Gå til innhold

Søndagsåpne butikker?


Anbefalte innlegg

Så enkelt er det nok ikke. Hvis søndagsåpne butikker blir en norm, noe den fort kan bli uten folkets støtte, vil det ikke være aktuelt å være annerledes. Og uavhengig av hva kundene ønsker, vil ikke etterspørselen etter dagligvarer øke noe særlig. Dette er ikke et problem som et fritt marked vil løse. Derfor vil det bli dyrere å drive 7 dager i uka, og utgiftene må hentes inn et sted. De ansatte taper fordi det blir flere dårlige vakter, og samfunnet taper fordi tendensen sprer seg, jfr. ditt utsagn om at det ikke er synd på butikkansatte fordi du jobber skift. Two wrongs don't make a right.

Endret av Isbilen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

La kjøpmennene selv få bestemme når de skal ha butikkene sine åpne.

 

1 - Verken folk eller bransjen ønsker det

Om verken folk eller bransjen ønsker det, så er det ingen som tvinger dem til å ha søndagsåpent. Argumentet faller på sin egen urimelighet.

 

2 - Det vil bli dyrere å handle

Allerede i dag er det såkalte Brustad-buer tilknyttet helt ordinære butikker. Disse har åpent på søndager, og har like mange på jobb som en hvilken som helst annen dag i uken. Med tanke på at strømmen i dagligvarebutikkene uansett ikke skrus av om natta, så kan ikke det være andre kostnader enn lønn som kan regnes som spesielt relevant. Butikkene har allerede søndagsansatte, og det er lite trolig at matprisene blir påvirket av at kundene får tilgang til hele butikken, isteden for en 100 kvadratmeter stor seksjon av den.

 

3 - Hviledagen er hellig

Nettopp, og folk bør få bruke den slik dem vil. Om kjøpmennene vil la butikkene være åpne, så la dem få gjøre det. Om folk vil handle på en søndag, la dem få gjøre det.

 

4 - Det er ikke behov for å ha butikkene åpne 24/7

Det er riktig, men det er unektelig veldig beleilig med døgnåpne butikker. Det er ikke behov for å tørke seg bak med dasspapir heller, man kan bruke vann og venstrehånda isteden - spesielt beleilig er det ikke.

Endret av Star Fox
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er lett å komme med motargumenter når du tilpasser mine, eller hur?

Hvis det blir lov å ha søndagsåpent, så skal jeg love deg at det vil tilsvare en tvang til å ha søndagsåpent. Unntakene vil være i bygder med bare en butikk.

Det er nok mulig at de butikkene som opererer med søndags-seksjon ikke ville vært så mye dyrere om hele sjappa var åpen, men de tilhører ikke noe flertall. De fleste steder vil måtte bruke flere dagsverk på å få dette til å fungere.

Ja, folk bør kunne bruke hviledagen til det de ønsker, og det tar vi hensyn til ved å hindre butikkene i å ha åpent på søndager. Det gir mer netto frihet enn virketvangen et frislipp jobber mot.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

3 - Hviledagen er hellig

Nettopp, og folk bør få bruke den slik dem vil. Om kjøpmennene vil la butikkene være åpne, så la dem få gjøre det. Om folk vil handle på en søndag, la dem få gjøre det.

 

Hva med de som må jobbe, skal ikke de få bruke dem slik dem vill? Og ikke kom med noe tull slik at det er valgfritt og jobbe i helger, AML hindrer at folk må jobbe hver dag og annet slikt tull for det er ikke reelt. Dessverre..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis det blir lov å ha søndagsåpent, så skal jeg love deg at det vil tilsvare en tvang til å ha søndagsåpent.
Dette krever at det er en butikk som dytter den første dominobrikken. Det tyder jo på at det er bransjen selv som initierer det. At andre følger på er en naturlig konsekvens av konkurranse. Hvorfor er det ikke flere butikker med søndagsåpen seksjon? Utløses "tvangen" først når hele butikken er åpen?

Ja, folk bør kunne bruke hviledagen til det de ønsker, og det tar vi hensyn til ved å hindre butikkene i å ha åpent på søndager.
Hvem er "vi" og hvem er det som blir tatt hensyn til? Om folk nektes å jobbe og handle på søndager så blir jo ikke "folk" tatt hensyn til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis det åpnes for søndagsåpent, vil ingen være sist ute, naturligvis. En vil selvfølgelig alltid være fri til å kjøre bedriften sin i grøfta, men "valget" å la være lukter mer av nødvendighet enn av frihet.

