Gå til innhold

Fokusstøy fra 100D under filming

Anbefalte innlegg

100D skulle bli mitt første systemkamera som kunne filme. I utgangspunktet er det ikke noe jeg har behov for, men det føyer seg inn i rekken "kjekt å ha". Begeistringen skulle imidlertig ta for slutt ved første filmklipp. Fokusmotoren i STM objektivet bråker såpass mye at mikrofonen fanger opp støyen. I tillegg er autofokusen i det treigeste laget. Er det slik det skal være?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det slik det skal være?

Ja, det vil si at det er slik det er, muligens ikke slik det burde være. Litt forbauset over at du hører foksueringen, men det spørs nok på forholdene. Treg er fokuseringen på alle speilreflekskameraer i video, selv 70D er ikke noe lyn selv om den er en god del bedre.

Endret av seriksen
Lenke til kommentar

Det kommer nok veldig an på objektivet du bruker hvor mye støy du får fra fokusmotor. Har sett videoer hvor det ikke er noe problem.

Støy fra Stabiliseringen i objektivet er et større problem.

Jeg opplever ikke fokusstøy med 100D og 18-55 IS STM, men vindstøy er veldig plagsomt på 100D.

Lenke til kommentar

Jeg har en 70D og testet videofunksjonen fra forsetet i en bil med en Sigma 70-200/2,8. Fokusstøyen forplanter seg såpass at min påstand er at denne kombinasjonen er uakseptabel uten ekstern mikrofon, eller at man begrenser seg til manuell fokus.

Lenke til kommentar

Jeg har en 70D og testet videofunksjonen fra forsetet i en bil med en Sigma 70-200/2,8.

Men saken er det at STM objektivene til Canon ska ha lydløse fokusmotorer og ikke ha innvirkning på opptakene.

Fokusstøyen forplanter seg såpass at min påstand er at denne kombinasjonen er uakseptabel uten ekstern mikrofon, eller at man begrenser seg til manuell fokus.

Ja, er enig at en ekstern mikrofon fjerner mye støy og skal man ha noe noenlunde gode opptak et det og anbefale.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...