Gå til innhold

xp2500+/Tm volcano 11+

MedStud

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har samme vifte på en 2800+ XP. Jeg hadde også høy temp da jeg hadde skrudd sammen maskinen. Jeg fant ut at viften sto feil vei på CPU`en. Da fikk jo ikke CPU nok kjøling og tempen ble for høy. Jeg tok av viften, snudde den og satte den på rett vei, og nå er temp mellom 40-49 alt etter belastning. Den bråker heller ikke lenger, vifta kan gå på mye lavere turtall. (Før gikk den på max mens den forgjeves prøvde å kjøle CPU) Jeg lurte også på om jeg hadde for mye kjølepasta, jeg har nok ikke for lite ihvertfall, men det går helt fint. Jeg har også satt temperatur-sensoren på (den som fulgte med vifta) og det ser ut til å funke fint!

Lenke til kommentar
Jeg har samme vifte på en 2800+ XP. Jeg hadde også høy temp da jeg hadde skrudd sammen maskinen. Jeg fant ut at viften sto feil vei på CPU`en. Da fikk jo ikke CPU nok kjøling og tempen ble for høy. Jeg tok av viften, snudde den og satte den på rett vei, og nå er temp mellom 40-49 alt etter belastning. Den bråker heller ikke lenger, vifta kan gå på mye lavere turtall. (Før gikk den på max mens den forgjeves prøvde å kjøle CPU) Jeg lurte også på om jeg hadde for mye kjølepasta, jeg har nok ikke for lite ihvertfall, men det går helt fint. Jeg har også satt temperatur-sensoren på (den som fulgte med vifta) og det ser ut til å funke fint!
hmm? hva som er "rigtig" vei da? forklar er du snill!
Lenke til kommentar

Hvis du ser nøye på bruksanvisningen til vifta ser du at logoen på toppen av vifta skal stå en bestemt vei i forhold til hovedkortet, (ihvertfall stemte det på mitt hovedkort)

Uansett... vifta er jo flat under, MEN på den ene siden går ikke flaten like langt ned som resten (som et trappetrinn). På CPU-festet er det en forhøyning som passer til dette "trappetrinnet"

Lenke til kommentar
Hvis du ser nøye på bruksanvisningen til vifta ser du at logoen på toppen av vifta skal stå en bestemt vei i forhold til hovedkortet, (ihvertfall stemte det på mitt hovedkort)

Uansett... vifta er jo flat under, MEN på den ene siden går ikke flaten like langt ned som resten (som et trappetrinn). På CPU-festet er det en forhøyning som passer til dette "trappetrinnet"

Regner med at det "trappetrinnet" er på kjøleblokken og ikke på vifta :wink:

Lenke til kommentar

var vifta sånn når du fikk den?

Lenke til kommentar
Var vifta hvordan da?

Forresten så viser visst probe-programmet mitt for høy temp en det som er faktisk temp, i bios sier den at temp er 10 grader mindre, dvs rundt 35 grader.

:lol::lol::lol:

Jeg tipper at det er bios som viser feil.. Eller som hos meg så er det 2-3 grader forskjell, så regner jeg bestandig den som har høyest temp som riktig..

Lenke til kommentar

Joda det er nok smart det. MEN den gangen da jeg var ung og dum og hadde satt viften på feil vei, da viste probe 50 grader og alt noelunde greit, mens BIOS tempen var på 70-75 grader (maskinen shutta ned = 75)

Nå sier bios ca 35 grader mens probe sier ca 45 grader

Uansett det er jo ikke så nøye, de er jo begge innenfor det som er akseptabelt :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...