt til hovedleietakers konto.
Lenke til kommentar

"Forskuddsleie og leie for første måned" er overflødig: Forskuddsleie er leie for første måned, jfr. husleieloven § 3-2 (som også fastslår at det er ulovlig å kreve mer enn én måneds leie på forskudd), videre er det ulovlig å tilleggsfakturere fellesutgifter, jfr. husleieloven § 3-7. Disse bestemmelsene må strykes som i strid med tvingende lovgivning.

Etter de modifikasjonene er resultatet at leieavtalen er bindende når første husleie er betalt.

Fremleier har ikke rett i at kontrakten er verdiløs fordi han fikk adgang til leieobjektet før avtalen var undertegnet.

Det er også et ikke helt irrelevant spørsmål at å tilegne seg besittelse av fast eiendom som man ikke har rett til å besitte (hvis han hevder at kontrakten ikke er bindende for ham er den heller ikke bindende for deg, og da har han ingen rett til å bo der) er straffbart, som potensielt kan rammes av straffeloven §§ 395, 396, 397, og 402. I tillegg vil hans (ulovlige) bruk av eiendommen hindre deg i å utnytte fremleieretten til din rettmessige avkastning, noe som innebærer at han er erstatningsansvarlig for det tapet du lider fordi du ikke kan fremleie til noen andre.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...