Du er jo også med på å kalle det en "hviledag". Det betyr en dag som ikke er som alle andre, i praksis frihet fra yrkesaktivitet. Dette er som de fleste andre situasjoner ikke en pose-og-sekk-situasjon. Vi kan ikke både ha total frihet til å gjøre akkurat hva vi vil, inkludert arbeid, og hviledag. Dette er den ene dagen vi prioriterer andre ting. Dessuten er det allerede mer enn nok muligheter til å jobbe på søndager for mindretallet som ønsker det.

Store deler av de som kommer til å jobbe på denne "hviledagen" vil ikke gjøre det av fri vilje. Deres frihet er ikke mindre verdt enn friheten til de som ønsker å jobbe, men det vil den i praksis bli.

 

Er tvang greit hvis den kommer som følge av frihet? Har ikke frihet egenverdi?

Endret av Isbilen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du svarte ikke på spørsmålet mitt. Hvorfor er det ikke flere butikker med søndagsåpen seksjon? Argumentet ditt om at ingen vil være sist ute gjelder tilsynelatende ikke her. Kan du forklare hvorfor?

Det er allerede mer enn nok muligheter til å jobbe på søndager
Hvem er det som har definisjonsmakt til å bestemme hva som regnes som nok arbeidsmuligheter på en søndag?

Store deler av de som kommer til å jobbe på søndag gjør det av tvang
Det kan du selvsagt dokumentere?

Du er jo også med på å kalle det en "hviledag". Det betyr en dag som ikke er som alle andre, i praksis frihet fra yrkesaktivitet.

Med tanke på hvor mange yrkesgrupper som jobber på en søndag, vil jeg si at søndag er akkurat som alle andre dager, bortsett fra at butikkene er stengt.

Er tvang greit som en følge av frihet? Har ikke frihet egenverdi?
Å inngå en arbeidskontrakt er fullstendig frivillig. Da jeg jobbet på Joker var søndagsvaktene de mest populære vaktene. Kan ikke forestille meg at det vil være veldig annerledes i andre dagligvarebutikker. Kan forestille meg at godt voksne folk vil være mer negativt innstilt.

Endret av Star Fox
  • Liker 1
Lenke til kommentar

I stedet for å prøve å lokke meg til å gi "feil" svar på spørsmål det er vanskelig å vite meningen med, kan du ikke heller manne deg opp og si rett ut hva du mener?

 

Selvsagt kan jeg ikke dokumentere en mening, da måtte jeg spandert en gallupundersøkelse, og det må du tilgi meg for å la være, men er du uenig? Mener du at folk flest har lyst til å jobbe på søndager, eller ikke ha en fast fridag i uka? Jeg tror ikke det.

 

Det er kanskje frivillig å inngå en arbeidskontrakt, men det er for de fleste ikke frivillig å arbeide, og da forsvinner liksom mye av kraften i det argumentet.

Endret av Isbilen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg fastslår bare at det ikke er hold i argumentet om at det vil være tvang for butikkene å holde åpent på søndager om det blir lovlig. Vel, med mindre du kan forklare hvorfor ikke flere butikker har fulgt etter bl.a. Kiwi med søndagsåpne seksjoner. Det at butikkene vil være "først ute" må jo åpenbart kunne brukes på flere situasjoner.

 

Så det at store mengder av søndagsjobberne kommer til å gjøre det av tvang, er din mening? Vel, jeg mener det motsatte. Butikker har vaktlister og de ansatte er i større eller mindre grad med på å utforme denne. Det er ikke sånn at det sitter en diktatorboss på Rema og bestemmer når Ola og Kari skal jobbe.

 

Nei, det er ikke frivillig å arbeide, men for de som ikke vil jobbe på søndager, så finnes det allerede "nok" yrkesgrupper som ikke jobber på den såkalte hviledagen. ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så det at store mengder av søndagsjobberne kommer til å gjøre det av tvang, er din mening? Vel, jeg mener det motsatte. Butikker har vaktlister og de ansatte er i større eller mindre grad med på å utforme denne. Det er ikke sånn at det sitter en diktatorboss på Rema og bestemmer når Ola og Kari skal jobbe.

