Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Klassiske verk og samtidslitteratur

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Noen som kan fortelle meg noen forskjeller på Klassiske verk, og samtidslitteratur? :)

Kan komme med et kort svar.... Klassiske verk er rett og slett verk, som til tross er skrevet for lenge siden ennå er populære idag. Eksempler på klassiske verk, sånn jeg skjønner det kan f.eks. være Charles Dickens, eller Shakespeares verk (sistenevnte blir stadig brukt i filmer, og bakgrunn for andre bøker/historier).

Jeg velger å klippe&lime om samtidslitteratur, kilden er LOB-gruppen (Litteratur og bruker) ved bibliotek- og informasjonsstudiet ved HiOA;

Den litteraturen og de kulturelle uttrykkene som produseres i vår egen tid danner på den ene siden speilbilde av samtiden som kan gjøre vår forståelse av den klarere. På den andre siden gir de særlige utfordringer fordi vi ikke kan betrakte dem med historiens distanse: Det er ofte ikke opplagt hvordan slike uttrykk skal leses eller forstås. Vi er derfor særlig opptatt av å kunne identifisere den eller de lesestrategier som et verk legger opp til – det er også en forutsetning for å kunne vurdere eller bedømme det

Ordet samtidslitteratur er et ganske nytt begrep, så du finner det neppe noe særlig i leksikon og lignede. Av bøker som omfattes er det et ganske stort utvalg, blant annet Erlend Loe kan nevnes, Karl Ove Knausgård, Sarah Johnsen, Hanne Ørstavik bare for å nevne noen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...