minotir Skrevet 21. mars 2014 Del Skrevet 21. mars 2014 Hei. Har hatt en Panasonic varmepumpe i 6-7 år nå og etter uværet med kraftig sludd så sprenger varmepumpen sikringen når den står i. Har prøvd å skru opp pumpen for å sjekke etter evt. Vannskader eller varmgang etter kortslutningen, men finner ikke noe galt. Noe lignende skjedde i fjor og da bare ventet jeg en måneds tid med å plugge den i igjen og da funket den så det et tydeligvis noe fukt i den vil jeg tro. Noen her som har tips til feilsøking jeg kan gjøre? Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 21. mars 2014 Del Skrevet 21. mars 2014 No veit eg ikkje kva vern du har og kor lang tid det tar før det slår ut, men det kan og vere jordfeil. Utan måleinstrument, isolasjonstestar og kunnskap om straum, så er det avgrensa kor langt du kjem på eiga hand. Du kan skru opp og sjå etter varmgang, svidde komponenter, irr og vatn. Får du sikringen inn, så skru ikkje opp med straumen på. For din eigen sikkerhet. Lenke til kommentar
minotir Skrevet 21. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 21. mars 2014 Sikringen slår ut med en gang jeg setter i støpselet til varmepumpen. Jeg får kontakte en elektriker så han får måle seg litt fram tenker jeg :-) Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 21. mars 2014 Del Skrevet 21. mars 2014 En varmepumpe skal ideelt sett ha service annethvert år. Hvis det er en stund siden så bør du kanskje heller benytte anledningen til å ta service og i den anledningen få montøren til å sjekke pumpen. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 21. mars 2014 Del Skrevet 21. mars 2014 Har du jordfeilautomat eller bare overbelastningsvern? Hvis det første, kan du se om automaten løser ut pga overlast eller jordfeil? Lenke til kommentar
Papirkurven Skrevet 21. mars 2014 Del Skrevet 21. mars 2014 (endret) Det jeg har erfart med litt eldre varmepumper er at kablingen inne i utedelen ligger litt spredt, og at de ligger på rørene rundt kompressoren. Også at etter noen år så gnisser det hull i isolasjonen på ledningene og lager dermed kortslutning. Hvis ikke det er tilfelle, kan du jo koble fra ledningene til kompressoren, også sette på strøm og se om sikringen ryker da, om det er kompressoren som har kortslutning. Bare pass på å sette ledningene på riktig plass igjen. ;p Stort sett er det kompressoren som lager kortslutning, evt. kraftkortet i utedel. Panasonic har jo hatt mye trøbbel med kompressorene sine tidligere, men det er vell de pumpene som kom for 8-10 år siden, hvor 90% av alle utedelene havarerte. Endret 21. mars 2014 av Papirkurven Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå