debatant Skrevet 28. mars 2014 Del Skrevet 28. mars 2014 Husk at Jesus elsker deg og er gitt all makt i himmel og på jord. Lenke til kommentar
RWS Skrevet 28. mars 2014 Del Skrevet 28. mars 2014 Husk at Jesus elsker deg og er gitt all makt i himmel og på jord. .. og det er derfor vi får slike stupide filmer også, fordi noen tror på håpløse ubekreftede påstander i en gammel bok, som også forteller at denne høyst usannsynlige gudesønne har makt... Blir ikke mer sant om slike løgner gjentas til det kjedsommelige... Vi kommer til en se en del slike filmer i fremtiden tipper jeg, filmer der kristendommens gud og deres tilhengere har "the upper hand"... Personlig gidder jeg ikke å se slike jesus propaganda filmer jeg og jeg skal forklare hvorfor., I prinsipp ikke er noen forskjell mellom komunisme/nazi og religion. At kommunister og nazister drepte tusenvis og at kristendommen har drept tusenvis springer egentlig ut av det smamme prinsippet, de tror de har rett! De verste kommunistene og de verste nazistene hadde akkurat like stor klokketro på at det de trodde var det rette å gjøre, akkurat som de verste kristne/islamistene også tror de har rett til å gjøre hva de gjør og gjorde. Men hva har alle disse ideologiene til felles? Jo, nettopp, tro.... Ikke godt oppbygget beviser, men tro. Og på den troen sprer de hat, intoleranse og danner grupper. Kristendommen er fragmentert med 45 000 grener der de aller fleste ikke vil akspetere at den andre kaller seg kristne engang, men du verden så enige de fleste av dem er over at homofile er fritt vilt de kan plage, trakasere og dømme, igjen uten å ha annet enn påstander og tro. Så å få denne jesus hate propagandaen i trynet ønsker jeg ikke, like lite som jeg ville følt meg komfortabel med å få kommunist propaganda i fleisen når jeg går ut for å hygge meg. Og det er nok den største grunnen til at folk skygger banen for slike filmer, for de ser hvor lite sannhet det er bak påstandene og ønsker ikke å være de som slike usannheter slynges på... 2 Lenke til kommentar
Imlekk Skrevet 28. mars 2014 Del Skrevet 28. mars 2014 Happy ending altså Imlekk? ;-) Høres ut som en interessant film. Bra at filosofiske argumenter når ut til flere, både de for og de imot. Det kan forhåpentligvis vekke mer interesse hos folk. Som igjen kan føre til at flere fordyper seg mer. Ikke noe å tape på sånne filmer tror jeg, selv om de sikkert kan være fordelsførende mot en side av saken. Vi har jo også filmer som Zeitgeist som konspirerer vel mye imot kristendommen, men slikt blir gjennomskuet etterhvert uansett. Så - synes det er positivt med filmer som kan skape interesse. Det var ikke sånn jeg hadde ønsket meg at filmen skal gå. Hadde jeg fått viljen min så ville det ikke vært mye til happy ending. Jeg hadde nok heller tatt en George Martin! Eric Kaufman er en av de som har gravd seg ned i det som er av statistikker og modeller, f.ex. denne. Nå er det vel og merke få/ingen land som faktisk fører egen konkret statistikk, men Østerike er ett av de. Her føder en ateist (female, obviously) i snitt 0,85 barn, mens snittet for hele landet ligger på 1,43. Sveits har også nogenlunde orden i statistikken. Her ligger snittet på 1,1 for de som ikke har noen religiøs tilhørlighet, under alle de med en religiøs tilhørighet. Spennende artikkel. Dog ikke akkurat overraskende resultat. Religion er en sosial mekanisme som fører til større reproduksjon - da er det ikke overraskende at de som ikke benytter seg av den mekanismen får færre barn enn de som benytter seg av den. Vi får håpe at den økonomiske fremgangen fortsetter i u-land, slik at religiøsiteten kan synke der óg. Nei, det jeg sier er at når Gud først abdiserer, er det ikke gitt at man vil fylle tomrommet med noe som er verken mer tro verdig, sannsynlig eller koherent - snarere heller kanskje tvert i mot. (: Ikke si at du er en fan av dette "koherensprinsippet" som noen kristne preiker om? Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 28. mars 2014 Del Skrevet 28. mars 2014 Det som også kommer med økonomisk fremgang, er større tro på selvet og forsterket ego. Når ting så ikke går etter den egoistiske planen, og det blir tomt i kassa, så kommer egoene tuslende tilbake til religionene, og sutrer og bærer seg .. Lenke til kommentar
limahc Skrevet 29. mars 2014 Del Skrevet 29. mars 2014 Spennende artikkel. Dog ikke akkurat overraskende resultat. Religion er en sosial mekanisme som fører til større reproduksjon - da er det ikke overraskende at de som ikke benytter seg av den mekanismen får færre barn enn de som benytter seg av den. Vi får håpe at den økonomiske fremgangen fortsetter i u-land, slik at religiøsiteten kan synke der óg. Ja, at religiøse i snitt får flere barn enn ikke-religiøse er ikke akuratt noe ukjent fenomen, men det jeg påpekte var at atiester muligens får for få barn. Ikke si at du er en fan av dette "koherensprinsippet" som noen kristne preiker om? Nå er vel ikke akuratt koherenstenking noe utpreget eller spesielt kristent fenomen, men ja. Lenke til kommentar
Imlekk Skrevet 29. mars 2014 Del Skrevet 29. mars 2014 Ja, at religiøse i snitt får flere barn enn ikke-religiøse er ikke akuratt noe ukjent fenomen, men det jeg påpekte var at atiester muligens får for få barn. Nja, kanskje hvis det nesten utelukket var. I den industrialiserte delen av verden så har vi så vidt jeg kan se en grei rekruttering fra religiøse sirkler. Noe som antakeligvis har skjedd, med mindre man påstår at fødselsratioen til ateister har gått kraftig ned i det siste. Nå er vel ikke akuratt koherenstenking noe utpreget eller spesielt kristent fenomen, men ja. Virkelig? Slik jeg har sett det forklart så har det kun vært fremmet av deister/teister for å begrunne hvorfor deres verdenssyn er fantastisk. Men kanskje forklaringen jeg fikk var mangelfull. Kan du ikke forklare begrepet, slik du benytter deg av det? Lenke til kommentar
limahc Skrevet 30. mars 2014 Del Skrevet 30. mars 2014 Virkelig? Slik jeg har sett det forklart så har det kun vært fremmet av deister/teister for å begrunne hvorfor deres verdenssyn er fantastisk. Men kanskje forklaringen jeg fikk var mangelfull. Kan du ikke forklare begrepet, slik du benytter deg av det? Koherens i seg selv betyr jo bare at noe er logisk konsistent og sammenhengende (typ indre logikk). Er det også sammenhengende med andre elementer, pluss i margen. At et saksforhold eller posisjon er koherent eller inkoherent er jo noe de fleste benytter seg av, også ateister ala Graham Oppy, Kai Nielsen, David R Steele, Julian Baggini, William Rowe, Thomas Nagel, Daniel Dennett, osv. For eksempel viser Dennett til hvordan en ide kan være koherent (Jurassic Park dinosaurus DNA-reader), men alikevel usannsynlig (fordi de heller burde benyttet et annen dyr til dna uthenting eller noko i den dur). Rent epistemologisk så er kohrensprinsippet en blandt flere sannhetsteorier (pragmatisme, minimalisme, realisme, korrespondanseteorier, o.l). Her er proposisjonen p sann (eller falsk) basert på andre proposisjoner, og jo flere proposisjoner og data som støtter p, jo bedre (obviously), mens sannheten i f.ex. korrespondanseteorier ikke ligger i selve proposisjonen, men som elementer i den \"virkelige\" verden (derimot er ikke koherens i opposisjon til korrespondanseteorier). For eksempel kan vitenskapsmenn (og damer) bruke en kjede av koherensargumenter for å vise at noe er sant, når noe i seg selv ikke kan studeres direkte. Lenke til kommentar
Koopenhagen11 Skrevet 10. april 2014 Del Skrevet 10. april 2014 Ser hvor tollerante amerikanske ateister er på denne filmen på nettet lol. Å nei pliz ikke tro da Minner meg nesten om de folka her. http://www.youtube.com/watch?v=slKULc8W7lM Ellers har du noen planer. Lenke til kommentar
TheMiino Skrevet 10. april 2014 Del Skrevet 10. april 2014 (endret) xxx Endret 19. februar 2018 av TheMiino Lenke til kommentar
Sampson Skrevet 10. april 2014 Del Skrevet 10. april 2014 ^ Fyren her lagde konto kun for å kommentere den setningen, GG. Lenke til kommentar
Imlekk Skrevet 10. april 2014 Del Skrevet 10. april 2014 Helt enig. Gleder meg sjøl. Komedie på sitt beste - selv om det kanskje ikke var intensjonen til de som lagde filmen... Lenke til kommentar
RWS Skrevet 10. april 2014 Del Skrevet 10. april 2014 "God is not dead!". Off cause not, he has never excisted... Det var forøvrig to skikkelig stupide videoklipp... og nei, har ingen planer om å se, og høre, enda mer stupid og virkelighets fjern reklame for denne påståtte guden... Ville faktisk brydd meg mer om fontstørrelsen på menyen til mcdonald's enn slike filmer... 3 Lenke til kommentar
TheMiino Skrevet 10. april 2014 Del Skrevet 10. april 2014 ^ Fyren her lagde konto kun for å kommentere den setningen, GG. Hvem sa jeg lagde en konto bare for å kommentere dette innlegget? Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 10. april 2014 Del Skrevet 10. april 2014 Moderatormelding 5 innlegg fra en ny tråd er flyttet hit da vi ikke trenger to tråder om samme film.Innvendinger om moderering tas på PM.LiamH Lenke til kommentar
SUSE and Pepsi Skrevet 14. april 2014 Del Skrevet 14. april 2014 ^ Fyren her lagde konto kun for å kommentere den setningen, GG. Hvem sa jeg lagde en konto bare for å kommentere dette innlegget? Alle tegn peker i den retningen ^^ Lenke til kommentar
JackDuk Skrevet 17. mai 2014 Del Skrevet 17. mai 2014 Den skal være ute nå. Men ikke i bra kvalitet. Også, du må tro at gud finnes før du kan si at han er død. Sånn... da slipper jeg å få svar på "At gud må finnes for at han skal være død" bare sånn standard get the typical answers out of the way. Så ellers, jeg ser litt frem til å se den. Hva med deg Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 17. mai 2014 Del Skrevet 17. mai 2014 Siden du er så sikker på at Gud finnes, så skjønner jeg ikke hvorfor du må se ham på film .. Og, jeg vet ikke om jeg kommer til å se den filmen, fordi det er jaggu ikke mangel på både filmer og meninger om den samme guden .. Men jo mer folk kakler og støyer om Gud, jo mer synes jeg de fjerner seg fra den samme guden Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 17. mai 2014 Del Skrevet 17. mai 2014 Moderatormelding En ny tråd med to innlegg om samme film er flettet inn her.Innvendinger eller kommentarer til dette skal tas på PM, og ikke i tråden. LiamH Lenke til kommentar
GXT Skrevet 18. mai 2014 Del Skrevet 18. mai 2014 (endret) Filmen ser ut til å ha en tåpelig og ulogisk vinkling. Personlig får jeg et sterkt propagandainntrykk. Slike filmer ser jeg ikke uansett hva. Det virker rett og slett ikke naturlig i det hele tatt. Jeg synes også at de som kom opp med planen om å utføre dette er helt på bærtur. Jeg stiller meg generelt negativt til religion(og hvorfor trenger jeg ikke å uttrykkeher og nå), men prøver jeg å se dette fra en mer nøytral persons perspektiv, får det egentlig bare kristendommen til å virke tåpleig ut. Samtidig er vinklingen på ateismen som "den store, stygge ulven" så åpenbar og konsekvent at det nesten virker satirisk for meg. Endret 18. mai 2014 av Raxzer Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå