Bollen123E Skrevet 20. mars 2014 Del Skrevet 20. mars 2014 Gutt 17 her som nylig har begynt med styrketrening I starten tok eg det rolig og unngikk skader og slikt, men etter nokre veker etter å ha gjort mykje benkpress ein dag så våkna eg med smerter i begge skuldre. Smertene låg over skuldra. Kom når eg løfta hende opp og ut til sidene. Eg tok det litt meir med ro etter dette og fann ut at eg løfta med feil teknikk i benkpress. Eg hadde albogane for langt ut til sidene. I tillegg fann eg ut at eg har "winged scapula". Eg har aldri hatt nokre komplikasjonar med dette tidligare, eg har berre kunne stikke ut skulderblada på kommando. Kan også nevne at eg har spela en del bordtennis, men eg har tatt det meir med ro i det siste. No har det gått nokre veker og eg har tatt det med ro når det gjelder trening og forbetra teknikken min i benkpress. (smalare grep, og albogane 45 grader langs sida) Eg passar også på å trene baksida av skuldre med son dra i tau ting (hugsa ikkje navnet ) Men likevel slit eg fortsatt med smerter i høgre skuldra. Merkar det ikkje særleg når eg trena, men gjer fortsatt vondt over skuldra og litt utover armen om eg løftar den opp ut langs sida Nokre tips til kva eg burde gjer? Er det berre snakk om tid eller kan det vere ei verre skade som eg må gjere noke drastisk med? Lenke til kommentar
Aleks855 Skrevet 21. mars 2014 Del Skrevet 21. mars 2014 (endret) Dette er kanskje ikke det svaret du er ute etter, men du MÅ oppsøke lege ved smerte under trening. Ingen her kan gi deg annet enn en gjetning på hva du burde gjøre, og hva enn som sies her, kan ikke erstatte en evaluering fra en utdannet lege. Smerte under trening er veldig seriøst, og kan i verste fall tyde på problemer som er mye større enn det man tror, og de problemene kan bli ekstremt mye større, veldig raskt. Winged scapulae i seg selv er et tegn på mulige nerveskader i thorax-regionen. Det i seg selv er grunn nok til å oppsøke lege, fordi de samme nerveskadene kan forplante seg både oppover og nedover kroppen. Endret 21. mars 2014 av Aleks855 Lenke til kommentar
Gjest Bruker-182691 Skrevet 21. mars 2014 Del Skrevet 21. mars 2014 Ta det med ro er det eneste riktige tipset man kan gi i denne situasjonen. Lenke til kommentar
Bollen123E Skrevet 4. april 2014 Forfatter Del Skrevet 4. april 2014 Var en tur til doktor og han sa det mest sannsynlig var snakk om en liten strekk eller noke sont og kanskje en betennelse i musklane over skuldra. Han ba meg ta det rolig i særlig benk, og heller ta fleire repitisjonar med lettare vekter. Det har no gått ei veke og smertene er fortsatt like om ikkje verre. Har snakka med en kiropraktor som eg skal trene saman med neste gong han har tid og få litt tips Lenke til kommentar
Blårens Skrevet 4. april 2014 Del Skrevet 4. april 2014 Kan være muskelubalanse? Trener du øvre rygg nok? Lenke til kommentar
Bollen123E Skrevet 4. april 2014 Forfatter Del Skrevet 4. april 2014 Kan være muskelubalanse? Trener du øvre rygg nok? Trena endel med sonne tau man drar i (høyrest tåpeleg ut, men eg veit faktisk ikkje kva det heite). En øvelse der eg held hende rett frem med tomlane opp og drar dei rett ut til sidene, og en der eg drar hende opp i (eg overgir meg stilling). Beklaga dårlige namnkunnskapa her Dessa øvelsane har eg fått vist av eigaren til treningsstudioet som forresten er kiropraktor. Det var før skulderplagene og blei gjort med fokus på å unngå englevinger "winged scapula". Så svaret er vel ja. Rekna med det tels som øvre rygg? Lenke til kommentar
Gjest Bruker-182691 Skrevet 5. april 2014 Del Skrevet 5. april 2014 Jeg hadde og har fortsatt litt problemer med min venstre skulder. Samme symptomer som du beskriver, det tok ca 2-3 måneder før det ble bra nok til å trene med vanlig tyngde. Lenke til kommentar
Bollen123E Skrevet 5. april 2014 Forfatter Del Skrevet 5. april 2014 (endret) Jeg hadde og har fortsatt litt problemer med min venstre skulder. Samme symptomer som du beskriver, det tok ca 2-3 måneder før det ble bra nok til å trene med vanlig tyngde.I mellomtida, gjor du noke spesielt? Endret 5. april 2014 av Bollen123E Lenke til kommentar
Romeru Skrevet 5. april 2014 Del Skrevet 5. april 2014 Øvelsen du omtaler, heter trolig face pulls. Det er en øvelse som går på bakside av skulderen ved at du setter en kabel med justerbar høyde omtrent i forhold til egen skulderhøyde, og trekker skrått opp mot kjevepartiet. Fungerer best med tau, ettersom du skal ha litt bredde mellom hendene for å skåne skuldrene. Skulderleddet er rimelig komplisert, og det er ingen her på forumet, ei heller en lege som kan diagnostiere deg uten mer spesifikke detaljer om hvor smerten sitter i skulderen. Først da kan en komme med teorier basert på hva du selv mener at kan ha forårsaket det, eller generelle mistakener, og gi et spesifikt program imot det. Dette vil da være legen eller fysioterapeuten sin oppgave, ikke forumbrukere. Om det er et muskelstrekk, så løsner det som regel med massasje etterfulgt av lav intensitetstrening og så en lengre restitusjonsfase. En feil vil være å prøve å gå opp i vekter og makse skulderen helt ut slik at den skal bli sterkere. Er det et strekk, handler der mer om å la skulderen få aktivere seg litt samtidig som den mottar behandling og hvile. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-182691 Skrevet 5. april 2014 Del Skrevet 5. april 2014 Jeg hadde og har fortsatt litt problemer med min venstre skulder. Samme symptomer som du beskriver, det tok ca 2-3 måneder før det ble bra nok til å trene med vanlig tyngde.I mellomtida, gjor du noke spesielt? Egentlig ikke, løftet med lettere vekter og stoppet å løfte hvis det begynte å gjøre vondt ;-) Lenke til kommentar
Wuldig Skrevet 5. april 2014 Del Skrevet 5. april 2014 Var en tur til doktor og han sa det mest sannsynlig var snakk om en liten strekk eller noke sont og kanskje en betennelse i musklane over skuldra. Han ba meg ta det rolig i særlig benk, og heller ta fleire repitisjonar med lettare vekter. Det har no gått ei veke og smertene er fortsatt like om ikkje verre. Har snakka med en kiropraktor som eg skal trene saman med neste gong han har tid og få litt tips Har selv hatt en liten strekk i skulderen som etterhvert ble en liten betennelse. Jeg kjenner noen som kan mye om dette. Jeg fikk bare beksjed om å ikke gjøre ting jeg fikk ondt av. Jeg fikk også 3 øvelser som jeg kunne gjøre, disse må gjøres så lett at man ikke får for vondt.. Eller man kan kjøre de øvelsene man bruker til vanlig, bare med MYE lettere vekter. Her er ett bilde av startposisjonen på 2 av øvelsen Øvelse 1: Start på bilde og løft vekten sakte opp der du alltid har albuen i midjen. Dette gjør man 12-15 ganger,3 ganger. Øvelse 2: start slik på bildet, bare at når du har armen rett opp, strekker du armen rett opp, slik at den er helt rett.Så senker du armen ned not bakken der du fortsatt har hånden rett ut, så trekker du albuen inn mot midjen igjen og løfter den opp. Vanskelig å forklare. Hvis du ikke kjønte kan du søke på youtube. Eks: Rotatorkuff da får du opp noen eksempler Lenke til kommentar
Gjest Bruker-182691 Skrevet 7. april 2014 Del Skrevet 7. april 2014 Var en tur til doktor og han sa det mest sannsynlig var snakk om en liten strekk eller noke sont og kanskje en betennelse i musklane over skuldra. Han ba meg ta det rolig i særlig benk, og heller ta fleire repitisjonar med lettare vekter. Det har no gått ei veke og smertene er fortsatt like om ikkje verre. Har snakka med en kiropraktor som eg skal trene saman med neste gong han har tid og få litt tips Har selv hatt en liten strekk i skulderen som etterhvert ble en liten betennelse. Jeg kjenner noen som kan mye om dette. Jeg fikk bare beksjed om å ikke gjøre ting jeg fikk ondt av. Jeg fikk også 3 øvelser som jeg kunne gjøre, disse må gjøres så lett at man ikke får for vondt.. Eller man kan kjøre de øvelsene man bruker til vanlig, bare med MYE lettere vekter. Her er ett bilde av startposisjonen på 2 av øvelsen Øvelse 1: Start på bilde og løft vekten sakte opp der du alltid har albuen i midjen. Dette gjør man 12-15 ganger,3 ganger. Øvelse 2: start slik på bildet, bare at når du har armen rett opp, strekker du armen rett opp, slik at den er helt rett.Så senker du armen ned not bakken der du fortsatt har hånden rett ut, så trekker du albuen inn mot midjen igjen og løfter den opp. Vanskelig å forklare. Hvis du ikke kjønte kan du søke på youtube. Eks: Rotatorkuff da får du opp noen eksempler I'd tap that Lenke til kommentar
