Gå til innhold

Etter dette semesteret har eg studert i 4 år og oppnådd ein Bachelor. Vurderar å ta endå ein bachelor, men fryktar stort lån.

Geofys91

Anbefalte innlegg

Som det står i overskrifta, har eg allerede fullført ein Bachelorgrad. Denne er i Geovitskap (retning geofysikk). No har eg valget mellom å ta ein Mastergrad, begynne å søke jobb, eller ta ein ny Bachelor. Det fristar veldig å ta ein ny bachelor, sidan eg kunne heller tenkt meg å jobbe som Energiineniør enn som geofysikar (noko eg ganske nyleg har funne ut). Det einaste som gjer meg usikker er studielånet eg kjem til å sitte igjen med etterpå.

Etter nokre kjappe utrekningar har eg komt fram til at ved å ta ein ny bachelor og utdanne meg som energiineniør kjem eg til å ha eit studielån på ca. 400 000kr. Dette syns eg eg mykje, men på samme tid reknar eg med å finne meg ein godt betalt jobb om eg er utdanna Energiingeniør.

Er dette noko eg vurdere? Er lånet så stort at eg bør unngå dette? Eller er lånet overkommelig med ein greit betalt jobb?

Takkar veldig for alle hjelpsomme svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvor mange studiepoeng må du ta i den nye bachelorgraden? I geofysikk er det kanskje noen kurs som inngår energiingeniørstudiet? En annen mulighet du har er å begynne å jobbe som geofysiker og ta de studiepoengene du trenger ved siden av jobben. Det vil selvsagt kreve mer arbeid og ta mer tid enn om du hadde studert på fulltid, men da unngår du unødvendig lån. Kanskje kan du for eksempel jobbe 50 %, men jeg ser jo at det kan være vanskeligere enn å få en fulltidsstilling.

Lenke til kommentar

TheNarsissist: Det blir ikkje tapt inntekt i 3 år. Eg skreiv i første innlegg at det eine valget mitt var å søke jobb no, men det skulle eg egentlig ikkje sagt. Valget står mellom 2 år meir med Master, eller 3 år meir på ny Bachelor. Så det blir i så fall 1 års inntekt tapt. Men det tenker eg egentlig ikkje mykje på. Det eg er mest opptatt av er at eg vil kunne klare meg greit med rundt 400 000kr i studielån etter eg er ferdigutdanna.

War: Eg ser poenget ditt med at ein Master er meir verdt, men så spørst det kva eg vil trivst mest med: Ein Master i geofysikk, eller ein bachelor som Energiingeniør... Vanskelig valg.

Lenke til kommentar

400 000 i studielån er ikke noe å uroe seg over med en ingeniørjobb! De som tar hele mastergraden sin på BI får et studielån på det nivået der, de som studerer i utlandet får ofte betydelig mer. Så det er ikke et unormalt høyt studielån. Velg den utdannelsen du har mest lyst på. Du skal jobbe resten av livet, hva er noen år fra eller til for å kunne jobbe med det du egentlig vil?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...