Gå til innhold

mollasunds treningslogg

Anbefalte innlegg

kommer til å logge treningen min her for min egen del. kom gjerne med innspill. trener for funksjonell styrke som kan bidra på rugbybanen.

Mål 1RM 09.14

Markløft 160g

Knebøy 120kg

Benkpress 100kg

Militærpress 75kg

Diet (mylog)

dd.mm.yy
RPT1

1x1-10 100kg
nw: 100kg

RPT2
1x1-10 100kg

nw: 100kg

Assist1

3x10

Assist2

3x10

Assist3
3x10

Endret av mollasund
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sidehev og flyes er feminine kroppsbyggerøvelser som ikke gjør deg til en særlig mye bedre rugbyspiller.

Det du trenger er fokus på de store flerleddsøvelsene. Noe du forsåvidt har allerede for overkroppen, men hvorfor trener du ikke knebøy med større frekvens når det har stor overføringsverdi til sporten din?

Når du går og trener annenhver dag så bør du også trene knebøy. Hver gang.

Jeg ville også brukt mer tid på push press enn militærpress hvis jeg var deg.

Lenke til kommentar

Å trene knebøy på underskudd hver gang vil føre til overtrening, er mye beintrening på rugby i tillegg. Samt er beina mye mye mer utviklet enn resten av kroppen. Kun benkpress gir ikke optimal brystutvikling, og derfor har jeg inkludert den. Sidehev er gull verdt i rugby, skulderpress treffer front delts og face pulls treffer rear delts. Derfor trenger jeg sidehev til å treffe med delts, samt den bygger stabilitet i skuldrene. Forklaring på at disse er feminine øvelser, spesielt sidehev? Jeg inkluderte push press tidligere for eksplosivitetens skyld, men militærpress gir bedre skulderutvikling som er viktig for taklinger.

edit: kan også være verdt å nevne at jeg IKKE bare trener mot rugby, men også mot en atletisk kropp

Endret av mollasund
Lenke til kommentar

Å trene knebøy på underskudd hver gang vil føre til overtrening, er mye beintrening på rugby i tillegg. Samt er beina mye mye mer utviklet enn resten av kroppen. Kun benkpress gir ikke optimal brystutvikling, og derfor har jeg inkludert den. Sidehev er gull verdt i rugby, skulderpress treffer front delts og face pulls treffer rear delts. Derfor trenger jeg sidehev til å treffe med delts, samt den bygger stabilitet i skuldrene. Forklaring på at disse er feminine øvelser, spesielt sidehev? Jeg inkluderte push press tidligere for eksplosivitetens skyld, men militærpress gir bedre skulderutvikling som er viktig for taklinger.

edit: kan også være verdt å nevne at jeg IKKE bare trener mot rugby, men også mot en atletisk kropp

Markløft er en vanskeligere å restituere seg fra enn knebøy, så da er det litt rart at du har trent knebøy 0 av 4 ganger og markløft 2 av 4 ganger.

Jo, kun benkpress kan fint gi optimal brystutvikling, i hvert fall hvis du gjør det skikkelig med 1 sekund pause på brystet. Flyes er en helt unødvendig øvelse for folk flest.

Militærpress treffer lateral deltoid ganske bra, så du trenger ikke nødvendigvis sidehev, selv om det er greit nok hvis du er opptatt av utseendet. Face pulls er derimot en nyttig øvelse, og ifølge EMG-målinger aktiverer den faktisk også lateral deltoid bra i tillegg til selvfølgelig rear deltoid og rotator cuff.

At push press gir dårligere skulderutvikling tror jeg ikke er tilfelle. Greit nok at man bruker beina for å få stanga i bevegelse, men på veien ned så skal man tross alt kontrollere 110 kg istedet for 80 kg som i militærpress, og negativen bidrar også signifikant til muskelhypertrofi.

Endret av Forumtroll1
Lenke til kommentar

Hmm.. skal få tatt en titt på det senere, muligens jeg får kjørt inn to bøy økter i uken. Ble anbefalt av en at jeg måtte inkludere flyes, men dersom det du sier er sant dropper jeg den, er ikke særlig fan av øvelsen.

A

Bøy

Press

Benk
Hang Clean

Hip thrust

B

Mark
Pullups
Roing

Push Press

Facepull

AxBxAxBx

Hvordan ser det ut?

Lenke til kommentar

Skrev først en del tekst, men så flyttet jeg rundt på noen øvelser og så ble det bare rot. Men hvis du skal gjøre de øvelsene der så ville jeg fordelt dem omtrent sånn:

A

Bøy

Push Press
Hang Clean

Hip thrust
Roing

B

Mark

Benk

Pullups

Press

Facepull

AxBxAxBx

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...