 

 

Det er faktisk veldig vanlig at butikksjef eller en annen høyere stilling former vaktliste. Det er iallefall mine erfaringer fra tidligere jobber og venners jobber innenfor handel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg fastslår bare at det ikke er hold i argumentet om at det vil være tvang for butikkene å holde åpent på søndager om det blir lovlig. Vel, med mindre du kan forklare hvorfor ikke flere butikker har fulgt etter bl.a. Kiwi med søndagsåpne seksjoner. Det at butikkene vil være "først ute" må jo åpenbart kunne brukes på flere situasjoner.

 

Så det at store mengder av søndagsjobberne kommer til å gjøre det av tvang, er din mening? Vel, jeg mener det motsatte. Butikker har vaktlister og de ansatte er i større eller mindre grad med på å utforme denne. Det er ikke sånn at det sitter en diktatorboss på Rema og bestemmer når Ola og Kari skal jobbe.

 

Nei, det er ikke frivillig å arbeide, men for de som ikke vil jobbe på søndager, så finnes det allerede "nok" yrkesgrupper som ikke jobber på den såkalte hviledagen. ;)

I teorien ikke tvang, men i praksis. Jeg liker praksis når det er snakk om hvordan ting virkelig er.

Søndagsåpne seksjoner er en spesiell løsning man gjerne kjører på steder med mye folkestrøm selv på helligdager. I tillegg må man ha arealet til disposisjon. At ikke alle driver med dette har derfor sine naturlige årsaker, men hvis det blir frislipp for søndagsåpen blir situasjonen en ganske annen. Da vil søndagshandelen være en del av det vanlige handlemønsteret, og det vil for mange butikker være selvmord å holde stengt, fordi folk da vil venne seg til å ikke bruke disse butikkene.

 

Ingen vil i teorien tvinge folk til å arbeide på søndager heller, men selv om man ofte kan komme med ønsker og innspill til vaktplan, er det take it or leave it når den ligger der. Vil man ikke da ha søndagsvakten man har blitt tildelt, er alternativet å frasi seg pengene og godviljen. Da tilsier praksis noe ganske annet enn frihet, uten at jeg vil kalle det tvang.

 

Til det siste er det bare å si at ikke alle kan velge og vrake i yrker. Jeg synes at også de som må stå hele arbeidslivet i lavstatusyrker, skal få nyte godt av en fast og felles hviledag. Hvis det må gå på bekostning av friheten til de som ønsker å jobbe hele tiden, og dessuten er så kresne i frihetsutøvelsen at de insisterer på å jobbe i dagligvarebutikk på søndager, så synes jeg friheten til de førstnevnte skal gå foran.

Endret av Isbilen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis det åpnes for søndagsåpent, vil ingen være sist ute, naturligvis. En vil selvfølgelig alltid være fri til å kjøre bedriften sin i grøfta, men "valget" å la være lukter mer av nødvendighet enn av frihet.

Du er jo også med på å kalle det en "hviledag". Det betyr en dag som ikke er som alle andre, i praksis frihet fra yrkesaktivitet. Dette er som de fleste andre situasjoner ikke en pose-og-sekk-situasjon. Vi kan ikke både ha total frihet til å gjøre akkurat hva vi vil, inkludert arbeid, og hviledag. Dette er den ene dagen vi prioriterer andre ting. Dessuten er det allerede mer enn nok muligheter til å jobbe på søndager for mindretallet som ønsker det.

Store deler av de som kommer til å jobbe på denne "hviledagen" vil ikke gjøre det av fri vilje. Deres frihet er ikke mindre verdt enn friheten til de som ønsker å jobbe, men det vil den i praksis bli.

 

Er tvang greit hvis den kommer som følge av frihet? Har ikke frihet egenverdi?

Det er ikke noe hvis, men når vi endelig får søndagsåpne butikker. Målet bør være at alt er åpent og i drift på søndager. Ingen ting spesielt ved denne dagen. Har selv nettopp kommet hjem fra jobb og ser frem til fridager til uken, altså min hviledag.

Lenke til kommentar

 

Ingen har behov for å butikkene åpne 24/7 her i landet.

Så flott at du kjenner alles behov. Du må være en grei kar å kjenne...

 

Slikt handler vel mer om planlegging og at de som ønsker butikker åpne 24/7 er de som tar handlingen utrolig spontant, som jeg er en del av. Men mine behov som brus her og der sent på kvelden synes jeg ikke er en grunn til å holde butikkene åpne fordi jeg kan lett vente til de er åpne.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...