ingevel Skrevet 21. mars 2014 Del Skrevet 21. mars 2014 skal finne tilbake noen filer som er slette fra disken. bruker ontrac easy recovery. alle filene finner progammet men alle filer er korrupt. Noen tips til å få dei tilbake i live? Lenke til kommentar
JonasPB Skrevet 21. mars 2014 Del Skrevet 21. mars 2014 Ontrack easy recovery er såvidt jeg vet butikkvarianten (den som blant annet elkjøp/lefdal har i sine pc-klinikker) av IBAS sin software for datarecovery, og er således ett ganske kraftig program, men med sine begrensninger. Jeg har vært borti dette en del og det er ikke alltid det klarer jobben, og i enkelte tilfeller har faktisk gratisprogrammet Recuva klart det. Det er litt hist som pist hva som har fungert best, men jeg ville prøvd med det først. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 21. mars 2014 Del Skrevet 21. mars 2014 (endret) Programmet finner gamle fil index for hvor alle adressene er til de blokker som inneholder alt av data for å sette sammen en fil. Dessverre er flere av blokkene overskrevet med nye data. Bytte recovery program fra ontrack til noe annet vil ikke hjelpe på en slik situasjon. Med en gang du sletter en fil er de blokkene den har brukt blitt ledige og brukes på nytt . Tenk på at windows f.eks logger , temp , og eventlogs , saker og ting i en bråte funksjoner i OS hele tiden konstant. Det blir kontinuerlig skrevet til disk selv om "du " ikke lager noen egne filer , kopierer eller laster ned noe. Skal egentlig en god del flaks til å hente igjen "hele" slettede filer fra en disk som er i bruk. Vanligvis er det kun bruddstykker. Endret 21. mars 2014 av syar2003 Lenke til kommentar
ingevel Skrevet 21. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 21. mars 2014 eg trodde at windows bruker først den ledige plassen. stemmer ikke dette? god plass igjen på disken både før og etter sletting... men kommer opp en feil mld i recuva at filen er skrevet over. men noen står det at filen er fullt mulig å gjenskape, men kan ikke åpne feks word fordi filen er korrupt... Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 21. mars 2014 Del Skrevet 21. mars 2014 Windows (og ntfs) bruker vanligvis nærmeste ledige plass først til allokering av nye data , og Der det er størst sjans for å lagre en fil sammenhengende , men det er egentlig ikke noe fast system utover det . Det er slik det er blitt observert. Samtidig så har du også automatisk defragmentering som vil ødelegge , defrag konsoliderer og skriver over ledig plass (pakker data sammen og reorganiserer og flytter om på datablokk innhold) for å forbedre ytelsen. Jeg mener fremdeles du kaster bort tid på dette. Men du får bare fortsette å prøve om du vil. Lenke til kommentar
JonasPB Skrevet 24. mars 2014 Del Skrevet 24. mars 2014 Det at du heller ikke i recuva får tilgang til filene tyder på at filplasseringen har blitt overskrevet. Alternativet du står igjen med da er å sende inn disken til IBAS for profesjonell filredning, spørsmålet da er hvor viktig innholdet på disken er for deg - ettersom det kan bli en meget kostbar affære (6000-12000kr var det siste jeg hørte fra den kanten) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå