Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Trenger hjelp med historieoppgave - 2. verdenskrig


Anbefalte innlegg

Hei! :)

Jeg har nylig fått en ganske omfattende historie-oppgave og leter derfor etter noen som kan hjelpe meg med følgende... Oppgaven virker ikke så omfattende ved første øyekast, men man må her tvinne hjernen for å komme på all egen refleksjon, samt. at all utnytting av kilder skal være så og si understreket i selve teksten.

 

Vel, jeg skal først og fremst finne en egen problemstilling til kun én av disse spørsmålene. Jeg er derimot usikker på hvilket jeg vil ta:

 

- Hvordan kan første verdenskrig, som førte til økonomiske problemer og politiske motsetninger, være ei forklaring på at det ble en andre verdenskrig?

 

- Den andre verdenskrigen - hvorfor, hvordan gikk det underveis, hva ble resultatet?

 

Jeg trenger altså hjelp til å finne en problemstilling til ett av spørsmålene over. Om noen har eksempler på kilder eller annen hjelp, er jeg veldig takknemlig for det!

Endret av anonymc
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva vil det si å finne en problemstilling til et spørsmål? Betyr det at en lager en nytt spørsmål hvis svar er et delsvar på det opprinnelige spørsmålet?

 

 

Du kan se videoen " In Defense of WWII" på Youtube. Der diskuteres flere spørsmål som jeg antar kan være en problemstilling for en oppgave.

 

Noe av det mest overraskende jeg har lest om andre verdenskrig, er at Hitler allerede høsten 1941 fikk beskjed av sine rådgivere (Fritz Todt)

om at krigen mot Sovjetunionene allerede var tapt. Hvorfor fortsatte da Tyskland krigen? Hva kjempet Tyskland for når krigen mot Sovjetunionen ikke kunne vinnes?

 

 

 

Lenke til kommentar

Hva vil det si å finne en problemstilling til et spørsmål? Betyr det at en lager en nytt spørsmål hvis svar er et delsvar på det opprinnelige spørsmålet?

 

 

Du kan se videoen " In Defense of WWII" på Youtube. Der diskuteres flere spørsmål som jeg antar kan være en problemstilling for en oppgave.

 

Noe av det mest overraskende jeg har lest om andre verdenskrig, er at Hitler allerede høsten 1941 fikk beskjed av sine rådgivere (Fritz Todt)

om at krigen mot Sovjetunionene allerede var tapt. Hvorfor fortsatte da Tyskland krigen? Hva kjempet Tyskland for når krigen mot Sovjetunionen ikke kunne vinnes?

 

 

 

Ja, nettopp - du har skjønt det! :) Jeg må altså finne noe å skrive innenfor det spørsmålet som er gitt.

 

Jeg likte forslagene dine veldig godt! Spennende kilde, ikke minst virket problemstillingen veldig aktuell! Tusen takk :)

Endret av anonymc
Lenke til kommentar

Noen spørsmål:

Forhindret den britiske garantien til Polen en fredelig løsning på "det polske spørsmål"?

Hvorfor valgte Storbritannia/Frankrike å ofre det demokratiske Tsjekkoslovakia, men gikk til krig for Polen?

Hvordan kunne andre verdenskrig begynne som et forsvar av Polen og ende med at Polen ble ofret til Stalin?

Hvilke hovedkonflikter besto andre verdenskrig av?

På hvilke måter var krigen i vest og krigen i øst forbundet med hverandre?

Hvorfor mislyktes "appeasement"-politikken overfor Tyskland?

Har Kinas bidrag i krigen vært undervurdert i vest?

Demokratisk beslutningskultur versus førerdirektiver: I hvilken grad tok de allierte bedre strategiske beslutninger enn Tyskland?

I hvilken grad løp "nøytrale" land som Sverige, Sveits og Spania nazistenes ærend?

Nasjonalisme og andre verdenskrig: Hvordan kan andre verdenskrig tydeliggjøre forskjellen mellom ondartet og godartet nasjonalisme?

Hvorfor greide ikke Tyskland å få Storbritannia på sin side?

Ørkenkrigen - Sløsing med liv i propagandaøyemed eller et viktig steg på veien til alliert seier?

 

 

 

Her kan du sikkert finne noe å pusle videre med.

 

Denne kan du jo også se på youtube:

 

Max Hastings "Inferno: The World at War, 1939-1945"

 

Boka kan jeg ikke anbefale. Det blir for mye rundt enkeltskjebner. Richard Overys The Third Rich er grei, men fokuserer utelukkende på Tyskland. Andrew Roberts The Storm of War er en grei bok, men en del forstyrrende militærterminologi. Beevors kjente bok om andre verdenskrig har jeg ikke lest ferdig, men den er god. Men den er også lang.

 

Du bør også få tak i og se The Winds of War og War and Remembrance. Veldig god underholdning for den som er interessert i andre verdenskrig hvis man spoler forbi de mest langtekkelige kjærlighetscenene.

Endret av ærligøs
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...