Gå til innhold

Hvis prosessor og ram er viktigere enn grafikk, denne?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du kan jo bytte ut hd med en ssd, den jeg anbefaler koster litt over 1000kr. Er samsung evo 250.

Ingen dum idé. Hvordan vil dette påvirke garantien, og installasjon av Windows? Lett å installere på nytt?

Jeg har også sett på Intel Nuc. Hvordan vil den med i5 4250U og en 240 GB SSD oppføre seg sammenlignet med laptopen og i7 4700MQ?

Endret av Superbit
Lenke til kommentar

Kjøper ikke den intel nuc for å holde på med video redigering.

Jo flere kjerner jo bedre og i7 > i5 grunnet hypertreading (flere logiske CPU )

4700mq quad core 4 kjerner og 8 tråder.

Hvis du klare deg med intel grafikk hd4600 og 1333×766 oppløsning på dens skjerm.

Det kommer en bedre snart som heter Z510 med skikkelig skjerm og dedikert geforce grafikk kort som

helt sikkert er mye bedre for din bruk. Den har hybrid hdd/ssd (ssd express cache)

Lenovo IdeaPad Z510 15.6" Full HD(1920×1080)

GeForce GT740,Core i7-4700MQ,8GB RAM,1000GB HDD/SSD,DVD±RW,Windows 8.1

https://www.mpx.no/lenovo-ideapad-z510-156-full-hd/806987

Max støttet RAM er 16GB ( leveres med 8GB i form av 2×4GB moduler)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Kjøper ikke den intel nuc for å holde på med video redigering.

Jo flere kjerner jo bedre og i7 > i5 grunnet hypertreading (flere logiske CPU )

4700mq quad core 4 kjerner og 8 tråder.

Hvis du klare deg med intel grafikk hd4600 og 1333×766 oppløsning på dens skjerm.

Det kommer en bedre snart som heter Z510 med ...

https://www.mpx.no/lenovo-ideapad-z510-156-full-hd/806987

Så bra ut den, men er også 30 % dyrere ;o) Takk for innspillet angående "quad core vs SSD". Var det jeg trodde, men så begynte noen andre her å mase om at jeg "måtta ha" SSD hvis jeg skulle ha en rask pc.

Laptopen og den stasjonære jeg bruker i dag er dårligere på alle områder enn Lenovo'en (og Nuc'en) jeg linket til. Funker ok å redigere, så jeg vet i hvert fall at videoredigeringen uansett vil flyte bedre enn i dag.

Endret av Superbit
Lenke til kommentar

SSD er jo fint det. Og kjapt å ha til scratch disk.Men massevis av ssd gigabyte koster.

Men tilbake til en laptop med i7-4700QM.

Å rekode en video som med 4700qm tar 20 minutter kontra mere enn 30 minutter med en i5 dual core u/ht og få en video ferdig tidligere er noe alle vil foretrekke.

Det blir veldig merkbart i større prosjekter.

Tiden før prosjektet er ferdig er uansett mye raskere med en slik cpu uansett om du har hdd eller ssd.

Man velger liksom ikke bort quad core i7 4700 CPU.

Merk dog at den g510 i tillegg til lav oppløsning på 1366×768 og kan ha et "billig" display sammenliknet med dyrere modell med 1920×1080 lcd display.

Lenke til kommentar

SSD er jo fint det. Og kjapt å ha til scratch disk.Men massevis av ssd gigabyte koster.

Men tilbake til en laptop med i7-4700QM.

Å rekode en video som med 4700qm tar 20 minutter kontra mere enn 30 minutter med en i5 dual core u/ht og få en video ferdig tidligere er noe alle vil foretrekke.

Det blir veldig merkbart i større prosjekter.

Tiden før prosjektet er ferdig er uansett mye raskere med en slik cpu uansett om du har hdd eller ssd.

Man velger liksom ikke bort quad core i7 4700 CPU.

Merk dog at den g510 i tillegg til lav oppløsning på 1366×768 og kan ha et "billig" display sammenliknet med dyrere modell med 1920×1080 lcd display.

God flyt mens jeg redigerer og klipper er viktigere enn hastigheten på rendringen til slutt. På middels store prosjekter sitter jeg i ukevis å redigerer. Rendringen til slutt tar bare en dag uansett, og kan sture å gå mens jeg holder på med noe annet.

Bruker annen monitor når jeg redigerer (og f.eks. ser film), så displayet spiller liten rolle for min del. Har 1366x768 på dagens laptop, og kan fint leve med det :o)

Endret av Superbit
Lenke til kommentar

Men da må jeg vel opp i betydelig høyere pris? Eller mener dere at det er bortkastet med så god cpu hvis jeg ikke har ssd i tillegg? Eller svarte dere på noe annet jeg spurte om, som vanlig her inne, hehe ;p

Du kan kjøpe en SSD til 600-1000 kr (128 - 256 GB), SanDisk Ultra Plus er veldig bra. :)

Samsung 840 EVO er god den (spesielt ytelsen), men når SanDisk er billigere synes jeg ikke det er vanskelig å velge bort Samsung-en.

Var det jeg trodde, men så begynte noen andre her å mase om at jeg "måtta ha" SSD hvis jeg skulle ha en rask pc.

Det stemmer, forsåvidt. En HDD klarer aldri å gjenskape samme brukeropplevelsen som en SSD... Aldri.

Du må ha en SSD hvis PC-en skal føles rask, silkemyk, stabiltflytende etc. "Rask" er relativt, men etter at du har erfart hva en SSD kan utrette så skjønner du med en gang at det er snakk om natt og dag. Husk at HDD er den mest merkbare flaskehalsen i en PC.

Jeg ville heller gått ned i pris og mistet litt på andre komponenter, for å få råd til en SSD. Det som er så synd er at de fleste bærbare PC-er egentlig bare er drittprodukter som ikke burde ha sett dagens lys.

Hybridløsninger er betraktelig bedre enn HDD, men dette er bare en løsning hvor du har en bitteliten, litt enklere SSD som rommer det aller viktigeste. Du vil komme opp i situasjoner hvor systemet henter data fra HDD-en, men i et bra optimalisert system så føles det ganske mye som en dedikert SSD, nettopp fordi noe av dataen faktisk ligger på en SSD. Det er hva det er, kompromiss, litt av begge. Noe som egentlig er bedre er èn av hver - SSD og HDD. Da har du en sprek systemdisk og et lager for personlige filer.

Endret av Stian Aarskaug
Lenke til kommentar

Den gå grei ut, og SSD er ikke ett møst enda, men i fremtiden så vil nok SSD være standard på alle maskiner slik som HDD disker var for ett par år siden. Nå begynner SSD å komme. maskinen blir jo kjappere med en SSD, men jeg vil ikke si at det er ett møst for at maskinen skal gå fort. Maskiner med HDD kan oppleves raske de også, men du vil nok merke forskjell på en maskin med SSD.

HDD er dermed fortsatt brukenes, særlig hvis du trenger mye lagringsplass og vi skal ikke glemme HDD diskene helt enda. Skriver nå på en maskin med HDD og denne maskinen er ett jern, og den går så raskt som jeg vil ha maskinen, og hvis den hadde gått raskere sp mener jeg at jeg ikke hadde merket det.

Endret av BirgerCaC
Lenke til kommentar

Jeg ville heller gått ned i pris og mistet litt på andre komponenter, for å få råd til en SSD.

Så du mener (i motsetning til syar2003) at SSD er viktigere enn quad core til min bruk?

Endret av Superbit
Lenke til kommentar

Syns noen er litt tåpelig opptatt av ssd her. Prøv heller å hjelp tråd starter med saken hans.

Den bærbare skal brukes til video redigering (krever pass) det er en (hovedsaklig plass tilen 2.5 drive) og det er et budsjett (rundt 5000,-)

Benytte ekstern skjerm.

Man kan ha en stk intern drive av type 2.5".

Det er heller ikke noen hdd sata bay opsjon til denne , og det som finns på ebay er ikke kompatibelt.

Sier seg da at 128GB og selv 256GB er alt for lite plass.

Trådstarter har heller ikke uttrykt nsoe ønske om å benytte ekstern disk, så vi antar at disk = det som er i PCen.

Tilgang til andre 15" bærbare med i7 4700qm i dette prisområdet.

https://prisguiden.no/kategorier/baerbar-pc?categoryId=2&sort=price&order=asc&detailId%5B%5D=747%2845365%29&detailId%5B%5D=747%2845293%29&detailId%5B%5D=747%2845404%29&detailId%5B%5D=747%2845380%29&detailId%5B%5D=747%2846208%29&detailId%5B%5D=747%2845403%29&detailId%5B%5D=747%2846650%29&detailId%5B%5D=70%2815%7C16%29&pg-q=&price_min=&price_max=

I kontor oppgaver og oppstart vil denne G510 være relativt rask siden den er utstyrt med hdd/ssd hybrid 1000G/8G.

Toget er jo heller ikke gått for å få satt inn SSD (down the road) da denne ikke kan bestilles levert med rein ssd uansett. Så man må uansett kjøpe i tillegg og bytte ut selv , klone og/eller reinstallere og være villig til å bryte lenovos garanti bestemmelser.

Jeg har SSD i alle mine PCer og bærbare selv privat og arbeid (sier jo hva mitt ståsted er til ssd). Men det er ikke poenget her.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Jeg kunne levd med en ekstern, og ville vært et must med 128 GB SSD, men det påvirker jo også budsjettet. Eneste måten jeg kan holde meg innenfor budsjettrammene mine med SSD slik jeg ser det da, må være å droppe quad core. Slik jeg tolker summen av innspill lønner ikke det seg. Så da kommer jeg nok ikke til å fokusere på SSD i denne omgang :o)

Et annet spørsmål: Hvordan kan så lite som 8 GB SSD fungere i en Hybrid? Trenger ikke Windows litt mer plass?

Lenke til kommentar

Det brukes i Windows 8.1 til cache.

Alt av operativsystem,programmer,filer er installert i hdd plate delen. Men aksess til det som systemet har lært seg skal lastes ligger lagret i ssd nand modulene.

http://snia.org/sites/default/files2/SDC2013/presentations/FileSystems/AndyHeron_Enhancements_To_Win81_Storage.pdf

Men ekstern er jo igjen en hdd men over raskere usb 3.0 grensesnitt.

Det koster å kjøpe.

Jeg vil anbefale deg å bare gå til anskaffelse av den jeg.

Du kan bytte ut den interne 1tb 2.5" hybrid disken til ssd seinere om du føler at du ønsker eller trenger det. Samt ha avsatt penger til det.

500Gb Ssd kommer opp imot 2-3000,- om du skal ha noe med robust kvalitet.128 og 256 har jeg personlig gått forbi å ha i bruks laptopper (unntak surfepc/kontor PC), det er for lite plass.

Kan ikke stå inne for en slik anbefaling i ditt tilfelle

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...