Gå til innhold

Høflighet til internasjonale passasjerer

Anbefalte innlegg

Hei! Jobber på en flyplass og har mange utenlandske passasjerer. Eg har lyst til å utvide ordforådet mitt i tilfeller der eg skal si "værsågod" når eg gir passasjeren nokke. Når passasjeren sier takk først er det null stress. You're welcome, no problem, don't mention it, etc. Men når passasjeren ikkje sier takk så har eg ikkje så masse å si. Det er uhøflig å si you're welcome uten at den andre sier takk først. Så det einaste eg sier er: "There you go". Synst det er en dårlig setning å bruke, men eg veit ikkje om nokken andre. Nokken som kan hjelpe?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er faktisk en del engelskmenn (eller helst damer) som kaller kundene sine for love, dear, honey og slikt.

Men det er vel komisk å forestille seg at du skal si: "Here is Your card, love" til kundene dine. Men for sjarmerende flyvertinner passer det nok bra.

Trolig bedre alternativer med "Here is Your ticket, dear", "Your ticket, Sir", "Your ticket, Ma'am".

Hvis du er sikker på at samtalen er avsluttet, kan du si: "Have a nice day, Mister." eller lignende.

Lenke til kommentar

Det er faktisk en del engelskmenn (eller helst damer) som kaller kundene sine for love, dear, honey og slikt.

Men det er vel komisk å forestille seg at du skal si: "Here is Your card, love" til kundene dine. Men for sjarmerende flyvertinner passer det nok bra.

Ser for meg at jeg som mann deler ut billetter, og en svær, hårete mannlig trailersjåfør skal hente billetten sin. "Here you go, honey." Blir liksom litt feil, ja. :p

On-topic er det nok best å ikke bare lære seg spesifikke setninger, men heller få et litt større ordforåd. Tenk på hva man vil si på norsk, og oversett det så til engelsk. Det er nok også lurt å lære seg litt grunnleggende tysk og spansk i tillegg. Da vil man ha dekket tre av de største språkene man kan regne med å møte her, så man burde klare seg fint.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...