Wuldig Skrevet 7. april 2014 Del Skrevet 7. april 2014 Var en tur til doktor og han sa det mest sannsynlig var snakk om en liten strekk eller noke sont og kanskje en betennelse i musklane over skuldra. Han ba meg ta det rolig i særlig benk, og heller ta fleire repitisjonar med lettare vekter. Det har no gått ei veke og smertene er fortsatt like om ikkje verre. Har snakka med en kiropraktor som eg skal trene saman med neste gong han har tid og få litt tips Har selv hatt en liten strekk i skulderen som etterhvert ble en liten betennelse. Jeg kjenner noen som kan mye om dette. Jeg fikk bare beksjed om å ikke gjøre ting jeg fikk ondt av. Jeg fikk også 3 øvelser som jeg kunne gjøre, disse må gjøres så lett at man ikke får for vondt.. Eller man kan kjøre de øvelsene man bruker til vanlig, bare med MYE lettere vekter. Her er ett bilde av startposisjonen på 2 av øvelsen Øvelse 1: Start på bilde og løft vekten sakte opp der du alltid har albuen i midjen. Dette gjør man 12-15 ganger,3 ganger. Øvelse 2: start slik på bildet, bare at når du har armen rett opp, strekker du armen rett opp, slik at den er helt rett.Så senker du armen ned not bakken der du fortsatt har hånden rett ut, så trekker du albuen inn mot midjen igjen og løfter den opp. Vanskelig å forklare. Hvis du ikke kjønte kan du søke på youtube. Eks: Rotatorkuff da får du opp noen eksempler I'd tap that I'd tap that. Sry, skjønner ikke hva du mener her, har du nevnt dette tidligere? Lenke til kommentar
Bollen123E Skrevet 8. april 2014 Forfatter Del Skrevet 8. april 2014 Snakka med kiropraktor i går og det viste seg at eg har fått en betendelse i øvre biceps, der den går inn i skuldra. Den beste måten å bearbeide det på var nedbryting kombinert med kvile. Eg skulle ta ei lett vekt og holde den rett ut til sida der det gjor vondt, og slepp den og ta den og ta tak i den. Det skulle føre til at eg skapte ei lita blødning eller noke sont. Etter dette skulle eg kvile skuldra i eit par daga. Han anbefealte også å ta en ibux eller to og finne punktet der biceps går inn i skuldra, og kna så hardt eg klarte så lenge eg klarte til eg ikkje holdt ut meir. Deretter skulle eg legge på is og ikkje annstrenge skuldra på 3-4 daga. Eg burde trene normalt, og gjere alle øvelsa som IKKJE gjer vondt. (Utenom dei eg viste til ovanfor) Det verste ein kunne gjere var visst å berre slappe av. Lenke til kommentar
War Skrevet 7. mai 2014 Del Skrevet 7. mai 2014 Tipper du trener benk feil enda. Hva gjør du med skuldrene under løftet? Lenke til kommentar
Bollen123E Skrevet 7. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 7. mai 2014 Tipper du trener benk feil enda. Hva gjør du med skuldrene under løftet? Eg har ikkje trent benk på ein månad no Skuldrane har betra seg litt, men eg harvfortsatt eit stykke igjen :/ Lenke til kommentar
War Skrevet 7. mai 2014 Del Skrevet 7. mai 2014 Ok, det aller viktigste i benken er at skuldrene er pakket godt bak og ned, dvs når du løfter helt opp kan du i teorien løfte 15cm lenger om du skyver frem skuldrene noe man seff ikke skal gjøre. Trekk skuldrene helt bak og helt ned og der skal de være under hele løftet. Så er det 13 punkter til i oppspennet, men for skuldre gjelder dette. Lenke til kommentar
Bollen123E Skrevet 7. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 7. mai 2014 Ok, det aller viktigste i benken er at skuldrene er pakket godt bak og ned, dvs når du løfter helt opp kan du i teorien løfte 15cm lenger om du skyver frem skuldrene noe man seff ikke skal gjøre. Trekk skuldrene helt bak og helt ned og der skal de være under hele løftet. Så er det 13 punkter til i oppspennet, men for skuldre gjelder dette. Tak for tipset Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå